Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Trekanten i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Betterclicks og Steffen Wandel har hentet mange kunder ind i forretningen ved at være aktiv på LinkedIn. - Jeg tror, at det her virker fordi, det er autentisk, siger medstifter og direktør Steffen Wandel. Foto: Henrik  Kruse 

Få succes på LinkedIn - hurtige fif med stor effekt

Det skal være ægte. Det skal være spontant. Det er opskriften på succes på LinkedIn, når du spørger Steffen Wandel. Og så tager det bare fem minutter hver dag.

Iværksætteren, der står bag det digitale bureau Betterclicks, har ikke bare hentet kunder ind via LinkedIn. Den største kunde er kommet ind den vej, fortæller iværksætteren i nyhedsbrevet, hvor der er fokus på LinkedIn.

Allerede i opstarten kunne han mærke, at det var et værktøj, der virkede, og i dag har han en ambition om næsten dagligt at komme med et indlæg.

- Det tager fem minutter om dagen. Der er faktisk rigtig mange, der tror, at jeg bruger rigtig lang tid på det. Det gør jeg overhovedet ikke. Det er meget spontant, siger Steffen Wandel.

Du kan også finde inspiration hos LinkedIn-specialist Henning Karlsen, der hjælper virksomheder med at bruge LinkedIn professionelt. Pandemien har betydet, at mange virksomheder har fået øjnene op for, at de kan bruge LinkedIn. Det betyder ikke, at den gamle sælger er overflødig.

Der er fortsat mange "analoge" beslutningstagere, men du går glip af en forretning, hvis du ikke udnytter verdens største sociale medie, der er målrettet erhvervslivet.

- Social selling på LinkedIn er at sælge uden at sælge. Du skal uddanne dit digitale netværk til at træffe de ”rigtige” beslutninger. Man skal give dem de rigtige informationer, så kunden har oplevelsen af, at de selv har truffet beslutningen. Folk gider ikke salgspitchet, siger Henning Karlsen.

Vi har også samlet nogle af hans vigtigste pointer i en artikel, hvor du kan finde inspiration til, hvordan du kan udnytte det sociale medie.

Du skal være velkommen til at dele dagens nyhedsbrev i dit netværk, så vi får endnu flere læsere med. Nye læsere kan tilmelde sig lige her.

Tak fordi du følger med - og god fornøjelse.

Billede af Henrik Kruse
Billede af skribentens underskrift Henrik Kruse Erhvervsjournalist
- Vi vil gerne være det modsatte af corporate. Vi vil være relaterbare, og det modsatte af dem i jakkesæt og alle dem med de fine ord, siger Steffen Wandel, der dagligt opdaterer om stort og småt på LinkedIn. Foto: Henrik Kruse 

Den største kunde er høstet over LinkedIn: Daglig indsats på fem minutter giver pote

Pas på med at skabe et glansbillede på LinkedIn. Det risikerer at krakelere. Sådan lyder det fra Steffen Wandel, der er medstifter af det digitale bureau Betterclicks. Han har haft succes med at finde kunder via LinkedIn. 

- Vi vil gerne være det modsatte af corporate. Vi vil være personlige, relaterbare og interaktive, og det modsatte af dem i jakkesæt og alle dem med de fine ord. Vi går med kasket, og jeg har tatoveringer, og du skal ikke lave dig om, når du går på LinkedIn.

- Du skal ikke lave indlæg, der ikke matcher det, man møder fysisk. Så forsvinder det troværdige. Jeg synes godt, at man kan fornemme, når folk vil "virke" professionelle, siger Steffen Wandel.

Hyppige indlæg på LinkedIn og en spontan tilgang til opdateringerne har givet Steffen Wandel og virksomheden Betterclicks medvind og nye kunder. Drop glansbilledet, lyder opfordringen fra iværksætteren.

