Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Trekanten i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Jesper Ratza stiftede Autoproff i Kolding i 2013. I dag er virksomheden flyttet til Vejle. Foto: Søren Gylling

Her er succesen, der kan kopieres

Tag et meget kritisk blik på din virksomhed og peg på truslerne, og gør det, mens det går godt. Derefter bygger du et "økosystem" op. Lidt som Ryanair har gjort.

Sådan lyder et par af elementerne i opskriften på at bygge en digital succes fra Jesper Ratza, der har skabt Autoproff - en online bilauktion for professionelle. Det er en model, andre "bare" kan kopiere, fortæller iværksætteren, der etablerede tech-virksomheden uden at kunne kode.

Han kom fra bilbranchen i 2013 som filialchef hos en forhandler. Og han vidste alt, hvad der var værd at vide om biler, men intet om kodning.

Når stifteren af Autoproff ser tilbage på opstarten, så ville han ønske, at han fra start havde fået en partner med i forretningen, der var skarp på kodning. I dag har han fået en forståelse for, hvad det vil sige at kode, og hvad de mange it-ninjaer i Autoproff sidder og laver. Efterfølgende har han også fået en it-mand med i ejerkredsen.

Men uanset om man kan kode eller ej, så er det nu, virksomhederne skal digitalisere. Ifølge direktøren har corona skubbet kraftigt til digitaliseringen, og det er nu, mens det går strygende i mange brancher, at virksomhederne skal sætte strøm til forretningen, lyder det fra Jesper Ratza, der er overbevist om, at hans model kan "kopieres" i andre brancher.

Derudover kan du i nyhedsbrevet læse om nogle af de læringspunkter, som iværksætteren har haft, siden han startede virksomheden og op til i dag, hvor han netop har ansat medarbejder nummer 100.

Har du gode ideer til emner for Erhvervsliv Trekanten, er du altid velkommen til at skrive til os. Du kan også connecte på vores Linkedin-side, ligesom du meget gerne må dele nyhedsbrevet her med dem, du kender. Nye læsere kan tilmelde sig her.

Tak fordi du deler og læser med.

Billede af Henrik Kruse
Billede af skribentens underskrift Henrik Kruse Erhvervsjournalist
- Kernen i bilauktionerne har vi nærmest gjort gratis. Men så har vi lagt en masse elementer rundt omkring, som kunderne betaler for, siger Jesper Ratza, der er stifter og direktør i Autoproff. Foto: Henrik Kruse

Jesper går efter en firdobling af forretningen: Se kritisk på dig selv og sæt strøm til

Kerneydelsen er - næsten – gratis, men der er indtjening rundt omkring bilauktionen, lyder fra stifteren af Autoproff, Jesper Ratza, der i 2013 digitaliserede handlen med brugte biler for bilforhandlere. 

- Vi har skabt noget, der ligner Ryanair. Flybilletten behøver ikke koste 7000 kroner. Men skal du have en kuffert med, så koster det, og så kommer tillægsydelserne. Det er også det, vi har gjort, og jeg er overbevist om, at det kan du gøre på mange andre felter, siger Jesper Ratza.

Pandemien har skubbet den digitale udvikling frem, og endda ganske voldsomt, vurderer Jesper Ratza, der siden 2013 har digitaliseret brugtvognsmarkedet for professionelle med virksomheden Autoproff. Det er nu – mens det går godt – at forretningen skal digitaliseres, lyder opfordringen.

DIGITALISERING: Når der skulle lukkes en aftale med en tysk kunde, så skulle man altid en tur på autobahn. Det kunne jo godt tage en dags tid.

I dag kan det meste ordnes med et onlinemøde. Det er bare et lille eksempel på, at tingene kan rykke sig hurtigt, lyder det fra Jesper Ratza, der er stifter af Autoproff.

- Du kan sammenligne det med en tømrer, der skal bygge et hus med en lille stiftshammer. Det var sådan, jeg havde det i 2013, da jeg var salgschef i en bilforretning. Det kan da ikke være rigtigt, at jeg skal sælge brugte biler med en telefax.

