Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Trekanten i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Food Innovation House i Vejle med Gyda Bay i spidsen indviede i foråret Plantbased Innovation Hub, der skal hjælpe iværksættere og fødevarevirksomheder med at få nye plantebaserede produkter på markedet. Foto: Michael Svenningsen

Hvad skal vi have at spise? Noget nyt, lyder det fra Vejle

Spørgsmålet om, hvad der serveres på hjemmematriklen bliver gentaget dag efter dag. Det er et klassisk spørgsmål i enhver husholdning, og svaret ender ofte et sted, hvor man har været før. Der er klassikerne og favoritterne, der er nemme at lave.

Men set i det store perspektiv - hvor klimaet også er regnet med - så er svaret: Noget nyt.

Vi skal have noget nyt at spise. Noget plantebaseret og noget, der kan skabe nye forretninger.

Du skal være meget glad for hakkebøffer og burgere, hvis du ikke har noteret dig, at særligt kød spiller en rolle i forhold til klimaet, og at der vil ske noget på den front. Stadig flere angiver også klimaet som en vigtig grund til at spise mindre kød.

Det viser blandt andet en undersøgelse fra Coop, der har set nærmere på vores holdning til kødforbruget. Hvor det tidligere har været sundhed, der var den primære grund til at skære ned, så er klima og miljø den årsag, som flest peger på, når de vil undgå at spise kød.

Godt nok er vi fortsat et land af kødædere. Men trenden er klar, og det har de også spottet i Vejles fødevarefyrtårn, Food Innovation House, der en del af Dandy Business Park.

Fødevarehuset etablerede i foråret en "hub" for plantebaserede fødevarer, der skal vise alternativer til de animalske produkter.

Det kan blive det nye erhvervseventyr i stil med vindmøller og Vestas, lyder vurderingen fra lederen af huset Gyda Bay. Men det kræver, at man vil investere i forskning og får hele "kæden" med.

Ligesom der var mange, der var skeptiske, da de første møller kom op, så vil folk også møde de plantebaserede fødevarer med et forbehold. Det er svært at ændre vaner - og særligt madvaner.

Men fra foråret kan man udfordre sig selv med en smagsoplevelse, der er udviklet med udgangspunkt i huset.  En af huset "beboere", Brannatura, har udviklet en havredrik og har nu indgået en aftale med Crispy Food om at lancere drikken i hele landet.

Som en alternativ morgenmad. Det er i hvert fald noget nyt.

Apropos nyt. Så er nyhedsbrevet her også fortsat meget nyt. Og vi vil altid gerne have input til, hvordan vi kan tilberede og servere indholdet, så du bliver fyldt godt op. Alle input bliver modtaget med åbent sind.

Og når du læser med her, så er du måske allerede tilmeldt nyhedsbrevet, men vi håber samtidig, at du vil være med til at dele budskabet om, at erhvervslivet i Trekantområdet har fået et nyt erhvervsmedie. Del og like vores Linkedin-profil eller send linket fra erhvervslivtrekanten.dk videre, så andre også kan tilmelde sig og få en smagsprøve på nyhedsbrevet.

Tak fordi du læser med - og deler.

Billede af Henrik Kruse
Billede af skribentens underskrift Henrik Kruse Erhvervsjournalist
Medstifter af Brunnatura Sander Siewerts, der blandt andet arbejder med harvedrik, og direktør i Food Innovation House, Gyda Bay, er helt sikker på, at der er kæmpe potentiale inden for plantebaserede fødevarer. Foto: Michael Svenningsen

De unge vil have planter på tallerkenen - og fødevarefyrtårn viser vejen

Det kræver nye færdigheder og teknikker i køkkenet, når de plantebaserede fødevarer tager markedsandele fra kødindustrien, og forbruget af mælkeprodukter falder.

Derfor kommer vi til at øve os ved kødgryderne. Eller skal vi sige "plantegryderne". For der vil komme flere plantebaserede fødevarer i supermarkedet de kommende år.