LINKEDIN: Hvilken farve skal væggene have i det nye kontor? Nu er der bordfodbold på det nye kontor. Og efter syv dage med sygdom er iværksætteren desperat efter at komme tilbage på jobbet. For han elsker sit arbejde, skriver han på LinkedIn.

Man kommer vidt omkring, når man følger Steffen Wandel på LinkedIn, hvor han rækker ud og deler stort og småt i det sociale netværk.

- Vi har landet mange af vores kunder via LinkedIn, og den største kunde er kommet ind ad den vej. Vi får beskeder ud af det blå fra virksomheder, der har brug for hjælp. Det har givet os rigtig meget, og det betyder, at vi ikke selv skal være så aktive for at få et møde, siger Steffen Wandel, der er medstifter af Betterclicks.

Det tager fem minutter om dagen. Der er faktisk rigtige mange, der tror, at jeg bruger rigtig lang tid på det. Det gør jeg overhovedet ikke. Det er meget spontant.

Steffen Wandel, medstifter af Betterclicks

Ligesom på det sociale medie deler han gerne ud og tager os med ind i sine overvejelser omkring at bruge LinkedIn. Et af hans vigtigste budskaber er, at man skal være sig selv og droppe glansbilledet. Det vil krakelere på et tidspunkt.

- Jeg tror, at det her virker, fordi det er autentisk, og at jeg ikke tænker så meget over, hvad jeg lægger op. Det er tit drevet af noget, som jeg synes er sjovt, eller jeg har brug for lidt input til. Jeg tror ikke, at det ville virke, hvis jeg lagde en content-plan for min LinkedIn-profil. Det var faktisk på min to-do-list, da vi startede virksomheden. Men det nåede jeg ikke til. Det var nok meget godt, siger Steffen Wandel.

Tør stille sig frem

Betterclicks er startet i marts 2021. Det er et digitalt bureau, der leverer totalløsninger. De står for alt fra markedsføring til hjemmesider og grafisk arbejde, så kunden skal gå ét sted hen, og siden opstarten har der været tryk på.

De to stiftere, Steffen Wandel og Søren H. Madsen, har allerede ansat to på fuldtid, en mere er på vej, og der er to studentermedhjælpere i virksomheden, der hjælper både små og mellemstore virksomheder i hele landet.

- Det bedste råd er, at du skal være dig selv. Ellers møder kunden et glansbillede, og når kunden møder dig i virkeligheden, er du ikke den samme person. Så krakelerer relationen, siger Steffen Wandel. Foto: Henrik Kruse

- Jeg begyndte i opstarten at bruge LinkedIn, hvor vi fortalte om stort og småt, for eksempel da vi fik et mødelokale. Vi tog folk med i processen, og så har vi bare bygget på fra marts. Vi skulle jo selvfølgelig ud med budskabet om, at vi var i gang. Jeg har tidligere levet af at livestreame. Så det er ikke nyt for mig at stille mig frem. I den verden lægger du ikke fingre i mellem. Det har jeg taget med, siger Steffen Wandel.

Han har levet af at livestreame skydespillene Counterstrike og Fortnite på Twitch, men i dag er han helt stoppet for at få plads til både virksomheden og studiet på IBA, hvor han læser entreprenørskab og design. Det samme gør hans makker.

- Vi vil gerne være det modsatte af corporate. Vi vil være personlige, relaterbare og interaktive, og det modsatte af dem i jakkesæt og dem med alle de fine ord. Vi går med kasket, og jeg har tatoveringer. Du skal ikke lave dig om, når du går på LinkedIn. Du skal ikke lave indlæg, der ikke matcher det, man møder fysisk. Så forsvinder det troværdige. Jeg synes godt, at man kan fornemme, når folk vil ”virke” professionelle, siger Steffen Wandel.

Fokus på mennesket virker

Han kunne ret tidligt mærke, at der var "hul" igennem til kunderne, og for en måned siden besluttede han at skrue endnu mere op. Han besluttede sig for næsten dagligt at lægge et indlæg på hans personlig profil, og det har virket.

