Boost i digitale muligheder: Normalt ville køber komme på besøg
Der var to muligheder, da salget af raffinaderiet i Fredericia blev ramt at corona-nedlukninger og rejserestriktioner. Man kunne sætte processen på pause eller tænke nyt.
Man valgte den sidste løsning, og da handlen skulle landes, blev to ansatte i Fredericia udstyret med Google-briller, så de kunne vise det frem, som køberen var interesseret i at se nærmere på.
- Den interesserede køber fulgte med via en opkobling til et møderum her i Fredericia, som havde kontakt til vores erfarne medarbejdere ude på sitet, der var iført Google Glass. De agerede som købers øjne. Normalt ville køber jo komme på besøg. Men det var ikke muligt, siger Torben Øllegaard Sørensen, der er pressechef ved Crossbridge Energy.
DIGITALISERING: Køberen kunne ikke komme ind i landet på grund af restriktioner. Så skulle salgsprocessen køre videre, var raffinaderiet tvunget til at tænke nyt og alternativt.
Det betød, at man sendte to ansatte ud på fabrikken iført Google Glass, så køberen fik øjne på stedet. I sidste ende betød det, at det tidligere Shell-raffinaderi med 240 ansatte fik nye ejere efter en millionhandel.
- Den interesserede køber fulgte med via en opkobling til et møderum her i Fredericia, som havde kontakt til vores erfarne medarbejdere ude på sitet, der var iført Google Glass. De agerede som købers øjne. Normalt ville køber jo komme på besøg. Men det var ikke muligt, siger Torben Øllegaard Sørensen, der er pressechef ved Crossbridge Energy.
Torben Øllegaard Sørensen, pressechef i Crossbridge EnergyDu skal være øjne for andre, og det kræver, at du har den faglige baggrund på plads. Du skal vide, hvad en køber vil finde interessant.
I forvejen var raffinaderiet blevet fotograferet fra top til tå. Shell satte raffinaderiet på salgslisten tilbage i 2014, og inden sommerferien i år købte amerikanske Postlane Partners så fabrikken. Og ambitionen er nu at skabe et grønt raffinaderi, der i 2035 er CO2-neturalt.
- Vi har cirka 600 kilometer rør, mange tanke og avanceret udstyr. På den her måde kunne den potentielle køber få et godt indtryk af raffinaderiet og vores havneterminal, siger Torben Øllegaard Sørensen.
Øjne på jorden
Det svarer lidt til at sælge et hus. Men hvor køberen ikke har mulighed for selv at gå rundt i huset. Det kræver noget forarbejde, fortæller pressechefen.
- Den potentielle køber kommunikerede med folkene i mødelokalet her i Fredericia, som så sendte beskeden videre til to ansatte, der var klar ude på fabrikken. Det kan lyde enkelt. Men det kræver en del planlægning, og at de ansatte ude i marken har en god forståelse af, hvad der kunne være interessant for køberen af se, siger Torben Øllegaard Sørensen.
En af udfordringerne var at kommunikere til de ansatte ude i marken. Men stille og roligt blev der udviklet et godt "samarbejde", så de to øjne på stedet viste det, køberen ville se.
- Du skal være øjne for andre, og det kræver, at du har den faglige baggrund på plads. Du skal vide, hvad en køber vil finde interessant. Du skal vide noget om det, du viser frem. Kommer du til en pumpe, så er der noget, der er mere interessant end andet. Ellers er det svært at være øjne for andre, siger Torben Øllegaard Sørensen.
Løsningen gjorde det muligt at gennemføre salgsprocessen. Uden den tekniske løsning, så var handlen blevet udskudt.
- Da corona kom ind over i salgsprocessen, der kunne man vælge at standse op eller prøve at finde en løsning, og der opstod jo mange tekniske løsninger på det tidspunkt. Vi fik hurtigt mange onlinemøder, og vi blev trygge ved det. I salgsprocessen var der også et stort hensyn til sikkerheden. Det fyldte også. Men vi havde fået nogle erfaringer online efter, at vi havde foretaget et afsluttende gennemsyn af noget nyt udstyr, vi havde købt af en udenlandsk producent. Det hjalp os også, da vi gik i gang med Google Glass i selve salgsprocessen, siger Torben Øllegaard Sørensen.