- Vi tjente heller ikke penge på det? Så det handler om at se kritisk på sin egen forretning, og corona har kun gjort det mere aktuelt. Og særligt lige nu, hvor det egentlig går godt mange steder. Det er nu, at du har overskuddet til at se kritisk på din egen forretning, siger Jesper Ratza.

Erhvervsliv Trekanten har været forbi Autoproffs nye domicil i Vejle for at høre, hvordan andre kan "udnytte", hvad han har lært, siden han startede otte år tilbage i tiden og til i dag, hvor Autoprof har 100 ansatte og kontorer i flere lande.

Skab et økosystem

Torsdag var han taler til Erhvervskonference 2021 i Vejle, "Vækst på nye måder", hvor han netop fortalte om, hvordan han har digitaliseret en del af bilbranchen med en online bilauktion og ikke mindst, hvordan andre kan blive inspireret til at gøre noget lignende i andre brancher.

Det handler grundlæggende om at se meget kritisk på sin egen forretning, og så bygge et alternativt "økosystem" op og finde en digital løsning, siger Jesper Ratza, der tidligere har været filialchef i bilbranchen.

Men jeg kan jo godt se, at folk tænker, hvis du er så klog, hvorfor gør du det ikke selv.

Jesper Ratza, stifter og medejer af Autoproff

- Det var en nabo, der gav mig skubbet. Han ringede, fordi han syntes, vi var nogle amatører. Han kunne simpelthen ikke forstå, at bilsælgeren, som skulle tage hans bil i bytte, skulle ringe rundt for at få hjælp til at sætte prisen. Det var amatøragtigt. Tænk hvis en ejendomsmægler gjorde det samme, og det kunne jeg egentligt godt se, siger Jesper Ratza.

Lidt ligesom Ryanair

I år vil der blive handlet mellem 350.000 og 400.000 biler i auktionshuset, hvor de blandt andet tilbyder en mindstepris på de brugte biler. Men nu skal der for alvor skrues op i udlandet.

Den teknologiske platform er klar til også at række ud til blandt andre leasingselskaber. Ambitionen er at firdoble forretningen, så man ved udgangen af 2025 har 1,5 millioner biler igennem.

- Kernen i bilauktionerne har vi nærmest gjort gratis. Men så har vi lagt en masse elementer rundt omkring, som kunderne betaler for. Hos os skal du betale et abonnement, der er meget lavt, men så kan du købe andre ting, siger Jesper Ratza.

Autoproff

  • Autoproff er den største digitale bilauktion for handel med brugte biler blandt professionelle i Danmark.
  • Derudover har virksomheden aktiviteter i blandt andet Tyskland, Østrig, Holland, Norge, Sverige og Polen.
  • Virksomheden er ejet af blandt andre Jesper Ratza og hans familie samt en række ledende medarbejdere.
  • Seneste regnskab viste et overskud på 19,1 millioner kroner før skat.

Autoproff har i dag mindst seks kanaler til indtjening. Basis er et abonnement for at logge på portalen, men der er også et lille cut, når bilen bliver flyttet og andre små ydelser.

- Vi har skabt noget, der ligner Ryanair. Flybilletten behøver ikke koste 7000 kroner. Men skal du have kuffert med, så koster det, og så kommer tillægsydelserne. Det er også det, vi har gjort, og jeg er overbevist om, at det kan du gøre på mange andre felter, siger Jesper Ratza og henviser til Google og Facebook, hvor kerneydelsen også er gratis.

- Men det er bestemt ikke gratis at annoncere de steder. Det koster. Det finansierer det andet. Hos os er det summen af alle de biler, der kører igennem, der gør det sjovt for os, siger Jesper Ratza.

Omvandrende orakel

Skal han pege på et sted, hvor han er overbevist om, at der er noget at hente, så er det i advokatbranchen. Her er basis for at skabe et nyt "økosystem".

- De har været meget tilbagelænet i mange år. Det har jeg også sagt til min egen advokat. Hvorfor ikke gøre noget, så jeg kan se alle de dokumenter, jeg skal bruge ét sted? De kunne prøve med en abonnementsmodel, der sikrer, at de holder styr på det basale for kunderne.

