Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Trekanten i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Tina Søgaard solgte 70 procent af Ecooking til en britisk kapitalfond i foråret 2021. I nyhedsbrevet fortæller hun om sine styrker og svagheder. Foto: Michael Drost-Hansen

Arbejdspladsen er god - men lederen elendig

De ansatte hos Ecooking skal ikke "spilde" hendes penge ved køen til kaffemaskinen, og de skal stoppe med at sende ligegyldige mails. Stifter og medejer af Ecooking, Tina Søgaard, siger tingene lige ud, og hun pakker det heller ikke ind, når hun vurderer hendes egne evner som leder.

Hun er ikke imponeret, lad os sige det sådan. Hun synes faktisk, at hun er en decideret dårlig leder.

Men det har ikke forhindret hende i at opbygge en succesfuld forretning, og i foråret 2021 solgte hun aktiemajoriteten til en kapitalfond, der skal hjælpe med at skabe et internationalt brand.

Det er netop hendes selvindsigt - kombineret med ihærdighed - der har hjulpet hende med at skabe en vækstvirksomhed, fortæller hun om i dagens nyhedsbrev, og du kan også høre hende selv fortælle historien i podcasten "Toppen taler", hvor journalist Anne-Marie Lindholm har talt med vækstiværksætteren.

- Da jeg var ung, ville jeg gerne være leder, og der troede jeg, at jeg ville blive verdens bedste leder. Det viste sig så, at jeg var verdens dårligste leder, siger hun og fortsætter:

- Det måtte jeg så tage ad notam og få mig selv sat over i den rolle, hvor jeg er god. Det er egentlig ikke ret mange ting, jeg er god til, men de få ting jeg er god til, er jeg så til gengæld virkelig god til.

God læse- og lyttelyst.


Billede af Henrik Kruse
Billede af skribentens underskrift Henrik Kruse Erhvervsjournalist

Få Erhvervsliv Trekanten læst op her

Tina Søgaard, der er stifter og i dag medejer af Ecooking, er meget bevidst om, at hun er en dårlig leder. Hun kan faktisk nævne et utal af eksempler på, hvor hun kommer til kort som leder. Selv den dag i dag slår hun sig på sin ledelsesstil. Til gengæld mener hun, at hun er en god arbejdsgiver. Foto: Daniel Bank

Kendt cremedronning er en elendig leder: Der er egentlig ikke ret mange ting, jeg er rigtig god til

Tina Søgaard skammer sig ikke over at fortælle, at hun er dårlig leder. Hun vil faktisk hellere end gerne fortælle vidt og bredt om alle de mange gange, hvor hun har været efter sine ansatte, og på hvilke områder hun er ekstraordinær dårlig i ledelsesrollen.

- Jeg siger nogle gange til de ansatte, når jeg går forbi dem ved kaffemaskinen, og de står der i kø og venter på kaffe, at jeg taber penge for hver af dem, der har valgt at stille sig i den kaffekø.

Men hvorfor er det så vigtigt for dig, at de forstår det?

- Fordi Ecooking er en virkelig god arbejdsplads. Vi har masser af fleksibilitet og frihed, og vi tilgodeser gerne alles behov. Hvis nogen har problemer, så løser vi det. Men det kræver altså, at de ansatte til gengæld er effektive, når de er på arbejde.

Ecookings stifter og prisvindende iværksætter Tina Søgaard er ikke særlig god til at være leder. Faktisk kan hun hurtigt komme til at lade en bemærkning falde til sine ansatte, hvis de står i kø ved kaffemaskinen. Jo flere ansatte der står i kø samtidig, jo flere penge koster det hende. Alligevel er Ecooking et sandt iværksætter-eventyr. Og det er i høj grad Tina Søgaards skyld.

Ledelse: Når du i et interview, der skal handle om ledelse, lægger ud med at sige, at du er en dårlig leder, så er det en god måde at sikre dig, at den journalist, der sidder over for dig, mister fatningen bare et kort øjeblik.

Det skete i hvert fald da undertegnede skulle interviewe den prisvindende iværksætter Tina Søgaard, der har skabt brandet Ecooking og gjort brandet til et af de mest kendte hud- og hårplejeprodukter i Danmark.

Men Tina Søgaard skammer sig ikke over at fortælle, at hun er dårlig leder. Det fortæller hun i podcasten "Toppen taler". Hun vil faktisk hellere end gerne fortælle vidt og bredt om de gange, hvor hun har været efter sine ansatte, eller på hvilke områder hun har det ekstraordinært svært i ledelsesrollen.

- Jeg siger nogle gange til de ansatte, når jeg går forbi dem ved kaffemaskinen, og de står der i kø og venter på kaffe, at jeg taber penge for hver af dem, der har valgt at stille sig i den kaffekø.

Siger du virkelig det til dine ansatte?

