Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Trekanten i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Konceptet er testet af i mindre målestok, så nu gør brødfabrikken Easyfood og direktør Flemming Paasch klar til at sælge brødkasser direkte til forbrugerne i løbet af 2022. Foto: Søren Gylling

Gå direkte til forbrugeren fra fabrikken

Sidder du med kreditkortet i hånden, og ved du præcis hvilke fælge og farve den nye vogn skal have, så tager det kun et par minutter at købe en bil online. Hvis Tesla kan sælge en bil over nettet, så er det svært at se, hvad der ikke kan sælges direkte til forbrugeren.

Nu er det ikke nyt, at man fra samlebåndet kan levere direkte til forbrugeren og springe et eller to mellemled over. Men tendensen er forstærket under corona. Mere e-handel vil få flere til at gå ned ad den sti, og når du krydrer det med en pandemi, så nærmer vi os en tendens.

Direct-to-comsumer (D2C) er blevet lidt af et buzzword, og vi kigger lidt nærmere på fænomenet i dagens nyhedsbrev. Her kan du læse om brødfabrikken Easyfood, der er vant til at handle med kæder i ind- og udland.

Men efter en testperiode gør de nu klar til at sætte strøm til webshoppen og levere brødkasser direkte til slutkundens hoveddør, fortæller administrerende direktør Flemming Paasch.

Der skal etableres en kundeservice, og logistikken skal på plads. Samtidig får Easyfood en masse data, de kan bruge, når de handler med de normale B2B-kunder.

- Der er ikke tvivl om, at vi kommer endnu tættere på forbrugerne nu, og den viden vil også blive en del af vores bestående forretning, siger Flemming Paasch.

Vi har også haft fat i Dansk Erhverv, der har noteret, at flere producenter arbejder med at afsætte deres produkter online og direkte til kunden. Digitaliseringen og corona har givet D2C et skub, lyder vurderingen, og et af argumenterne er også her, at producenterne kan bruge deres "nye forretningsben" til at udvikle produktet til gavn for de gamle business-to-business-kunder.

Har du gode ideer til emner for Erhvervsliv Trekanten, er du altid velkommen til at skrive til os. Det gør du her.

Du kan også følge os på vores LinkedIn-side, ligesom du meget gerne må dele nyhedsbrevet her med dem, du kender.

Nye læsere kan tilmelde sig her.

Tak fordi du deler og læser med.

Billede af Henrik Kruse
Billede af skribentens underskrift Henrik Kruse Erhvervsjournalist
Easyfood vil i løbet af 2022 åbne en webshop, der kan sælge brød direkte til kummefryseren. - Vi har grund til at have høje forventninger ud fra de test, vi har lavet, og her har vi ikke markedsført produkterne, siger direktør  Flemming Paasch. Arkivfoto: Søren Gylling

Direkte fra fabrik til kundens fryser: Vi har grund til at have høje forventninger

Hvorfor ikke handle direkte med slutforbrugeren? Den slags tanker havde Easyfood allerede gjort sig, inden corona ramte. Men det gik jo meget godt i den traditionelle B2B-forretning, så det var ikke første punkt på dagsordenen.

Men corona har sat skub i projektet, og i 2022 åbner webshoppen. Nu vil brødfabrikken levere brødkasser i hele landet.

Det nye forretningsben, hvor du springer et mellemled over, kræver, at producenten ikke kommer i konflikt med eksisterende kunder. Men hvis du kan sælge en bil online, så må der også være andre producenter, der ser muligheder?

Som kunder er vi vant til at undersøge alt på nettet, inden vi køber. Hvorfor ikke få varen leveret til døren uden om mellemleddet?

Forretningen med at sælge brødkasser online er testet af, og i løbet af 2022 vil brødfabrikken Easyfood rulle forretningen ud i hele landet. Den direkte kontakt til slutforbrugeren kan også udnyttes, når Easyfood skal samarbejde med de "normale" B2B-kunder.

Direct-to-Consumer: Hos Easyfood havde de gjort sig tanker om at sælge direkte til forbrugeren -  også inden corona ændrede spillereglerne. ”Business-to-business” skulle udvides med det som bliver kaldt ”Direct-to-Consumer”.