- Med de muligheder vi ser inden for kunstig intelligens, er der mange steder, du kan få svar på dine juridiske spørgsmål. Så det er nu, den branche skal rykke, siger Jesper Ratza.

Samtidig er han dog godt klar over, at det lyder som om, at det er nemt.

- Jeg har fornøjelsen af at sidde i bestyrelsen i firmaer i alle mulige andre brancher. Og jeg er mindst lige så irriterende som dem, der sidder i bestyrelsen i Autoproff. Det kan lyde som om, jeg er et omvandrende orakel.

- Men jeg kan jo godt se, at folk tænker, hvis du er så klog, hvorfor gør du det ikke selv. Dermed siger jeg også, at det er nemt at være klog på andres vegne. Sådan er det altid, siger Jesper Ratza.

- Autoproff er en tech-virksomhed, men jeg kan ikke kode. Så jeg er meget afhængig af, at vi får rekrutteret de rigtige mennesker, siger Jesper Ratza, der er stifter af Autoproff. Foto: Søren Gylling 

To ting som Ratza - måske – ville gøre anderledes set i bagspejlet - og fire vigtige pointer

- Hvis jeg skulle lave noget om, så havde jeg tidligt fundet en kompagnon, der vidste noget om kodning, siger Jesper Ratza, der er stifter og medejer af Autoproff.

Siden opstarten i 2013 er virksomheden vokset til 100 medarbejdere, og her fortæller iværksætteren om, hvad han har lært, og hvad han - måske - ville gøre anderledes, hvis han skulle starte forfra.

Jesper Ratza etablerede i 2013 Autoproff, der er en digital handelsplatform, hvor professionelle inden for bilbranchen på en bilauktion kan købe og sælge biler. Virksomheden blev i 2018 kåret som gazellevinder i Syddanmark af Børsen, og i 2019 vandt Jesper Ratza prisen som Årets Ejerleder i Syddanmark og blev landsvinder i EY Entrepreneur of the year i kategorien Growth.

ERFARINGER: Autoproff har netop ansat medarbejder nummer 100 i virksomheden og har udvidet til en håndfuld europæiske lande.

Her er to ting som direktør Jesper Ratza – måske - ville ændre, hvis han kunne gøre tingene på en anden måde. Og så videregiver han fire vigtige læringspunkter.

Vi kørte måske lidt for sikkert

- Jeg har kørt den klassiske bonderøvs-stil. Vi køber tingene, når vi har råd til det. Vi vil være selvfinansierende. Alt er købt og betalt. Men hvorfor tog jeg ikke en kapitalpartner med for to år siden? Kunne vi så være længere fremme? 

Hvis vi havde fået 200 millioner kroner ind, så var vi måske den anden-største auktion i Tyskland. Jeg har sovet godt, men var det også det rigtige for forretningen? Hvem ved?

Du ved ikke alt – så find en makker

- Autoproff er en tech-virksomhed, men jeg kan ikke kode. Så jeg er meget afhængig af, at vi får rekrutteret de rigtige mennesker. Selvfølgelig ved jeg noget om det i dag. Men det har været en hård proces. 

Hvis jeg skulle lave noget om, så havde jeg tidligt fundet en kompagnon, der vidste noget om kodning. Det har jeg så fået efter André Rogaczewski (stifter af Netcompany, red.) kom med. Men her var jeg lidt på bar bund i starten.

Det koster kassen af få de dygtige

- Det handler rigtig meget om at ansætte de rigtige folk. Jeg har også ramt forkert. Men det er selvfølgelig meget vigtigt, at du i opstarten rammer rigtigt og får nogle dygtige folk med. 

Det handler nogle gange om at rekruttere ”op ad”. Du skal måske tage fra en højere hylde, end du som ejerleder lige havde forestille dig. Det har jeg lært med tiden. Det kan godt være, at det er dyre folk, men det kan give mening.

