Annonce
Jesper Ratza stiftede Autoproff i Kolding i 2013. I dag er virksomheden flyttet til Vejle. Foto: Søren Gylling
NYHEDSBREV

Her er succesen, der kan kopieres

Tag et meget kritisk blik på din virksomhed og peg på truslerne, og gør det, mens det går godt. Derefter bygger du et "økosystem" op. Lidt som Ryanair har gjort.

Sådan lyder et par af elementerne i opskriften på at bygge en digital succes fra Jesper Ratza, der har skabt Autoproff - en online bilauktion for professionelle. Det er en model, andre "bare" kan kopiere, fortæller iværksætteren, der etablerede tech-virksomheden uden at kunne kode.

Han kom fra bilbranchen i 2013 som filialchef hos en forhandler. Og han vidste alt, hvad der var værd at vide om biler, men intet om kodning.

Når stifteren af Autoproff ser tilbage på opstarten, så ville han ønske, at han fra start havde fået en partner med i forretningen, der var skarp på kodning. I dag har han fået en forståelse for, hvad det vil sige at kode, og hvad de mange it-ninjaer i Autoproff sidder og laver. Efterfølgende har han også fået en it-mand med i ejerkredsen.

Men uanset om man kan kode eller ej, så er det nu, virksomhederne skal digitalisere. Ifølge direktøren har corona skubbet kraftigt til digitaliseringen, og det er nu, mens det går strygende i mange brancher, at virksomhederne skal sætte strøm til forretningen, lyder det fra Jesper Ratza, der er overbevist om, at hans model kan "kopieres" i andre brancher.

Derudover kan du i nyhedsbrevet læse om nogle af de læringspunkter, som iværksætteren har haft, siden han startede virksomheden og op til i dag, hvor han netop har ansat medarbejder nummer 100.

Har du gode ideer til emner for Erhvervsliv Trekanten, er du altid velkommen til at skrive til os. Du kan også connecte på vores Linkedin-side, ligesom du meget gerne må dele nyhedsbrevet her med dem, du kender. Nye læsere kan tilmelde sig her.

Tak fordi du deler og læser med.

INDSIGT

Åbenmundet direktør vinder på at mene noget: Erhvervsledere skal være mere end hvide skjorter

INSPIRATION

Fastfood-kæde dyrker basilikum ultra lokalt

3 Værktøjer

Tre "værktøjer" der kan gøre hverdagen lettere

NYHEDSBREV

Den, der lever stille, går glip af kandidater til ledige stillinger

OVERBLIK

Tre erhvervshistorier fra Trekanten i ugen der gik

OVERBLIK

Det skal du vide fra virksomhederne i Trekanten

NYHEDSBREV

Fik du ikke det hele med, så spoler vi lidt tilbage

NYHEDSBREV

30 investorer og 60 millioner kroner spejder efter det perfekte match

Hands-on Mikrofonden, der har base i Vejle, står og tripper for at investere flere af de cirka 60 millioner kroner, som fonden råder over.

OVERBLIK

Det skal du vide fra virksomhederne i Trekanten

RUNDT I TREKANTOMRÅDET: Skokæden Bianco har efter mange år med store underskud valgt at lukke alle detailbutikker. Det drejer  sig om ni butikker i Danmark og 14 i Norge. I stedet vil skokæde, der er ejet af Last Studio, bygge fremtiden på salg af sko gennem grossister og gennem partnere inden for  detail og online.

IVÆRKSÆTTERI

Iværksætteren værdsætter de "kloge penge": Der er meget, som jeg ikke skal forklare

SPARRING: Der skal fart på for Signit. Virksomheden er etableret i 2017 og fik i 2020 en investering fra Hands-on Mikrofonden, hvor hands-on-investor Helle Ghodt samtidig købte en mindre bid af virksomheden, der er stiftet af Søren Laursen.

INDSIGT

60 millioner "kloge" kroner står klar i startblokken: Her er ingen rygklappere

IVÆRKSÆTTERI

Iværksætter fik skubbet under pandemien: Jeg har lyst til at være herre i mit eget liv

OVERBLIK

Det skal du vide fra virksomhederne i Trekantområdet

IVÆRKSÆTTERI

Nedlukninger gav appetit på at tage springet: 35 procent flere nye virksomheder i Vejle, Kolding og Fredericia

NYHEDSBREV

Iværksætteren vågner, når livet slår en kolbøtte

INDSIGT

Ansatte med iværksættertrang blev ramt af "hjemsendelses-effekten"

KLIMAKLUMME

Det er vist ok at råbe "OK boomer" efter mig

LEDELSE

Turnaround på den helt store klinge: 250 ansatte og topchef i fossil supertanker har sat en ny kurs