Det er kun et spørgsmål om, hvor hurtigt ærter, hestebønner og havredrik presser sig på, lyder det fra lederen af Food Innovation House i Vejle.

Vaner skal ændres, krydringen skal finpudses, og der skal forskes mere i plantebaserede fødevarer, inden produkterne for alvor fylder i supermarkedet. Men hos Vejles fødevarefyrtårn, Food Innovation House, er de ikke i tvivl om, at man kun har set de første spirer inden for plantebaserede fødevarer.

FØDEVARER: Tørrede ærter og hestebønner som alternativ til kød. Eller hvad med en havredrik med blåbær til morgenmad?

Det plantebaserede køkken vil vinde frem, lyder det fra Gyda Bay, der er daglig leder af Food Innovation House i Vejle.

- Vækstraterne taler deres eget sprog, og det er særligt de unge, der vil trække flere plantebaserede fødevarer ind på hylderne, siger Gyda Bay, der er leder af huset, som præsenterer sig som et fødevarefyrtårn, hvor fødevarevirksomheder kan tænke nyt og samtidig skabe forretninger.

Huset er en del af Dandy Business Park i Vejle, og i huset med fødevarer mødes iværksættere, forskning og den etablerede fødevareindustri for at finde nye veje og skabe nye forretninger. Og her har det plantebaserede køkken fået en særlig plads, efter man i foråret etablerede "Plantbased Innovation Hub".

Flere planter på hylden

Det er unge - og fleksitarer, der vil mindske forbruget af animalske fødevarer – der de kommende år vil sætte deres præg på, hvad kunderne finder af nye produkter i supermarkedet.

- Ser du på de fleste prognoser for væksten for plantebaserede fødevarer, så ligger væksten mellem syv og 12 procent. Nogle er højere, og samtidig falder forbruget af blandt andet svinekød. Det siger de store spillere selv, når vi ser på Danmark, forklarer Gyda Bay, som henviser til både internationale og danske rapporter, der peger på, at plantebaserede fødevarer vil tage en større bid af kagen.

Food Innovation House

  • Food Innovation House ligger i Vejle og fungerer som et mødested for fødevarevirksomheder, der vil medvirke til at skabe innovation og kommercialisering af fødevarer.
  • Huset på 3000 kvadratmeter tilbyder alle typer virksomheder at leje sig ind.
  • Huset tilbyder kantine og konferencelokale – en række faciliteter, der kan understøtte et innovationsforløb gennem alle faser. Fra produktidé frem til kommercialiseringen.
  • Faciliteterne er et stort udviklingskøkken, udviklingsbageri, demo-supermarked, demo-restaurant, fotostudie og udstillingsområde.
  • Food Innovation House er ejet Dandy Business Park, der rummer blandt andet AI Innovation House. Parken er er ejet af Bagger-Sørensen-familiens investeringsselskab.

Fødevareproducenter kan kigge mod blandt andet Tyskland, hvor plantebaserede fødevarer fylder mere og mere.

- Selv om det går langsommere i Danmark end i nogle af andre lande, så er jeg slet ikke i tvivl om, at det plantebaserede vil fylde mere. Som jeg hørte på en konference, så har det taget 15 år for økologi at komme fra Nørrebro til Nørre Nissum. Det har taget 15 måneder for den plantebaserede branche at komme lige så langt, fordi de unge tager det til sig på grund af bæredygtighed og klima, men også mange ældre er med på vognen, fordi de vil gøre noget for deres sundhed, siger Gyda Bay.

- Dagsordenen med klima rammer også unge i Nørre Nissum i dag, så derfor er der slet ikke tvivl om, at det er den vej, vi skal. Det er vi også nødt til, hvis landbruget og samfundet som helhed skal nå målet om 70 procents reduktion af CO2 i 2030. Det betyder mindre kød og flere planter, siger Gyda Bay.

