Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Trekanten i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Direktør og indehaver af Fredericia Shipping, Klaus G. Andersen, forventer, at mere gods flytter over på jernbanen. Foto: Søren Gylling

Kunderne vil ikke nøjes med klimasnak

I dag er Trekantområdet et trafikalt knudepunkt i Danmark. Kan det også blive et trafikalt og grønt knudepunkt på samme tid?

En af løsningerne er brintlastbiler. En anden er mere gods på jernbanen. I forhold til jernbanen, så er løsningen der allerede.

Sådan lyder det fra direktør i Fredericia Shipping, Klaus G. Andersen, der har investeret 200 millioner kroner i Taulov Container og Bane Terminal.

Mere gods på jernbanen vil betyde længere leveringstider. Det bliver også lidt dyrere. Men kunderne kigger den vej. Og det afgør sagen.

Tidligere talte speditører mest om det grønne på ”skrømt”. Men nu sker der noget, forklarer direktøren.

Der er også grønne løsninger på vej på landevejen, lyder det fra klimachefen i Fredericia Kommune, Gitte Wad. Og som et knudepunkt i Danmark står Fredericia – og de mange store logistikvirksomheder - med gode muligheder for at spille en afgørende rolle.

Klimachefen forventer, at der går et par år før, vi ser den første brinttankstation i Fredericia, og om 5-10 år vil brintlastbiler ikke være et usædvanligt syn på motorvejen.

- Der er blandt producenterne af lastbilerne meget forskellige holdninger til, om vi vil se brint- eller el-lastbiler i det lange perspektiv. Jeg tror, at det bliver en blanding. Men i starten tror jeg, at brint vil fylde en del, indtil batterierne bliver lettere, siger Gitte Wad.

Har du gode ideer for Erhvervsliv Trekanten, er du altid velkommen til at sende en mail.

Du kan også følge vores Linkedin-side, ligesom du meget gerne må dele nyhedsbrevet her med dem, du kender. Nye læsere kan tilmelde sig her.

Tak fordi du deler og læser med.

Billede af Henrik Kruse
Billede af skribentens underskrift Henrik Kruse Erhvervsjournalist
- Det kommer til at koste noget at stille om til grøn transport. For nogle ting vil det kunne mærkes. Det er særligt, hvis varen fylder meget. For andre vil det næsten ikke betyde noget, siger direktør i Fredericia Shipping, Klaus G. Andersen. Foto: Søren Gylling

Shipping-firma forventer mere gods på jernbanen: Kunderne presser på for grønne løsninger

Det bliver ofte dyrere. Der bliver færre leveringer, og det vil gå langsommere.

Det lyder ikke ligefrem som en cocktail, der peger fremad. Men når det gælder transport, så kan det godt være løsningen for flere virksomheder.

Direktør i Fredericia Shipping, Klaus G. Andersen, er overbevist om, at mange i fremtiden vil vælge at få godset transporteret på jernbanen i stedet for på landevejene med fossile brændstoffer.

- Jeg er ret sikker på, at kunderne godt kan nøjes med levering to-tre dage om ugen i stedet for levering hver dag. Men i sidste ende er det forbrugerne, der bestemmer, siger Klaus G. Andersen, der er direktør i det familieejede selskab, der beskæftiger over 100 ansatte.

Virksomheden har allerede investeret cirka 200 millioner kroner i Taulov Container og Bane Terminal, og allerede nu overvejer de at udvide terminalen med et nyt banespor på 600 meter.

Mindre C02-udledning og bedre plads på landevejene. Det er nogle af fordelene ved, at gods bliver flyttet fra vej til jernbane. Men det koster også. Grøn transport på banen betyder ofte, at det går langsommere, ankommer mindre hyppigt, og at det bliver dyrere.

Transport: I sidste ende er det forbrugerne, der bestemmer. Skal transporten være sort og med fossile brændstoffer på landevejen? Lige som det plejer. Eller skal godset op på banen eller skib i kombination med lastbiler?

Spørger man direktør i Fredericia Shipping, Klaus G. Andersen, så giver svaret sig selv, hvis du kigger lidt ud i fremtiden. Det grønne valg vil vinde.

- Vi vil stå i en situation, hvor virksomhederne vil få valget mellem, at deres varer leveres tre gange om ugen, og det er grønt. Eller de kan få leveret seks gange om ugen med fossilt brændstof med en lastbil.

- Hvad tror du butikken, der skal sælge produktet, vil vælge? Jeg er ret sikker på, at kunderne godt kan nøjes med levering to-tre dage om ugen i stedet for levering hver dag. Men i sidste ende er det forbrugerne, der bestemmer, siger Klaus G. Andersen, der er direktør i det familieejede selskab, der beskæftiger over 100 ansatte.

Både skib, bane og lastbil

Det er fem år siden, at virksomheden investerede cirka 200 millioner kroner i Taulov Container og Bane Terminal, hvor der dagligt ruller togsæt ind fra hele Europa med blandt andet containere og trailere. Derudover er virksomheden operatør af containerterminalen på Fredericia Havn, der skal udvides til det dobbelte i 2024.

Virksomheden er overbevist om, at kombi-transport, hvor både skib, bane og lastbiler indgår, vil vokse betydeligt.

Nu kan vi mærke, at nogle af de helt store speditører er ved at tage den grønne dagsorden til sig. Tidligere har det været lidt på skrømt.

