Annonce
Den nye direktør hos Kjæhr & Trillingsgaard er helt ny i byggebranchen og får en nøglerolle i forhold til salgsindsatsen. - Jeg er vant til at sælge en ren serviceydelse. Det betyder, at mit mindset er på at forklare, det vi sælger og dokumentere værdien af det og samtidig levere høj service, siger Morten Høilund. Arkivfoto: Søren Gylling
PORTRÆT

Direktør skifter til ny branche: Det skal være en fordel, at jeg kommer udefra

Den nye direktør hos totalentreprenør Kjæhr & Trillingsgaard er ikke belastet af en masse viden om branchen? I sidste ende skal det komme bygherren til gavn. Morten Høilund har netop sat sig i direktørstolen, hvor han er klar til at lytte og spørge.

Direktørskifte: Hjørnekontoret er fortsat helt bart. Der er kun en computer på bordet og en gammel transistorradio i vindueskammen. Det hele er fortsat meget nyt for direktør Morten Høilund. Det gælder også i forhold til den branche, han netop trådte ind i efter årsskiftet.

Efter et arbejdsliv i transport- og logistikbranchen – senest som administrerende direktør hos DSV Prime Cargo – så er han ny direktør hos Kjæhr & Trillingsgaard, der bygger til erhvervslivet.

- Det skal være en fordel, at jeg kommer udefra. Det handler blandt andet om, at jeg spørger interesseret ind på vegne af kunderne, siger Morten Høilund, 46 år, og fortsætter:

- Jeg vil jo bare spørge løs i starten. Hvorfor kan vi ikke bare lave et hul her eller bygge sådan her? Hvis det ikke er åbenlyst for mig, så er det nok heller ikke åbenlyst for vores potentielle kunde. Det skal helst blive en fordel. Men forudsætningen er selvfølgelig, at vi har de rigtige kompetencer i huset. Der er nogen, der skal bygge det. Og det hold har vi, siger Morten Høilund, der vurderer, at det er en fordel for kunderne, at han ikke bliver opslugt af tekniske detaljer.

For i sidste ende handler det om at kunden får værdi af den nye bygning.

- Jeg er ikke belastet af viden, hvis man kan sige det sådan. På en eller anden måde gør det, at jeg bedre kan se tingene fra kundernes side. Jeg er god til at lytte og forstå, hvad de mener, og så har jeg en opgave i at komme tilbage og oversætte det til vores ansatte. Jeg bliver en slags mellemmand. Det er lidt ligesom en it-konsulent. De bedste af dem forstår kunden, og samtidig kan de tale med "nørderne", siger Morten Høilund.

Skal dokumentere værdien

Karrieren startede som elev hos Prime Cargo, hvor han blev uddannet speditør og endte som administrerende direktør. Virksomheden voksede fra en håndfuld til knap 500 ansatte globalt, og sidste år blev virksomheden solgt til transportkæmpen DSV.

Han har skiftet spor efter en grundig dialog med de to hovedaktionærer, Christian Trillingsgaard, som er fjerde generation i virksomheden, samt bestyrelsesformand, Kaj Aage Nielsen. De har prioriteret at ansætte en direktør, der får fokus på salget, og hele tiden holder virksomheden skarp.

Kjæhr & Trillingsgaard

  • Totalentreprenør Kjæhr & Trillingsgaard har 14 funktionærer og omkring 150 medarbejdere hos underleverandører og samarbejdspartnere. 
  • Tidligere administrerende direktør og medejer Christian Trillingsgaard, der er fjerde generation i virksomheden, fortsætter i virksomheden, det samme gør medejer og bestyrelsesformand, Kaj Aage Nielsen, som i 2018 købte sig ind i virksomheden. 
  • Derudover er indkøbs- og kalkulationschef Lars Møllgaard kommet ind i ejerkredsen.

- Det er en post, hvor du skal sætte holdet og udvikle en organisation, der hele tiden er tunet, motiveret og effektiv. Det ved jeg, hvordan man gør. Det kunne jeg i princippet gøre i mange forskellige brancher. Og så får jeg samtidig en kommerciel rolle, hvor jeg skal ud og tale med kunder. Jeg tror, at man var lidt bekymret for, at jeg blev utålmodig i den fase. Men jeg kommer fra et sted, hvor der også var nogle lange salgsprocesser, siger Morten Høilund.

Du skal selvfølgelig kende det, han kalder "dynamikken" i branchen. Hvad er vilkårene? Hvor bevæger branchen sig hen? Men derudover kan han komme med et nyt perspektiv på en meget traditionel branche, hvor der – naturligt nok - er stort fokus på det fysiske produkt.

- Jeg er vant til at sælge en ren serviceydelse. Det betyder, at mit mindset er på at forklare, det vi sælger og dokumentere værdien af det og samtidig levere høj service. Det tror jeg godt, at man kan tilføje det fysiske produkt, der bliver solgt i den her branche, siger Morten Høilund, der blandt andet henviser til deres store byggeprojekt med Green Hydrogen Systems, hvor de udvider fabrikken med 14.000 kvadratmeter.

- Der går to år fra vi underskriver sådan en aftale, til vi afleverer. I den proces tror jeg godt, at vi kan tilføje noget værdi til bygherren. Det tror jeg. Men nu har jeg kun været i gang i to dage. Men der er noget der, som vi kan arbejde med, siger Morten Høilund.

Der blev langt til toppen

Sporskiftet væk fra transport-og logistikbranchen har været undervejs et stykke tid, og der har også været bud efter direktøren, der har været med til at opbygge alt omkring e-commerce hos Prime Cargo. Det var særligt den del – og den store robot på virksomheden – der fik DSV til at købe Kolding-virksomheden.