- Ja, det kan du tro. Nogle gange kan der jo stå syv-otte mennesker og hyggesnakke i kaffekøen. Og hvis vi siger, at hver ansat koster mig en krone i den kø, så betaler jeg jo syv kroner for meget for, at de skal have kaffe. Vi vil alle sammen gerne tidligt hjem, men så er de også nødt til at være virkelig aktive, når de er her.

Nogle gange kan der jo stå syv-otte mennesker og hyggesnakke i kaffekøen. Og hvis vi siger, at hver ansat koster mig en krone i den kø, så betaler jeg jo syv kroner for meget for, at de skal have kaffe.

Tina Søgaard, stifter og indehaver, Ecooking

Når Tina Søgaard skal undervise og oplære nye ansatte i Ecookings værdier, så har hun ingen problemer med at gentage kaffemaskine-eksemplet og supplerer med et mail-eksempel.

- Hvis en af mine ansatte sender en mail til 12 personer, og hver enkelt person koster en krone, så har den mail kostet mig 12 kroner, da den blev sendt rundt. Hvis en så vælger at svare alle retur, så koster mailen pludselig 24 kroner. Er der to, der svarer løber det op i 36 kroner. Det er det, jeg gerne vil have, at alle mine ansatte skal forstå.

Men hvorfor er det så vigtigt for dig, at de forstår det?

- Fordi Ecooking er en virkelig god arbejdsplads. Vi har masser af fleksibilitet og frihed, og vi tilgodeser gerne alles behov. Hvis nogen har problemer, så fikser vi det. Men det kræver altså, at de ansatte til gengæld er effektive, når de er på arbejde, siger hun og fortsætter:

- Det fleste forstår godt de her eksempler, og hvis man ikke kan tåle at høre, hvad den der betaler ens løn, har at sige, så skal man ikke være her. For det er en god arbejdsplads med en god kultur, og hvor du får masser af frihed.

Bag om Tina Søgaard

- Tina Søgaard lavede gennem virksomheden House of Cosmetics hudplejeprodukter til andre brands, da hun i forbindelse med en personlig krise flere år forinden gik ud på sit laboratorium og plukkede ingredienser til sig selv og begyndte at udvikle en serie skønhedsprodukter med så meget naturlighed og økologi som muligt.

- Det blev til en serie på syv produkter, men siden er antallet udvidet betragteligt.

- Ecooking er i dag et internationalt brand med salg i 30 lande og mere end 70 ansatte.

- 70 procent af Ecooking blev i slutningen af marts 2021 solgt til den britiske kapitalfond Bluegem Capital Partners for et beløb angiveligt mellem 200 og 300 millioner kroner. Tina Søgaard er fortsat udviklingsdirektør og bestyrelsesmedlem i virksomheden.

Kæmpe succes

Men hvordan er det så nogensinde lykkedes Tina Søgaard at skabe en så stor succes med Ecooking, som i dag er et internationalt brand med salg i 30 lande og mere end 70 ansatte?

Svaret skal blandt andet findes i Tina Søgaards selvindsigt. For hun blev i en meget tidlig alder klar over, at ledelse ikke er hendes spidskompetence.

- Da jeg var ung ville jeg gerne være leder, og der troede jeg, at jeg ville blive verdens bedste leder. Det viste sig så, at jeg var verdens dårligste leder, siger hun og fortsætter:

- Det måtte jeg så tage ad notam og få mig selv sat over i den rolle, hvor jeg er god. Det er egentlig ikke ret mange ting, jeg er god til, men de få ting jeg er god til, er jeg så til gengæld virkelig god til.

Det er egentlig ikke ret mange ting jeg er god til, men de få ting jeg er god til, er jeg så til gengæld virkelig god til

Tina Søgaard, Stifter og indehaver af Ecooking

Og det, Tina Søgaard er virkelig god til, er at skabe et brand og holde fast i det brand for enhver pris, også selv om hun møder modstand på vejen.

Hun har siden Ecookings spæde begyndelse insisteret på, at Ecookings produkter er for alle og i et prisleje, hvor alle kan være med. Produkterne skal kunne bruges af alle slags mennesker, de skal kunne bruges sammen med andre mærker, og så er det vigtigt, at når du kigger dig selv i spejlet, så bliver du glad for det, du ser. For Tina Søgaard siger, at det vigtigste for hende er ikke, om hun tjener mange millioner men at lære forbrugerne om hudpleje.

- Det er fint, hvis de køber Ecooking, men det er ikke derfor, jeg er her. Jeg vil lære dem om hudpleje, for hvis ens hud er velplejet, og ens hår sidder godt, så bliver man sgu glad, siger hun.

Ecooking-brandet rummer en lang række produkter til især hud og hår, og flere af mærkerne har vundet priser. Foto: Anne-Marie Lindholm

Har ansat andre til at lede

Tina Søgaard var hurtig til at få ansat en administrerende direktør til Ecooking, fordi hun tidligt opdagede, at ledelse ikke er hendes stærke side.

