Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Trekanten i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

- Hvordan er det, at du leder mennesker? Det handler meget om at tale med folk, og den personlige samtale er det bedste værktøj, siger administrerende direktør hos Crossbridge Energy, Finn Schousboe. Foto: Crossbridge Energy

Sådan vender du en supertanker

Kursen skal ikke bare rettes til. Virksomheden skal i en helt anden retning. Det kræver, at du er i øjenhøjde og klar til at kommunikere. Sådan lyder det fra den nye topchef på raffinaderiet Crossbridge Energy i Fredericia, Finn Schousboe.

Siden midten af 60'erne har forretningen været den samme. Råolien er blevet forarbejdet, så der kunne sælges brændstoffer, så vi kunne komme på charterferie med fly og køre på arbejde. Det skal vi fortsat. Men nu skal olien udfases.

- Vi er pinedød nødt til at finde en løsning, så verden ikke går under om 50 år. Det er den branche, vi er i nu, siger Finn Schousboe, der står over for en kæmpe ledelsesopgave med at vende den fossille supertanker.

Derudover får du også et indspark i klimadebatten fra administrerende direktør i Ewii, Lars Bonderup Bjørn, i dagens nyhedsbrev. Han oplever, at der er en generationskonflikt i klimaspørgsmålet.

Den ældre generation siger, at de forholder sig til klimaudfordringen. De unge handler.

Du er som altid velkommen til at dele nyhedsbrevet i dit netværk og skrive til os, hvis du har gode idéer om emner, Erhvervsliv Trekanten skal tage op. Nye læsere kan tilmelde sig på her. Du kan også følge med på vores Linkedin-side.

Tak fordi du deler og læser med.

Billede af Henrik Kruse
Billede af skribentens underskrift Henrik Kruse Erhvervsjournalist
PFA vil nu til bunds i sagen om kvaliteten af deres nybyggeri. Det sker efter, at to lejere har kritiseret kvaliteten af lejlighederne i Fjordbrynet ved Skamlingvejen. Foto: Søren Gylling

Kort nyt fra virksomhederne i Trekantområdet

PFA vil nu til bunds i sagen om deres nybyggeri, efter to lejere er stået frem med stærk kritik af nybyggeriet i Kolding.

Tøjfirmaet The New fra Vejle udvider, efter de har købt et økologisk børnetøjsmærke i København.

Træhandelsselskab DSHwood fik sit bedste resultat nogensinde, efter de har oplevet ekstraordinær høj aktivitet. 

Mindre omsætningen i 2021 udløste et stort kursfald på børsen for Green Hydrogen Systems.

TREKANTOMRÅDET: To lejere i PFAs nye ejendomme ved Skamlingsvejen i Kolding er dybt frustrerede over deres nye lejligheder. De mener, at der er tale om byggesjusk.

Portfolio manager hos PFA Ejendomme, Michael Hansen, siger til JydskeVestkysten, at det, som er leveret, ikke er godt nok.

Nu har PFA Ejendomme sat gang i en proces, som skal opklare, hvor omfattende problemerne er i de 104 lejligheder, hvoraf 21 er udlejet, og tre er solgt. Du kan læse mere i JydskeVestkysten.

Tøjfirmaet The New med hovedsæde i Vejle har netop overtaget børnetøjsfirmaet Wawa. Der er tale om et økologisk børnetøjsmærke, der blev grundlagt i København i 2017 af Johanna Topooco, der fortsætter i firmaet.

Ifølge Chris Lützen Petersen, der ejer The New, skal det nye tøjmærke fortsat designes i København, mens logistik- og lagerdelen rykkes til Vejle, skriver Vejle Amts Folkeblad.

Træhandelsselskabet DSHwood, der er 54 år gammelt, har netop præsenteret sit hidtil bedste regnskab og det på trods af, at regnskabet kun dækker et halvt år. Det gode resultat skyldes, at der har været en ekstraordinær høj aktivitet på alle forretningsområder.