Men planerne lå lidt stille. Det gik meget godt med at levere pølsehorn, og sælger brødprodukter til blandt andet store kunder som McDonald's og Starbucks. Det ændrede corona. Nu var man presset til at springe et eller flere mellemled over.

- Forretningen kørte godt, men pludselig sad forbrugerne derhjemme. Det betød, at motivationen for at gøre noget steg, og vi fik sat fuld fart på Brødkassen, siger Flemming Paasch, der er administrerende direktør i Easyfood, der netop er ved at udvide med en helt nye produktionslinje i Kolding.

I løbet af 2021 har Easyfood eksperimenteret med at sælge via deres egen webshop og solgt brødkassen i samarbejde med Linds for at teste, om der var basis for at arbejde videre med modellen. Og tilbagemeldingerne har været gode. Forbrugeren ville godt betale prisen for at få frosne brødprodukter leveret til døren.

Der er ikke tvivl om, at vi kommer endnu tættere på forbrugerne, og den viden, vil også blive en del af vores bestående forretning,

Flemming Paasch, direktør i Easyfood

- Det var særligt prissætningen, som vi var meget opmærksomme på. Vil folk godt betale op til 500 kroner for at få leveret brød derhjemme? Vi skulle lige have den sidste tvivl væk, inden vi gik videre med projektet, siger Flemming Paasch.

Klar til et skud markedsføring

Brødkasserne skal leveres direkte til døren, hvor brødet bliver afkølet med tøris. I testperioden har der været fire forskellige kasser at vælge imellem, og ligesom når de sælger til forretninger, så skal brødet bare optøs.

- Det, som er vores store fordel, er, at vi ikke kommer i clinch med for eksempel dagligvarebutikker. Vi har ikke direkte salg den vej. Det kan blive en udfordring for andre, hvis du sælger rigtig meget direkte fra detailleddet i dag, hvis du pludselig konkurrerer med dem online, siger Flemming Paasch og fortsætter:

- Vores fokus er jo business- to-business. Det betyder, at det er kvaliteten over det niveau, du kan købe i detailbutikker. For når folk går ud og spiser, så vil de gerne betale ekstra. Og det er det marked, som vores produkter er udviklet til. Men private vil også betale prisen. Det var nøglen til at gå videre, siger Flemming Paasch, der kan se et hav af muligheder for at udvikle brødkasserne med forskelligt indhold.

Easyfood

Easyfood udvikler, fremstiller og leverer brødprodukter, og virksomheden fokuserer især på færdige produkter. Det kan f.eks. være pølsehorn, panini, pizza og en lang rækker forskellige kager.

Virksomheden blev grundlagt i 2000 af blandt andet Flemming Paasch, der fortsat ejer en bid af virksomheden. I 2018 købte den norske koncern Orkla aktiemajoriteten af Easyfood.

- Det kan være til events, fødselsdage og højtider som fastelavn. Landet ligger meget åbent, siger Flemming Paasch.

Direktøren forventer derfor, at det nye forretningsben bliver en god forretning, uden at han dog vil sætte tal på.

- Nu sætter vi det i søen, men det er ikke noget, der udgør en kæmpe del af budgettet. Vi starter i det små, og ser hvad der sker. Men vi har grund til at have høje forventninger ud fra de test, vi har lavet, og her har vi ikke markedsført produkterne. Så vi tror, at når vi giver det et skud markedsføring, så vil det fylde en del af forretningen, siger Flemming Paasch.

Kan udnytte ny viden

Det er virksomhedens innovationsafdeling, der siden corona ramte, har arbejdet med projektet, og selv om det er en helt ny forretningsmodel, så er direktøren sikker på, at det er til at styre. Samtidig får Easyfood meget data fra det nye forretningsben.

- Vi har jo i dag allerede en ret stor viden om forbrugerne. Den bruger vi til at hjælpe vores business-to-business-kunder. Den viden vil vi også bruge, når vi skal sælge direkte til forbrugeren. Der er ikke tvivl om, at vi kommer endnu tættere på forbrugerne, og den viden, vil også blive en del af vores bestående forretning, så vi får en endnu tættere dialog med forbrugerne, og det betyder, at du har større sandsynlighed for at ramme rigtigt, siger Flemming Paasch.