Det er ikke nok med en god idé

- Vi har selv været med i et projekt omkring landbrugsmaskiner og entreprenørmaskiner. Det ligner noget af det, som vi selv laver inden for bilbranchen. Ideen var rigtig god. Men eksekvering og timing var forkert. Jeg tror, timingen er god i dag. Men vi har ikke tiden. 

Vi skal koncentrere os om vores eget. Vi har også sat flere ting i søen, som vi har opgivet. Det kan godt være, at forretningsideen er god, men den skal også eksekveres.

Det er okay at starte med en Passat

- Jeg har nogle gange hørt, at Jesper Buch snakker om, at det handler om at bygge, mens man kører. Og vi har virkelig kodet som sindssyge. Vi har 650.000 linjekoder. Det er vildt meget. Nu kommer vi snart med en ny platform – en state of the art-løsning. Men som Buch siger, så er det ikke nødvendigt at bygge en Lamborghini fra start. Du kan starte med en Passat, som så kan fintunes og ”udbygges”. 

Men det er en balancegang. Hvis du går for langsomt frem, så mister du noget kommerciel hastighed. Går det for hurtigt, så skal du tilbage og reparere.

De rigtige talenter gør forskellen

- Det har været megafedt at opleve den talentmasse og menneskelige ”egenkapital”, vi har fået internt i huset. En af vores projektchefer startede som praktikant. Chefen for auktionen startede med at sidde med reklamationer.

Den første medarbejder, der startede, mens han læste på universitetet, er partner i dag og er blevet salgsdirektør for det hele. Det er så vigtigt for organisationen, at du får de rigtige med.

Kokkeskolen Kedlen, der ligger i forbindelse med Volkerts fylke i Kolding, kan blandt andet bruges til teambuilding, fortæller medejer Jimi Kristensen. Foto: Steffen Nielsen

Kort nyt fra virksomhederne i Trekanten

Kolding har fået en ny kokkeskole, der kan bruges til teambuilding, workshops eller produktudvikling.

DLG ska­ber et af de stør­ste dan­sk-ejede sel­skaber i Tys­kland, og går efter at løfte omsætningen til 40 mia. kroner.
 
Ewii er utilfreds med, at konkurrenten Norlys også graver fibernet ned i Trekantområdet.

Det er en blanding af det gode gamle skolekøkken og tv-programmet Masterchef.

Sådan beskriver medejer Jimi Kristensen den nyeste tilføjelse til Volkerts Fylke i Kolding. Her har man netop åbent kokkeskolen Kedlen, og de første amatørkokke har været i gang ved de seks køkkenøer.

Kedlen kan for eksempel bruges til teambuilding, workshops eller produktudvikling, og tanken er, at der i løbet af de næste måneder skal være gang i den nye kokkeskole mere eller mindre dagligt, skriver JydskeVestkysten.

DLG, der har hovedsæde i Fredericia, skaber nu et af de største danskejede selskaber i Tyskland, når de fusionerer deres to tyske selskaber, grovvarekoncernen Hage og selskabet Team SE, der omfatter tankstationer og byggemarkeder.

Selskabet vil samlet få en omsætning på 32 milliarder kroner, og om fem år skal omsætningen være løftet 40 milliarder kroner, skriver Børsen.

Ewii undrer sig over, at konkurrenten Norlys også graver fibernet ned i Trekantområdet, selv om selskabet er velkommen til at benytte det fibernet, Ewii allerede har lagt i jorden, skriver JydskeVestkysten.

- Det svarer jo til, at de enkelte bilmærker skulle have hver sin vejbane. Sådan er det jo ikke. Vi har en fælles vejbane, som vi kører på alle sammen. Vi skal have konkurrence mellem de enkelte bilmærker, men vi skal ikke have en konkurrence i at lave flere forskellige motorveje - det er fuldstændig kugleskørt, siger Lars Bonderup Bjørn, der er administrerende direktør hos Ewii.

Norlys forklarer, at de generelt ikke tror på, at det er en forretningsmæssig god idé at etablere fibernet parallelt til et åbent fibernet. Men i nogle tilfælde kan det være interessant ud fra kommercielle hensyn.

Norlys har allerede gravet fiberkabler ned i et område i Vejle.