Den øgede efterspørgsel på råtræ har givet markante prisstigninger og mange skovejere har  fældet deres træ, fortæller administrerende direktør Rasmus Grønborg Bak. I nogle markeder har prisstigningen været mellem 50-100 procent. Læs mere i Fredericia Dagblad.

En stor ned­ju­ste­ring i forventningen til salget i 2021 hos Green Hydrogen Systems udløste et kurs­fald på 20 procent for brint­virksomheden i Kolding bare tre må­ne­der ef­ter, virksomheden gik på børsen. Ledelsen forklarer, at der ikke er tale om, at omsætningen forsvinder, men at den bliver skubbet til 2022.

I stedet for en omsætning på 40-60 millioner kroner i 2021 regner Green Hydrogen Systems med at lande en omsætning på fem millioner kroner. Virksomheden fastholder målsætningen om i 2025 at nå en omsætning på én milliard kroner. Læs mere i JyskeVestkysten. 

Raffinaderiet i Fredericia skal gennem en kæmpe omstilling de næste mange år. - Vi er pinedød nødt til at finde en løsning, så verden ikke går under om 50 år, siger administrerende direktør Finn Schousboe. Foto: Crossbridge Energy

Turnaround på den helt store klinge: 250 ansatte og topchef i fossil supertanker har sat en ny kurs

Den nye topchef på raffinaderiet i Fredericia står foran en kæmpe opgave. Siden midten af 60'erne har raffinaderiet været eksperter i at håndtere flydende og fossile brændstoffer. Men nu vil virksomheden være CO2-neutral.

- Vi skal gøre tingene på en anden måde. Det tror jeg i den grad, at de ansatte er med på. De forstår godt, at det, vi laver og har lavet, har nogle omkostninger, som vi ikke kan fortsætte med, siger Finn Schousboe, der inden sommerferien blev udnævnt til administrerende direktør, efter Shell solgte stedet til et amerikansk investeringsselskab.

- Du kan sammenligne det med økologi i 80'erne. Det var noget for fanatikere dengang. Det var også alt for dyrt. I dag er det mainstream. Sådan er det også med den grønne omstilling. Men den her omstilling skal gå hurtigere. Meget hurtigere, siger Finn Schousboe.

Vi skal fortsat flyve til Mallorca og køre til Nordjylland for at besøge tanten Oda. Men vi skal gøre det med andre brændstoffer, lyder det fra Finn Schousboe, der står i spidsen for raffinaderiet i Fredericia, som siden 60’erne har leveret fossile brændsler. Nu vil virksomheden være en del af en grønnere fremtid.

OMSTILLING: Det er som at vende en supertanker. Det tager tid. Men kursen er sat mod en mere bæredygtig forretning for Crossbridge Energy.

Visionen er at blive CO2-neutral, og for at sætte opgavens omfang i relief kommer først lidt fakta:

150-170 lastbiler henter hver dag benzin fra raffinaderiet i Fredericia til tankstationer på Fyn og i Jylland. Raffinaderiet har siden 1960’erne specialiseret sig i flydende fossile brændstoffer, og virksomhedens 250 ansatte producerer cirka 35 procent af det danske forbrug af brændstoffer.

Men nu skal virksomheden være grøn, og som det nye navn fortæller skabe bro til ny og grøn verden.

- Vi er helt klar i starten af processen, lyder det fra Finn Schousboe, der lige inden sommerferien blev udnævnt til administrerende direktør i Crossbridge Energy, efter Shell officielt solgte raffinaderiet i juli.

- Du kan sammenligne det med økologi i 80'erne. Det var noget for fanatikere dengang. Det var også alt for dyrt. I dag er det mainstream. Sådan er det også med den grønne omstilling. Men den her omstilling skal gå hurtigere. Meget hurtigere, siger Finn Schousboe, der står med en kæmpe ledelsesopgave.

- Lige nu skal jeg have medarbejderne med i transitionen fra at have været en del af Shell i mange år og så komme til et nyt ejerskab.  Vi skal have fokus på alle vores projekter i omstillingen mod mere bæredygtig energi, og samtidig skal vi være opmærksomme på vores nuværende kunder. Men i alt det her er det naturligvis meget vigtigt, at du bekymrer dig om dine medarbejdere. Det giver som regel glade kunder, siger Finn Schousboe.