I dag er han oppe på 850 forbindelser, og får typisk på et opslag et sted mellem 1000 og 3000 visninger. Enkelte opslag har været oppe på 8000 visninger, og rækkevidden giver kunder i butikken.

- Det tager fem minutter om dagen. Der er faktisk rigtige mange, der tror, at jeg bruger rigtig lang tid på det. Det gør jeg overhovedet ikke. Det er meget spontant. Jeg skriver indlægget og læser det lige igennem én gang. Det betyder også, at jeg efterfølgende kan se fejl i formuleringer. Men det lever jeg med. Sådan skal det være. Det skal være spontant, siger Steffen Wandel, der i dag altid opfordrer kunderne til selv at gå i gang på LinkedIn. Ud over at det giver kunder, så gør du dig også attraktiv som arbejdsplads, og det giver uopfordrede ansøgninger.

- Under studiet har jeg også arbejdet med human experience marketing, som underbygger, at hvis du gør dig selv relaterbar, er der større chance for, at kunden vil handle med dig, fordi de stoler på dig. I stedet for at der er fokus på virksomheden, er der fokus på mennesket. Det virker, siger Steffen Wandel.

- Når du ser på traditionelt BtB-salg, så bliver det sværere og sværere, da vores købsadfærd har ændret sig. Køberen er foran sælgeren i dag, siger LinkedIn-specialist Henning Karlsen. Foto: Henrik Kruse 

LinkedIn-specialist fik travlt, da pandemien ramte: Nu skal der sælges uden at presse

Pandemien og nedlukninger betød, at mange virksomheder ikke kunne sende sælgerne ud i virkeligheden.

I stedet måtte de skrue op for deres digitale indsats på blandt andet LinkedIn, fortæller LinkedIn-specialist Henning Karlsen, der fik travlt som aldrig før, da pandemien boostede behovet for hjælp til at bruge sociale medier i professionel sammenhæng.

Med bistand fra Henning Karlsen uddannes virksomhederne i det tekniske i LinkedIn, og så bliver de hjulpet til at indse, at der er andre mekanismer i spil, når ordrer skal hentes hjem online.

- Køberen er foran sælgeren i dag. Hvis du skal købe noget nyt, så undersøger du markedet. Du googler det. Det skal man forstå. 60-70 procent af købsbeslutningen er truffet, inden kunden kontakter dem, der er i spil, siger Henning Karlsen.

Drop salgstalen, hvis du vil have succes på LinkedIn, lyder det fra specialist Henning Karlsen, der har oplevet, hvordan pandemien har skærpet virksomhedernes appetit på at opgradere deres indsats på det sociale medie.

LINKEDIN: Alt blev ryddet i kalenderen, da landet lukkede ned. Alle aftaler var væk. Men pludselig vendte det. Første nedlukning var startskuddet til et boost for Henning Karlsen og hans konsulentvirksomhed LinkedSocial, der har LinkedIn som omdrejningspunkt.

- Alle gik i panik, da landet lukkede. Det gjorde jeg også lidt selv. Men det lykkedes faktisk ret hurtigt at få 70 procent af aftalerne tilbage igen, da det gik op for mange, at meget kunne laves online, siger Henning Karlsen, der i dag oplever stor interesse fra firmaer til at få hjælp til at bruge LinkedIn.

- Vi skal selvfølgelig vise respekt for alle, der er døde af pandemien, alle syge og alle med senfølger. Det har været en hård omgang. Men ser jeg på pandemien i forhold til min business, så skal jeg ikke klage. Folk er blevet tvunget til at gå online, siger Henning Karlsen.

LinkedIn-specialisten har en fortid i flere reklamebureauer, men i 2017 blev han sammen med en makker selvstændig med LinkedSocial. Makkeren har han siden købt ud, og i dag driver han forretningen fra privatadressen i Kolding.

Der er dem, der siger, at kold canvas er dødt. Det er jeg lodret uenig i. Det er bare blevet sværere. Der er blevet færre af de gråhårede og analoge beslutningstagere.