Et smukt match

Men at det kan lykkedes, er der allerede flere eksempler på fra hubben i Vejle, hvor der er cirka 500 virksomheder tilknyttet huset i forskellige netværk.

Der er blandt andet store virksomheder, der er på udkig efter de nye trends. Et godt eksempel er Brannatura, der har udviklet en havredrik, der kan fungere som et alternativ til mælk.

Selskabet er stiftet i 2017 af blandt andet Sander Siewerts, der inden han blev selvstændig i mange år havde arbejdet i Arla. I stedet rettede han og makkeren opmærksomheden på havredrik og har indgået en aftale med Crispy Food, der blandt andet står bag mærket Solgryn.

I foråret 2022 kommer havredrikken på markedet i hele landet.

- Jeg er helt overbevist om, at vi kigger på et marked, hvor udviklingen vil accelerere. Vi har selv en havredrik på vej, men der vil komme mange andre alternativer. Mange vil kigge på, at det er god ernæring, siger Sander Siewerts.

Det er det smukkeste match, som jeg har været med til. Det er så svært for startups inden for fødevarer at komme ud på markedet.

Gyda Bay, leder af Food House Innovation i Vejle

Det er den type af koblinger, som skaber store smil i Food Innovation House. Her har man matchet en iværksætter, der har været tilknyttet Københavns Universitet, med en stor spiller, som har adgang til markederne.

- Det er det smukkeste match, som jeg har været med til. Det er så svært for startups inden for fødevarer at komme ud på markedet. Du skal ud i kæder, specialbutikker eller foodservice, og det er bare svært.

- Kæderne vil ofte godt være med, men de vil selv have, at du markedsfører produktet. Og det skal til for at blive kendt. Så det er svært at komme ind i kæderne. Det kræver meget kapital. Her kan vi matche de små iværksættere med nogle større virksomheder, der får innovationskraft, slutter Gyda Bay.

Gyda Bay, der er leder af Food Innovation i Vejle, er helt sikker på, at de plantebaserede fødevarer vil fylde meget mere i supermarkederne de kommende år. Foto: Michael Svenningsen

Madvaner gør det svært for planterne at komme til fadet

De fleste vaner er svære at ændre. Det ligger ligesom i luften, og når det kommer til madvaner, så er man oppe mod nogle meget indgroede vaner, der er meget svære at gøre kål på.  

I Food Innovation House i Vejle er de dog sikre på, at de kan og skal ændres. Men man skal have hele "kæden" med fra landbrug til køledisk.

Mængden af plantebaserede fødevarer vil stige stødt de kommende år. Men iværksættere og fødevareindustrien er oppe imod stærke kræfter, og særligt folks madvaner, der er meget svære at ændre.

FØDEVARER: I køledisken og på hylderne i supermarkedet vil der de kommende år snige sig nye, plantebaserede produkter ind.

Det er yoghurt uden mælk. Det kan være er nuggets uden kylling.

Men det bliver ikke en revolution, der på kort tid forandrer supermarkedets udbud. Når det gælder mad, så er de fleste ret "konservative", lyder det fra Gyda Bay, der er leder af Food Innovation House i Vejle.

- Danskerne har cirka 10 retter til aftensmad, de vælger imellem. Mange er med hakket kød, og det er svært at ændre vaner. Og det er det særligt, når det gælder mad. Men man skal lige i gang med det plantebaserede, siger Gyda Bay.

- Det er noget nyt at arbejde med plantebaserede fødevarer, og det kræver en anden krydring. Man skal lære at arbejde med plantebaserede fødevarer. Nogle af de første produkter på markedet smagte måske ikke så godt. Det er en udfordring at få smagen med, siger Gyda Bay, der håber, at restauranter, kantiner og foodservice kan skubbe i den rigtige retning.