Kæmpe turnaround

Direktøren har derfor brugt meget tid ude blandt medarbejderne, siden han rykkede fra stillingen som forretningsudvikler på raffinaderiet til topchef. Der er treholds-skift på stedet, og de har flere gange haft besøg af chefen.

- De første gange handlede det meget om, at nu var vi blevet solgt. Hvad betyder det? Så har jeg været ude at fortælle om de første forandringer. Nu handler det om, hvordan vi ser fremad. Det er meget naturligt, at folk gerne vil høre om, hvad der sker. Men heldigvis er der også en god energi i forandringer, siger Finn Schousboe.

Crossbridge Energy

  • Raffinaderiet er Europas mest energieffektive raffinaderi og leverer blandt andet overskudsvarme til fjernvarme – varme nok til 23.000 husstande.
  • Virksomheden beskæftiger omkring 250 medarbejdere.
  • Crossbridge Energy A/S ejes af Postlane Partners, som blev stiftet i januar 2016 og har hovedkontor i Stamford USA.
  • Selskabet har en portefølje med aktiver i Nordamerika og Europa til en værdi af mere end 5,5 mia. danske kroner.

Helt tilbage i 2014 blev raffinaderiet sat til salg og midt under corona – og over en videoforbindelse – blev selskabet solgt til det amerikanske investeringsselskab Postlane Partners, som ser muligheder for en langsigtet og grøn investering i virksomheden, der har været i gang med den grønne transformation i flere år.

Samarbejde med brintnabo

Stedet skal omstilles til at arbejde med affald, biobrændsler og vedvarende energi, og et af de første og helt konkrete projekter er samarbejdet med Everfuel og deres brintfabrik, der er under opførelse på nabogrunden. Allerede næste år kan brintfabrikken levere grøn brint, så raffinaderiet kan begynde at skære ned på den "sorte brint".

- Den turnaround, vi er i gang med, handler om, hvordan vi skal gøre tingene grønnere. Folk er helt med på hvorfor. Folk ved godt, at vi fortsat skal være her om 50 år, fordi hr. og fru Jensen også har brug for transport om 50 år.

- Men vi skal gøre tingene på en anden måde. Det tror jeg i den grad, at de ansatte er med på. De forstår godt, at det, vi laver og har lavet, har nogle omkostninger, som vi ikke kan fortsætte med, siger Finn Schousboe.

Raffinaderiet i Fredericia producerer cirka 35 procent af det danske forbrug af brændstoffer – og eksporterer en tilsvarende mængde til udlandet. Foto: Crossbridge Energy

Det ændrer dog ikke på, at så mange forandringer kræver noget særligt, og at han som topchef hele tiden kommunikerer.

- Hvordan er det, at du leder mennesker? Det handler meget om at tale med folk, og den personlige samtale er det bedste værktøj. Derfor bruger jeg også meget tid rundt på stedet, så folk forstår de forandringer, vi skal igennem, siger Finn Schousboe.

Mindre produktion - større andel

Et af de store skridt i transformationen tager raffinaderiet næste år, når Everfuel er klar med første etape af deres brintfabrik. Men det er straks sværere at se længere ud i fremtiden.

- Om 10 år tror jeg, at vi producerer en større andel af det nationale forbrug af transport-brændsler, men den samlede mængde er mindre. Jeg tror, forbrugsmønsteret er ændret.

- Der er kommet flere elbiler. Brintbilen får et indtog - også til private. Vi vil se flere varmepumper, og der er mindre behov for olie til oliefyr, siger Finn Schousboe og fortsætter:

- Så jeg er ret sikker på, at vores samlede produktion vil være mindre om 10 år, og jeg tror, det sker hurtigere, end nogle forestiller sig i dag. Vi har nok også revet et par tanke ned på raffinaderiet. Men vi har også bygget nogle nye til andre typer brændstof. Men grundlæggende tror jeg, vi har den samme livsstil, siger Finn Schousboe.