Henning Karlsen

Kort fortalt så hjælper virksomheden med at skabe en digital version af dem selv på LinkedIn.

- Corona har ændret tingene. Før havde du måske en god virksomhed og overgik budgetterne fra sidste år. Der var penge i banken. I den situation var der mange, der havde svært ved at prøve noget nyt, også selv om folk vidste, at det digitale vil fylde mere. Men mange gjorde ikke noget. Det var før coronakrisen, siger Henning Karlsen.

At sælge uden af sælge

Grundlæggende slår LinkedIn-specialisten til lyd for, at virksomheden skal gøre det, som de gør i dag. De skal bare lære at gøre det på LinkedIn.

Det handler om alt fra salg, markedsføring og kundeservice til rekruttering. Alt kan rykkes over på LinkedIn, men her er der så nogle særlig hensyn at tage. Du skal kunne noget teknik og metodik, og så skal man forstå, at det er svært at proppe noget ned i hovedet på folk online:

- Når du ser på traditionelt BtB-salg, så bliver det sværere og sværere, da vores købsadfærd har ændret sig. Køberen er foran sælgeren i dag. Hvis du skal købe noget nyt i dag, så undersøger du markedet. Du googler det. Det skal man forstå. 60-70 procent af købsbeslutningen er truffet, inden kunden kontakter dem, der er i spil, siger Henning Karlsen.

Når det gælder salgsindsatsen online, så handler det om at være med på den lange bane.

- Social selling på LinkedIn er at sælge uden at sælge. Du skal uddanne dit digitale netværk til at træffe de ”rigtige” beslutninger. Man skal give dem de rigtige informationer, så kunden har oplevelsen af, at de selv har truffet beslutningen. Folk gider ikke salgspitchet, siger Henning Karlsen.

Men selvom LinkedIn-specialisten taler varmt for den digitale indsats, så er det ikke tid til at droppe den gamle sælger. Der er fortsat mange beslutningstagere, der er analoge.

- Du skal mestre begge værktøjer. Det er min tilgang. Men særligt på LinkedIn, så virker det ikke at pådutte folk noget. Du skal være der, så kunden søger dig, når de får et behov, siger Henning Karlsen, og fortsætter:

- Der er dem, der siger, at kold canvas er dødt. Det er jeg lodret uenig i. Det er bare blevet sværere. Der er blevet færre af de gråhårede og analoge beslutningstagere.

Du skal være dig selv. Du må ikke agere anderledes på LinkedIn end i den virkelige verden, lyder det fra Henning Karlsen, der hjælper virksomheder med at bruge LinkedIn professionelt. Foto: Henrik Kruse 

Du skal ikke overgå dig selv - og 5 andre pointer omkring LinkedIn

Forestil dig, at du er på en messe. Vil du så gå rundt i gangene og kaste visitkortet til højre og venstre i håb om at skabe en forbindelse til folk, du ikke kender. Det er utænkeligt.

Men det er præcis det samme, man gør online, hvis du bare connecter på LinkedIn uden at præsentere dig selv, lyder det fra LinkedIn-specialist Henning Karlsen.

Her deler han ud af nogle af de pointer, han har med, når han hjælper virksomheder med at bruge LinkedIn strategisk.

- Meget af mit arbejde hos en kunde handler om at afdigitalisere for at gøre kunden digital, siger Henning Karlsen.

Det skal du vide, når du connecter på LinkedIn, ifølge eksperten Henning Karlsen.

GODE RÅD: LinkedIn-specialist Henning Karlsen har været på LinkedIn siden 2005, og han har set, hvordan mediet er vokset år for år. Her deler han ud af nogle af de pointer, han har med, når han hjælper virksomheder med at bruge det sociale medie professionelt.

I dag er der globalt 770 millioner brugere på det sociale medie, og alene i Danmark er der over 2 millioner brugere på LinkedIn.

