Annonce
Det store raffinaderi i Fredericia, der producerer cirka 35 procent af det danske forbrug af brændstoffer, blev solgt til amerikanere inden sommerferien, og de havde kun set stedet med Google-briller. Foto: Crossbridge Energy.
DIGITALISERING

Boost i digitale muligheder: Normalt ville køber komme på besøg

Det var først, da køberen af Crossbridge Energy skulle skrive endeligt under, at køberen fysisk så raffinaderiet i Fredericia. Køber havde kun set stedet via to medarbejdere, der iført Google Glass gik rundt på raffinaderiet.

DIGITALISERING: Køberen kunne ikke komme ind i landet på grund af restriktioner. Så skulle salgsprocessen køre videre, var raffinaderiet tvunget til at tænke nyt og alternativt.

Det betød, at man sendte to ansatte ud på fabrikken iført Google Glass, så køberen fik øjne på stedet. I sidste ende betød det, at det tidligere Shell-raffinaderi med 240 ansatte fik nye ejere efter en millionhandel.

- Den interesserede køber fulgte med via en opkobling til et møderum her i Fredericia, som havde kontakt til vores erfarne medarbejdere ude på sitet, der var iført Google Glass. De agerede som købers øjne. Normalt ville køber jo komme på besøg. Men det var ikke muligt, siger Torben Øllegaard Sørensen, der er pressechef ved Crossbridge Energy.

Du skal være øjne for andre, og det kræver, at du har den faglige baggrund på plads. Du skal vide, hvad en køber vil finde interessant.

Torben Øllegaard Sørensen, pressechef i Crossbridge Energy

I forvejen var raffinaderiet blevet fotograferet fra top til tå. Shell satte raffinaderiet på salgslisten tilbage i 2014, og inden sommerferien i år købte amerikanske Postlane Partners så fabrikken. Og ambitionen er nu at skabe et grønt raffinaderi, der i 2035 er CO2-neturalt.

- Vi har cirka 600 kilometer rør, mange tanke og avanceret udstyr. På den her måde kunne den potentielle køber få et godt indtryk af raffinaderiet og vores havneterminal, siger Torben Øllegaard Sørensen.

Øjne på jorden

Det svarer lidt til at sælge et hus. Men hvor køberen ikke har mulighed for selv at gå rundt i huset. Det kræver noget forarbejde, fortæller pressechefen.

- Den potentielle køber kommunikerede med folkene i mødelokalet her i Fredericia, som så sendte beskeden videre til to ansatte, der var klar ude på fabrikken. Det kan lyde enkelt. Men det kræver en del planlægning, og at de ansatte ude i marken har en god forståelse af, hvad der kunne være interessant for køberen af se, siger Torben Øllegaard Sørensen.

En af udfordringerne var at kommunikere til de ansatte ude i marken. Men stille og roligt blev der udviklet et godt "samarbejde", så de to øjne på stedet viste det, køberen ville se.

- Du skal være øjne for andre, og det kræver, at du har den faglige baggrund på plads. Du skal vide, hvad en køber vil finde interessant. Du skal vide noget om det, du viser frem. Kommer du til en pumpe, så er der noget, der er mere interessant end andet. Ellers er det svært at være øjne for andre, siger Torben Øllegaard Sørensen.

Løsningen gjorde det muligt at gennemføre salgsprocessen. Uden den tekniske løsning, så var handlen blevet udskudt.

- Da corona kom ind over i salgsprocessen, der kunne man vælge at standse op eller prøve at finde en løsning, og der opstod jo mange tekniske løsninger på det tidspunkt. Vi fik hurtigt mange onlinemøder, og vi blev trygge ved det. I salgsprocessen var der også et stort hensyn til sikkerheden. Det fyldte også. Men vi havde fået nogle erfaringer online efter, at vi havde foretaget et afsluttende gennemsyn af noget nyt udstyr, vi havde købt af en udenlandsk producent. Det hjalp os også, da vi gik i gang med Google Glass i selve salgsprocessen, siger Torben Øllegaard Sørensen.

INDSIGT

Klar til endnu et spadestik og 60.000 nye kvadratmeter: Vi fangede tendensen

INDSIGT

Kæmpe boom i transport-sektor baner vejen for grøn satsning

DIGITALISERING

Corona har givet smag for mere direkte salg fra fabriksgulvet til privatkunderne

NYHEDSBREV

Fuld fart på klyngen i smørhullet - 345.000 flere kvadratmeter med erhverv på fem år

OVERBLIK

Det skal du vide fra virksomhederne i Trekanten

DIGITALISERING

Direkte fra fabrik til kundens fryser: Vi har grund til at have høje forventninger

OVERBLIK

Det skal du vide fra virksomhederne i Trekanten

NYHEDSBREV

Gå direkte til forbrugeren fra fabrikken

Sidder du med kreditkortet i hånden, og ved du præcis hvilke fælge og farve den nye vogn skal have, så tager det kun et par minutter at købe en bil online. Hvis Tesla kan sælge en bil over nettet, så er det svært at se, hvad der ikke kan sælges direkte til forbrugeren.

LEDELSE

Trapholt-direktør: Der er muligheder i begrænsninger

LEDELSE: Den økonomiske bundlinje blev kortsluttet, da corona ramte. Ingen gæster. Ingen indtægter.

NYHEDSBREV

Direktøren trykkede på speederen, da landet lukkede

Mens landet lukkede ned og døren til kunstmuseet Trapholt smækkede i, så gik direktøren den anden vej. Det var nu, at Trapholt skulle træde på speederen, fortæller administrerende direktør Karen Grøn i dagens nyhedsbrev, hvor vi bevæger os lidt væk fra den normale kreds af erhvervsfolk for at få et andet perspektiv på det at drive en "virksomhed".

KLIMAKLUMME

Hvem kommer først hjem med rødvin i en elbil?

OVERBLIK

Det skal du vide fra virksomhederne i Trekanten

NYHEDSBREV

Millionhandel lukket med Google-briller

DIGITALISERING

Boost i digitale muligheder: Normalt ville køber komme på besøg

DIGITALISERING

Digital markedsføring efter corona: Det kræver en anden ydmyghed

OVERBLIK

Det skal du vide fra virksomhederne i Trekanten

INDSIGT

Den største kunde er høstet over LinkedIn: Daglig indsats på fem minutter giver pote

OVERBLIK

Det skal du vide fra virksomhederne i Trekanten