Ambitionen er at rulle den nye forretning i gang i 2022, når webshoppen er færdig, og så er der også en række "praktiske" ting, der skal falde på plads. Men i forhold til den del, så er direktøren sikker på, at det kan virksomheden godt løfte.

- Der er selvfølgelig en række nye krav, når du skal handle direkte med kunder. Der er noget lovgivning. Vi skal sikre os, at vi har en god kundeservice. Vi skal tage imod reklamationer. Men vi har testet det af sammen med Linds for at se på omfanget. Det er helt sikkert noget, vi kan håndtere. Det er også noget i forhold til distributionen, der skal håndteres. Men alt det kan vi godt løfte, siger Flemming Paasch.

- Der var mange virksomheder, der under corona fandt ud af, at de skulle være på de digitale kanaler. Vi ser det som en naturlig udvikling, hvor producenterne gerne vil tættere på slutkunderne, siger Andreas Børresen, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv. Foto: Ólafur Steinar Gestsson/Ritzau Scanpix

Corona har givet smag for mere direkte salg fra fabriksgulvet til privatkunderne

- Vi ser udviklingen over et meget bredt felt, og vi bliver fortsat overrasket over, hvad der kan sælges online. Hvem havde troet, at der var nogen, der ville begynde at sælge biler online til forbrugere?

Sådan lyder det fra Andreas Børresen, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv med speciale i digital handel.

Hvis producenten kan se en forretningsmulighed, så vil flere virksomheder gå efter at dyrke "Direct-to-consumer". Sådan har det altid været. Men i takt med at e-handlen vinder mere frem, så vil det blive nemmere for producenterne at teste mulighederne af.

Nu skal alt ikke leveres til døren. Men igen. Hvem havde for 10 år siden forudset, at man kunne få leveret en bil derhjemme ligesom en pizza.

Pandemien har betydet, at flere virksomheder har fået øjnene op for, at de kan handle direkte med slutkunden. - Vi hører hele tiden om virksomheder, som gerne vil udvikle deres egne salgskanaler direkte til slutkunden, siger Andreas Børresen, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Direct-to-Consumer: En ny forkortelsen videre frem i e-handelsverdenen: D2C, forkortelsen for Direct-to-Consumer bliver for tiden mere og mere populær.

Sådan lyder indledningen til en artikel på Dansk Erhverv fra september, der ser nærmere på Direct-to-Consumer, der beskriver udviklingen som  "gammel vin på digitale flasker". Erhvervsliv Trekanten har talt med Andreas Børresen, der er chefkonsulent i Dansk Erhverv med speciale i digital handel om tendensen.

- Det er ikke nyt at sælge direkte fra fabrikken til slutkunden, men corona har givet digitaliseringen ekstra opmærksomhed, og derfor kigger producenter nu også i stigende grad på salg via digitale platforme direkte til slutbrugere, siger Andreas Børresen, og fortsætter:

- Der var mange virksomheder, der under corona fandt ud af, at de skulle være på de digitale kanaler. Vi ser det som en naturlig udvikling, hvor producenterne gerne vil tættere på slutkunderne, siger Andreas Børresen.

Det kniber med at sætte tal på, når vi kigger på det danske marked, men i USA steg salget i kategorien Direct-to-consumer med 45 procent sidste år, og det svarer til 14 procent af den totale e-handelsomsætning.

- Tallene fra USA viser, at det er et marked i vækst, og selv om vi ikke har tal herhjemme, så hører vi hele tiden om virksomheder, som gerne vil udvikle deres egne salgskanaler direkte til slutkunden. Der er en klart voksende tendens.

- Det er ikke nyt, at du gerne vil sælge direkte til slutkunden. Men alt andet lige så vil digitaliseringen - og den acceleration - vi har set det seneste år betyde, at der er blevet skubbet til udviklingen, så du gerne vil opbygge et direkte salg, siger Andreas Børresen.

Producent får ny data

Dansk Erhverv holdt sit første webinar om emnet for et år siden. Og siden er interessen bare vokset, og et af de brands, der ofte bliver fremhævet, er Tesla, der i mange år har solgt biler online.