Du smider jo ikke dit visitkort til tilfældige

Du vil på en messe aldrig gå forbi en person og så smide visitkortet og gå videre. Sådan er det også på LinkedIn. Meget af det som virker i den fysiske verden, det virker også digitalt. Du er nødt til at præsentere dig, når du vil i kontakt med nogle over LinkedIn. Du skal fortælle, hvorfor man skal connecte. Meget af mit arbejde hos en kunde handler om at afdigitalisere for at gøre kunden digital.

Det er okay, at du ikke rammer 770 millioner brugere

Du skal ikke lave noget, der passer til alle 770 millioner brugere på LinkedIn. Du må gerne målrette dit budskab. Vælg dem du skriver til.

LinkedIn skal være en del af strategien

Du skal indarbejde LinkedIn i strategien, så du kan skalere indsatsen. Der er mange, der giver de to bedste sælgere et kursus. Men det sikrer ikke virksomheden på længere sigt. Hele virksomheden skal inddrages.

Alle ansatte kan hjælpe med at sælge online

Alle, der arbejder i en virksomhed, kan deltage i salgsarbejdet via LinkedIn.

Det gælder også lagermanden, der kører gaffeltrucken.

Hvis vedkommende er på LinkedIn, så vil det fremgå, hvor han arbejder, og han kan sagtens være første touchpoint til en ny mulig kunde. Det kan være, at han er i et løbenetværk, hvor der er en beslutningstager.

Du behøver ikke være sælger eller arbejde med markedsføring for at være en del af salget på den lange bane. I gennemsnit har hver LinkedIn-bruger 300-400 connections. De har et slags ”mikro-site”, hvor den ansatte digitalt har firmatøjet på fordi, man skriver, hvor man arbejder.

Men hvis det skal virke, så er du nødt til at forklare, hvad de ansatte kan bidrage med, og hvorfor virksomheden har en interesse i, at de ansatte har en professionel LinkedIn-profil.

Er du egentlig værd at bruge tid på?

LinkedIn skal være det næstbedste i forhold til at møde dig i den virkelige verden. Er du værd at bruge tid på? Det lyder lidt hårdt. Men det er det, det handler om.

Du skal ikke overgå dig selv - vær dig selv

Du skal være dig selv.

Du må ikke agere anderledes på LinkedIn end i den virkelige verden. Du må ikke tale på en anden måde, selv om du presset ud af din comfortzone, når du poster første gang.

Pludselig er der 770 millioner, der kan kigge med, og ikke mindst dit erhvervsnetværk. Det kan være angstprovokerende. Men bare fordi, det er digitalt, så skal du ikke overgå dig selv. Det kan man ikke.

Keld Demant afviser at have haft viden om alt salg af brændsstof, som er blevet brugt til russiske bombetogter. Tegning: Wayne Southwell

Lyt: Kan det passe, at topchef Keld Demant intet anede i Dan-Bunkering-sagen?

Stædigt holder topchefen fra Dan-Bunkering, Keld Demant, fast i sin forklaring om, at han intet kendskab havde til handler med flybrændstof, der endte med at blive brugt til bombetogter hen over Syrien.

Det er svært at forestille sig, at det virkelig kan passe, lyder det fra erhvervsredaktør Jens Bertelsen fra Avisen Danmark. Især fordi advarslerne var mange samtidig med, at fortjenesten på handlerne var relativt små.

I den verserende retssag er det også kommet frem, at Dan-Bunkerings jurister var bekymrede over handlen med jetbrændstof til den russiske flåde. Alligevel var der ingen, der reagerede.

Du kan høre seneste nyt fra retssagen i erhvervspodcasten "Erhvervsklubben" ved at klikke på den fulde artikel og derefter klikke på player-ikonet.

I denne uge afviste Keld Demant ad flere omgange og i ultrakorte vendinger, at han havde kendskab til ulovlige salg af flybrændstof. I podcasten "Erhvervsklubben" dykker vi ned i detaljerne og vurderer, om hans udlægning er troværdig.