- Inden DSV købte Prime Cargo, så var vi også ejet af japanske Mitsui-Soko. Det gjorde, at jeg havde gjort mig nogle tanker om, hvad der skulle ske. Så det er løbende kommet til mig, at jeg synes, at en anden branche kunne være spændende, siger Morten Høilund, der glæder sig til at indgå i en mindre organisation.

Jeg er nok lidt mere en entreprenør-type end jeg er til vedligeholdelse

Morten Høilund, administrerende direktør i Kjæhr & Trillingsgaard

- Jeg er nok lidt mere en entreprenør-type, end jeg er til vedligeholdelse. Entreprenørånden har jeg kunnet finde i alle årene hos Prime Cargo, fordi vi er vækstet så meget i Prime Cargo. Der er hele tiden sket noget nyt. Men vi nåede et punkt, hvor det entreprenante gled lidt væk. Man bliver låst i nogle rammer. Der er meget drift, administration og rapportering til nogle længere oppe i hierarkiet, siger Morten Høilund.

Direktøren ser frem til, at han nu kan spise frokost sammen med hele virksomheden hver dag.

- Jeg har søgt noget, hvor jeg kommer tættere på det hele. Når du ejet af en udenlandsk virksomhed, så er der langt til toppen. Her er ejerne på kontoret hver dag. På gangen kan vi drøfte tingene og tage en hurtig beslutning. Det har jeg faktisk savnet. Sådan var det også i Prime Cargo i mange år, hvor ejerne sad på stedet og meget hurtigt kunne tage en beslutning, siger Morten Høilund, der har ambitioner om at fordoble antallet af ansatte over den kommende årrække.

Altid plads til de bedste

Han kommer ind i en branche, hvor der er fuld fart på, og det i en grad der har givet store prisstigning og udfordringer med kapaciteten. Men skulle markedet falde, så skræmmer der  ikke direktøren. Der er altid plads til de bedste, lyder hans vurdering.

- Man kan får noget ud af alle markeder. Man kan også få noget ud af et faldende marked. Lige nu er der nogle udfordringer med prisstigninger og kapaciteten. Det gør, at der er nogle, der holder tilbage og venter med at bygge. Så når aktiviteten falder igen, så er der nogle, der har sat tingene på pause, der er klar til at bygge, siger Morten Høilund, som samtidig er overbevist om, at de nye forbrugsmønstre også får stor betydning for mange virksomheder.

- Min grundlæggende tanke er, at tingene hele tiden bevæger sig. Det betyder, at der også er behov for det, vi laver. Se blandt andet på e-commerce. Handelsvirksomheder - store og små - kan ikke undgå at lave deres egen webshop og sælge direkte til private i fremtiden. De kan outsource det til for eksempel DSV Prime Cargo. Men ellers har de brug for en ny bygning. Der vil ske en masse på det område de kommende år, siger Morten Høilund.

INDSIGT

Ny teknologi skal skabe væksten: Vi har en drøm om at være så få som muligt

FIRE VÆRKTØJER

Direktør i Setion deler 4 ”værktøjer” til en lettere hverdag

REKRUTTERING

Vækstfirma går efter tredobling: Folk skal føle, at de er en del af noget sjovt

NYHEDSBREV

It-firma vil fordobles - men helst uden at hyre

OVERBLIK

Nyt fra virksomhederne i Trekanten

REKRUTTERING

Nyansat driftsdirektør skal holde fast i den fede energi

OVERBLIK

Nyt fra virksomhederne i Trekanten

NYHEDSBREV

Det skal være sjovt, hvis folk skal performe

Det er ikke nok, at det faglige er på plads, hvis du søger en stilling hos vækstvirksomheden MuteBox. Du skal også bidrage socialt. Står virksomheden med et par kvalificerede kandidater, så bliver det udslagsgivende, hvordan man klarer julefrokost-testen. Vil man gerne sidde ved siden af kandidaten, når der kommer snaps og sild på bordet?

INDSIGT

Danfoss' nye kontor: Ingen faste pladser og en barista i kantinen

Byggeri: Hvad med at holde mødet i drivhuset, og skulle vi lige smutte forbi baristaen inden? Danfoss sætter nye standarder for, hvordan man indretter kontoret med deres campus i Kolding, som netop er blevet officielt indviet.

BYGGERI

Fire konkrete tiltag: Sådan ser fremtidens arbejdsplads ud

ARBEJDSLIV: I sidste uge åbnede dørene officielt til Danfoss Campus Kolding, hvor 350 medarbejdere har deres daglige gang. Danfoss har indrettet bygningen efter designkonceptet ”Future Ways of Working”. Her fortæller chef for køling, Kristian Strand, om, hvordan arbejdsdagen er indrettet i den nye campus i Kolding.

OVERBLIK

Nyt fra virksomhederne i Trekanten

INTRO

God kaffe hjælper med at rekruttere

10 HURTIGE

Frontløber vender hjem fra New York: 10 spørgsmål til designer Malaika

KLUMME

Tænk fortællinger på Linkedin ind i din ledelse og få medarbejderne med dig

NYHEDSBREV

Malaika fik det til at ske "over there"

OVERBLIK

Nyt fra virksomhederne i Trekanten

INDSIGT

Startup med samkørsel fik hård opstart: Det var nærmest lidt komisk

IVÆRKSÆTTERI

Nabogo: Vi har lavet mange fejl - men vi har været gode til at lære af dem