- Min administrerende direktør tager sig af det meste af driften. Det er især her, jeg ikke er god. Mus-samtaler og lønforhandling og alt det der, det tager han sig af. Måltal ligger også ovre hos ham. Men værdierne tager jeg mig af, og dem sørger jeg for, at alle i Ecooking bliver undervist og oplært i.

Selv om Tina Søgaard er meget bevidst om hendes egne begrænsninger, når det kommer til ledelse, så er det dagligt en kamp for hende at blande sig helt uden om driften.

- Jeg ved jo godt, at alle ledere og mellemledere i Ecooking også skal have lov til at spille deres plade og have en butik i butikken. Og det kan godt være svært for mig. Det er ikke fordi, jeg er bedrevidende, men jeg har en idé og en mission med brandet, som jeg er så passioneret omkring, at det godt kan spænde ben for mig.

Dårlig leder, men god arbejdsgiver

For Tina Søgaard er det altså ikke en selvfølge, at bare fordi du ikke er en god leder, så kan du ikke skabe en succesrig virksomhed, hvor dine ansatte er glade. Tværtimod. Men det kræver både selvindsigt og evnen til at lade andre tage over, hvor du ikke selv slår til, siger hun.

Tina Søgaard pointerer også, at hendes stærkeste kort er hendes ihærdighed og vedholdenhed.

- Jeg er god til at få folk med mig. Jeg er god til at få folk til at tro på mit budskab, og så er jeg god til at sætte en retning. Og fordi jeg også har stor omsorg over for folk, så er jeg en god arbejdsgiver. Men altså ikke en god leder, siger hun for mindst 20. gang under interviewet.

I podcasten "Toppen taler" kan du høre Tina Søgaard sætte ord på hendes dårlige lederegenskaber, alt det der gør hende til en stjerne, som iværksætter, samt om hendes vej til succes med Ecooking.

Ikea er i gang med at flytte ind i Bryggen med et såkaldt Planning Studio. Foto: Mette Mørk

Ikea åbner mini-butik i Vejle, brintvirksomheder udvider markant, og ny chef for Legolands hoteller

Her får du tre udvalgte nyheder fra virksomhederne i Trekantområdet.

Brintfirma udvider med 8000 kvadratmeter

Green Hydrogen Systems og administrerende direktør Sebastian Koks Andreassen har netop holdt rejsegilde på adressen i Kolding, hvor virksomheden udvider med på 8000 kvadratmeter. Foto: Lasse Hyldager

Der er fart på virksomheden Green Hydrogen Systems, og i denne uge kunne selskabet holde rejsegilde for en række nye produktionshaller. Virksomheden udvikler og fremstiller elektrolyse-anlæg, der kan producere brint ved hjælp af blandt andet sol- og vindenergi. 

- Vi er ved at færdiggøre en fabrik, som kan sikre os en femdobling af den produktionskapacitet, vi har i dag. Udvidelsen kommer, fordi vi kan mærke en stor efterspørgsel efter produkterne og for at sikre, at vi har plads nok til den løbende udvidelse, som er indlagt i vores strategi, fortæller Sebastian Koks Andreassen, der er administrerende direktør.

Forventningen er, at de nye produktionshaller kan tages i brug lige omkring årsskiftet, mens udvidelsen af de administrative bygninger forventes at være færdige frem mod sommeren 2024. Læs mere i JydskeVestkysten.

Nu rykker Ikea ind i Vejle

Ikea gør klar til at åbne køkkenforretning i Bryggen. Foto: Mette Mørk

Den svenske møbelgigant Ikea er i fuld gang med at rykke ind i shoppingcentret Bryggen. Her er håndværkerne begyndt at klargøre Ikeas Planning Studio, hvor omdrejningspunktet bliver køkken- og garderobeløsninger.

I butikken får kunderne mulighed for at hente inspiration, få personlig rådgivning, tegne deres nye køkken eller garderobe og bestille varer fra Ikeas store sortiment. Butikken har ikke varer på lager som det klassiske Ikea, men ifølge Ikea vil der være omkring 75 produkter, der kan købes i butikken.

Åbningsdatoen er stadig uvis. Læs mere i Vejle Amts Folkeblad

Legolands nye hoteldirektør er fundet

Kari Brandsgård overtager posten som direktør i Legolands hoteller. Foto: Legoland 

Ved indgangen til den kommende måned tiltræder Kari Brandsgård i stillingen som Hotel Director - hoteldirektør - i Legoland. Dermed får hun øverste ansvar for tre overnatningssteder og fire restauranter. 

Kari Brandsgård bor i Gauerslund mellem Vejle og Fredericia. Hun er uddannet kok, og hun har haft en række job inden for hotel- og restaurationsbranchen. Hun kommer aktuelt fra et job som direktør for Jørgensens Hotel i Horsens. Læs mere i Vejle Amts Folkeblad.