I "Erhvervsklubben" ser din vært, Anne-Marie Lindholm, nærmere på de store historier fra erhvervslivet og gør dig sammen med tre gæster klogere på erhverv og økonomi.

I denne uge handler podcasten om:

1.36 - Jens Bertelsen, erhvervsredaktør på Avisen Danmark: - Det kniber med de overbevisende argumenter fra Dan-Bunkering direktør Keld Demant.

14.52 - Louise Aggerstrøm, privatøkonom i Danske Bank: - Vi har set toppen af prisstigningerne, så nu vil coronapasset genopstandelse begynde at fede din pengepung op.

24.46 - Louis Funder, USA-direktør i Dansk Industri: - Danske virksomheder kan vinde på stor Joe Biden-sejr, der sikrer 100 milliarder dollar til infrastruktur i USA.




Stea har købt en grund i  Dronningens Kvarter i Fredericia, hvor de nu opfører en pallefabrik på samlet 9300 kvadratmeter. PR-foto: Stea

Det skal du vide fra virksomhederne i Trekanten

Palleproducenten Stea opfører et nyt produktionsanlæg på 9300 kvadratmeter i Fredericia. Nybyggeriet skal stå færdigt i 2023. Den nye pallefabrik opføres i Dronningens Kvarter i Fredericia.

Ny 3D-uddannelse lander i Kolding. Det er et kvantespring, lyder det fra rektor på IBA (International Business Academy). Der oprettes 30 pladser på uddannelsen, som IBA selv har stået i spidsen for at udvikle.

Statsministeren besøgte raffinaderiet i Fredericia, hvor hun hørte om de ambitiøse planer om at skabe et raffinaderi, der er CO2-neutralt i 2035.

Den nye pallefabrik opføres i Dronningens Kvarter i Fredericia

TREKANTOMRÅDET: Palleproducenten Stea opfører en ny fabrik på 9300 kvadratmeter i Fredericia. Den nye pallefabrik opføres i Dronningens Kvarter i Fredericia.

De 9300 kvadratmeter står efter planen færdig i første kvartal 2023. Grunden er på 48.000 kvadratmeter, så planen er, at der også skal oplagres mange paller udenfor.

- Det går faktisk så stærkt i markedet, at vi allerede nu er i dialog med entreprenøren om yderligere byggeri, oplyser Daniel Dal, administrerende direktør, til Fredericia Dagblad.

IBA (International Business Academy) i Kolding vil i fremtiden tilbyde unge at tage en uddannelse inden for 3D-print. Det står klart, efter at Uddannelses- og Forskningsministeriet har offentliggjort, at IBA på sigt skal huse en professionsbachelor-uddannelse i 3D-print. Der oprettes 30 pladser på uddannelsen, som IBA selv har stået i spidsen for at udvikle. Det første  hold kan starte i sommeren 2022.

- Vi lavede for nogle år siden en strategi om også at udvikle os på den tekniske side, så det her er et kvantespring for os. Det er et væsentligt strategisk element for os, og det er desuden første gang, vi har udviklet en uddannelse i et så tæt samarbejde med virksomheder, fortæller Niels Egelund til JydskeVestkysten.

Statsminister Mette Frederiksen var torsdag i sidste uge på besøg på raffinaderet Crossbridge Energy , og hun blev præsenteret for planerne om at skabe flere grønne arbejdspladser i Fredericia samt samarbejdet med Everfuel om det kommende Power-to-X-anlæg.

Crossbridge Energy A/S har en klar ambition om at være et klimaneutralt raffinaderi i 2035 – det vil gøre raffinaderiet til et skoleeksempel på grøn omstilling, skriver virksomheden i en pressemeddelelse. En stor del af den vision opnås via samarbejdet med Everfuel om Power-to-X-anlægget HySynergy, som skal levere grøn brint til raffinaderiet.