Hele værdikæden skal med

- Når du har smagt plantebaserede produkter ude i byen, så får du også lyst til at prøve det derhjemme. Men der skal arbejdes med smagen. Vi skal have hele værdikæden skabt for, at der for alvor kan skabes endnu mere vækst i det plantebaserede.

- Dette skal ske i samarbejde med hele værdikæden, som starter med landbruget, som skal producere flere fødevarer, forklarer Gyda Bay.

Food Innovation House i Vejle indviede i foråret Plantbased Innovation Hub, hvor iværksættere kan arbejde med plantebaserede fødevarer. Arkivfoto: Michael Svenningsen

I fødevareindustrien har det plantebaserede allerede stor bevågenhed, og hun er sikker på, at det kan blive en kæmpe industri og et eventyr i stil med Vestas og vindmøller, hvis Danmark går helhjertet ind i omlægningen.

- Men det kommer ikke af sig selv. Der skal fortsat forskes og tilføres midler, så vi alle bliver klogere, og så kunne jeg godt ønske mig et større samarbejde i hele værdikæden helt ud til dagligvarekæderne, siger Gyda Bay.

Tirsdag 1. september blev der taget første spadestik til Green Hydrogen Systems store udvidelse af fabrikken i Kolding af blandt andre bestyrelsesformand Thyge Boserup (th) og administrerende direktør Sebastian Koks Andreassen. Foto: Lasse Hyldager

Kort nyt fra virksomhederne i Trekanten

Brintfirma tog første spadestik til stor udvidelse i Kolding.

Planer om stort hestemekka i Trekantområdet.

Lidl ser frem til at rykke hovedkvarter fra Kolding til Aarhus.

Salg af biler rykker online - Lindholm lukker afdeling i Fredericia.

Her er fire udvalgte erhvervsnyheder fra Fredericia, Vejle og Kolding.

TREKANTEN: Brintvirksomheden Green Hydrogen Systems, der i juni hentede 1,2 milliarder kroner ved en børsnotering, er allerede begyndt at bruge nogle af de mange penge.

Virksomheden, der kan hjælpe med at lagre grøn energi, har netop taget første spadestik til en stor udvidelse af den nye fabrik i Kolding, som blev taget i brug ved årsskiftet. Men allerede nu er der brug for mere kapacitet.

Virksomheden er på få år vokset til over 100 ansatte, og forventer at vokse til 300 ansatte frem mod 2025.  Læs mere i JydskeVestkysten.

Foreningen Sydjysk Hestesport arbejder med planer om at etablere et hestemekka, der kan tage over, når travbanen i Billund lukker ved årsskiftet.

Foreningen vil etablere en hestearena, der kan rumme flere slags hestesport. Arenaen skal opføres i flere faser, og i de første tre faser skal der investeres mellem 80 og 85 millioner kroner.

Lige nu kigger foreningen på placeringer i Vejle, Kolding, Billund og Vejen Kommune. Det første, der skal etableres, er travbanen, som skal være 1400 meter lang. Læs mere i Vejle Amts Folkeblad.

Byggeriet af Lidls danske hovedkontor i midten af Aarhus skrider frem. Den tyske discountkæde meddelte i foråret i 2018, at de flytter hovedkontoret, der ligger i Kolding, og omkring 300 ansatte ind midt i Aarhus.

Udviklings- og ejendomsdirektør i Lidl, Mads T. Nielsen, siger til Erhvervsliv Aarhus, at Lidl ser frem til at flytte de mange ansatte til byen. Han fremhæver, at det er nemmere at tiltrække nye medarbejdere med den nye placering midt i Aarhus og adgang til offentlig infrastruktur som tog og letbane.

Lindholm Biler, der har base i Viborg, lukker salgsafdelingerne i Aarhus og Fredericia. Direktør Henrik Bollerslev begrunder det med, at online-salget er stigende.

Lige nu udgør salget online omkring 20 procent, og at andelen er hastigt stigende, forklarer direktøren. Det er blandt andet coronaen, der har boostet salget online. Læs mere på linket her.