Vi vil fortsat køre på besøg hos tante Oda på Mors i bil. Vi vil også rejse på ferie til Mallorca, lyder det fra direktøren. Men vi skal finde alternativer.

- Vi er pinedød nødt at finde en løsning, så verden ikke går under om 50 år. Det er den branche, vi er i nu, siger Finn Schousboe.

Det halter, selv om der er fremskridt på klimafronten, lyder det fra administrerende direktør i Ewii, Lars Bonderup Bjørn. Foto: Søren Gylling

Det er vist ok at råbe "OK boomer" efter mig

Ved festlige lejligheder er det nemt at sige det rigtige, når det gælder klimakampen. Men det afgørende er handling, og her er de unge foran.

For de unge handler, lyder det i klimaklummen fra Lars Bonderup Bjørn, der er administrerende direktør i Ewii.

- De kalder på handling og sætter økonomien i anden række. Det kom også stærkt til udtryk i den norske valgkamp, men det gør sig også gældende i Danmark. De unges frustrationer styrkes kun af en forældre-generation, som hverken er vokset op med en energikrise eller en klimakrise, skriver direktøren.

En af vores tålmodige kunder vil gerne have Gustav Winklers  "Jeg vil vente ved telefonen" på som ventetone i vores kundeservice.

Da jeg fortalte det til min kæreste, var den prompte reaktion "OK boomer" - og til dem, der ikke ved, hvad det betyder, men godt kender Gustav Winkler, hører udtrykket egentlig teenagere og unge til og udtrykker foragt for den generation, som voksede op i de glade årtier efter anden verdenskrig.

Det er ingen nyhed, at der er generationskonflikter, men generationernes syn på vores forbrug af energi er meget forskellig. Den generation, som fik de glade år efter krigen, kom også til at opleve energikrisen i 70erne.

For dem er energi en omkostning – noget, vi skal spare på for at få pengepungen til at række. Sådan ser energiens verden ikke ud for de unge.

For dem handler energi om en klimakrise og frygt for fremtiden. De kalder på handling og sætter økonomien i anden række.

Det kom også stærkt til udtryk i den norske valgkamp, men det gør sig også gældende i Danmark. De unges frustrationer styrkes kun af en forældregeneration, som hverken er vokset op med en energikrise eller en klimakrise.

Forældregenerationen er ikke dybtfølt engageret, selv om de ved middagsbordet sikkert medgiver, at det er nødvendigt at forholde sig til klimaudfordringen. Det afgørende er dog ikke samtalen ved middagsbordet, men den prioritering vi hver især gør, når vi går ud og tager handling.

Om lidt er der kommunalvalg, og som altid vil der være grupper af nye, unge vælgere at flokkes om. Virksomheder er nødt til at have en holdning til, hvordan deres produkter påvirker klimaet, og selv om mange endnu ikke har solidt styr på det, er marketingafdelingerne stærkt bevidste om nødvendigheden af budskabet.

Regeringen og Folketinget har for længst kaldet til klimakamp med 70 procent målsætningen. Og nogle af os taler om at blive vegetarer. 

Men igen er det afgørende ikke, hvad vi siger til festlige lejligheder og i marketingkampagner. Det afgørende er det, vi hver især gør, når vi tager handling.

Og her halter det, selv om der er fremskridt. Jeg spiser mere grønt end tidligere, men det er vist ok at råbe "OK boomer" efter mig – selv om jeg ikke er gammel nok til titlen. Og jeg gør endda ikke andet i min hverdag hos Ewii end at arbejde med klimaindsatser.

Regeringen og Trekantområdet kan måske også godt fortjene tilråbet? Og du kan måske spørge dig selv, om der er handling bag de ord, I sætter i jeres marketingreklamer?

Vi har diskuteret, om vi skulle sætte Gustav Winklers sang på eller bare forkorte ventetiden til handling? Beslutningen er truffet.