Men tendensen er klar, og du hører også nogle sige, at det er med til at styrke produktet for alle parter, at producenten kommer tættere på slutforbrugeren og selv får noget data.

Andreas Børresen, chefkonsulent i Dansk Erhverv

- Vi ser udviklingen over et meget bredt felt, og vi bliver fortsat overrasket over, hvad der kan sælges online. Hvem havde troet, at der var nogen, der ville begynde at sælge biler online til forbrugere? Så jeg synes, at det er svært at sige, hvad der kan lade sig gøre. Men der hvor det giver mening, så vil det vokse, og samtidig får producenten adgang til ny data om kunderne, siger Andreas Børresen, der fremhæver, at den ekstra viden om slutkunderne er værdifuld for virksomhederne.

Producenten kan hjælpe med at skabe loyalitet omkring produktet, som kan udnyttes, når de handler med business-to-business-kunder.

- Der er selvfølgelig et potentiale for en kanalkonflikt. Du skal passe på dine eksisterende kunder. Men tendensen er klar, og du hører også nogle sige, at det er med til at styrke produktet for alle parter, at producenten kommer tættere på slutforbrugeren og selv får noget data, siger Andreas Børresen.

BCA Auto Auktion A/S på Auktionsvej udvider kraftigt. Bilauktionen, der råder over 70.000 kvadratmeter,  vokser med omkring 30.000 kvadratmeter. Foto: Mette Mørk

Det skal du vide fra virksomhederne i Trekanten

Storbilauktion bliver endnu større. BCA Auto Auktion udvider arealet med over 50 procent i Vejle Nord.

Energy Cool sætter til februar spaden i jorden til nyt byggeri i Prins Georgs Kvarter i Fredericia. Virksomheden samler ansatte fra tre adresser i nyt domicil.

Specialister inden for webshops og onlinesalg bliver revet væk lige nu, lyder det fra headhunter.

Her er tre udvalgte historier fra Trekantområdet.

TREKANTOMRÅDET: BCA Auto Auktion på Auktionsvej i Vejle Nord, der kalder sig selv for Europas største bilauktion, bliver nu endnu større. Virksomheden udvider nemlig sit areal med over 50 procent, skriver Vejle Amts Folkeblad.

- BCA's grund er i dag på omkring 70.000 kvadratmeter, og vi er nu i gang med at udvide med yderligere 32.500 kvadratmeter, fortæller Peter Heide Wessel, direktør i Exxit 59, der ejer jorden, som BCA Auto Auktion lejer sig ind på, et stenkast fra E45.

BCA oplyser på sin hjemmeside, at der årligt håndteres mere end 35.000 biler på dens bilauktion, og med udvidelsen på Auktionsvej får virksomheden plads til at tage imod endnu flere biler.

Energy Cool bygge nyt nyt domicil i Fredericia. Virksomheden har oplevet en voldsom vækst de seneste to år og har i dag til huse på flere adresser. Nu glæder direktør sig til at få alt samlet alle under et tag. De godt 20 ansatte sidder på tre forskellige adresser på Snaremosevej.

- Vores forretningsidé var i 2009 at optimere energiforbruget i køleanlæg, og det rammer direkte ind i et behov, der siden kun er vokset. Ikke mindst i dag, hvor energipriserne stiger, datacentrene vokser, og hvor klima og energi er høj-fokus områder. Vi kan blandt andet se, at USA for alvor er begyndt at tænke grønt, og det taler vores energiløsninger direkte ind i, siger Henrik Thorsen til Fredericia Dagblad.

Corona-nedlukningen har ændret dansk erhvervsliv, og det kan for alvor mærkes for rekruttering af online-specialister, skriver JydskeVestkysten.

Det mærker headhunterfirmaet Core Compentence, som er grundlagt i Kolding af Per Stabel. Han har over 12 års erfaring inden for rekrutteringsbranchen og har for nyligt fremlagt det bedste regnskab siden år 2017.

En af årsagerne til den store fremgang for headhunter-firmaet skyldes, at efterspørgslen efter især it-specialister inden webshops og onlinesalg er steget kraftigt i kølvandet på coronakrisen.