Klaus G. Andersen, administrerende direktør, Fredericia Shipping

- Det vil betyde, at leveringstiderne bliver langsommere. Der er færre frekvenser, og det bliver dyrere. Skibs- og banetrafik tager længere tid. Godstoget kører ikke hver dag, og skibet sejler heller ikke hver dag.

- Det bliver også dyrere. Vi har været tilgodeset af afsindig lave transportomkostninger. Det hænger blandt andet sammen med, at man har brugt lavtlønnet arbejdskraft i lastbiler, og der har været adgang til billigt fossilt brændstof, siger Klaus G. Andersen og fortsætter:

- Det kommer til at koste noget at stille om til grøn transport. For nogle ting vil det kunne mærkes. Det er særligt, hvis varen fylder meget. For andre vil det næsten ikke betyde noget, siger Klaus G. Andersen.

De lavthængende frugter

Virksomhedens terminal i Taulov, der blev indviet i 2015, er netop udvidet med 20.000 kvadratmeter og dækker nu 150.000 kvadratmeter, og virksomheden har mulighed for at udvide til det dobbelte. I dag er der to gange 600 meter banespor, og allerede nu overvejer man at anlægge et nyt banespor på 600 meter på terminalen.

I 2015 åbne virksomheden Taulov Container og Bane Terminal, der er på 150.000 kvadratmeter. Der er mulighed for at udvide til det dobbelte. Foto: Fredericia Shipping

- Jernbanen er elektrificeret, og du kan proppe strøm fra vindmøller direkte ned i banenettet. Det kan du ikke med lastbilerne lige nu. Derfor er vi sikre på, at trafikken på banen vil stige. Det er en lavthængende frugt.

- Vi bruger jo også selv fossile brændstoffer i lastbiler og det udstyr, vi bruger på terminalerne. Men vi skal starte med de lavthængende frugter. Den højthængende frugt handler om at bruge andre brændstoffer i blandt andet skibe og lastbiler, men de løsninger er der ikke lige nu, siger Klaus G. Andersen.

Svære at hyre til lav løn

Helt aktuelt er der et stort pres på hele transportsektoren, hvor alt kapacitet bliver udnyttet, og der rift om chaufførerne. Det er daglig kamp at få leveret varer.

Den situation bliver kun forstærket i det nye år, hvor der kommer nye EU-regler, der betyder, at det bliver sværere at hyre chauffører fra lavtlønslande til at køre i Europa.

Fredericia Shipping

  • Familievirksomheden Fredericia Shipping beskæftiger cirka ansatte 100 ansatte og havde sidste år et overskud på 18 millioner kroner før skat.
  • Virksomheden har aktiviteter inden for fire forretningsområder: Stål, bulk, containere og logistik med egne lastbiler.
  • Virksomheden råder om cirka 200.000 kvadratmeter på havnen i Fredericia.

- Helt generelt er jeg sikker på, at kombi-trafikken, hvor der er både skib, tog og lastbil involveret, vil vokse, og tog vil fylde meget for os. På den korte bane vil væksten være drevet af, at der vil mangle kapacitet på landevejene. Det er blandt andet nye regler for chauffører, der heldigvis betyder, at du i mindre grad vil se filippinere, der kører gods i Europa.

- På den længere bane kommer der er stort pres fra dem, der køber transport for, at de tænker på CO2. Det skal ikke være 100 procent neutralt lige nu. Det kan man ikke. Men kunderne vil have noget, der er mere CO2-venligt, siger Klaus G. Andersen, som fortæller, at man i del år har ventet på, at der kom et pres for mere grøn transport.

- Nu kan vi mærke, at nogle af de helt store speditører er ved at tage den grønne dagsorden til sig. Tidligere har det været lidt på skrømt. Men når der sker noget nu, så hænger det sammen med, at deres kunder presser dem, slutter Klaus G. Andersen.

Der går et par år, før den første  brinttankstation vil åbne i Fredericia. Det er vurderingen hos klimachefen i Fredericia Kommune. Foto: Peter Leth-Larsen

Klimachefen kan skimte de grønne lastbiler: Fredericia er første stop

Der vil gå fem-ti år før, at det blive almindeligt med brintlastbiler på vejene. De fossile brændstoffer fordufter altså ikke lige med det samme. 

- Den store udfordring, når vi ser på transportsektoren, er de tunge lastbiler. Dem har vi mange af i Fredericia, og der er mange lastbiler, der ruller igennem Fredericia Kommune, siger Gitte Wad, der er kommunens klimachef.

Hun er helt sikker på, at Fredericia kan spille en vigtig rolle i omstillingen til grøn transport. Det er blandt andet Everfuels byggeri af en brintfabrik, der peger i den rigtige retningen.

Klimachefen håber derfor, at der kun går et par år, før man vil se den første brinttankstation i Fredericia.

- Man har i mange år kørt med brintbusser blandt andet i Aalborg og London, så vi ved, at teknologien fungerer. Du har en brinttank, brændselsceller og en elmotor. Det virker. Nu skal det over i den tunge transportsektor, og lastbilproducenterne kommer med bilerne de kommende år, siger Gitte Wad.

Vi snakker få år før den første brintlastbil bakker ind til en port i Fredericia. Trekantområdet og Fredericia har her en unik position for at lægge sig i spidsen, når det gælder den tunge trafik på vejene, siger klimachefen i Fredericia Kommune.

TRANSPORT: En brintfabrik, der er på vej, og et væld af logistik- og transportvirksomheder. Det er to ting, der baner vejen for, at Fredericia kan være med i front, når det gælder den grønne omstilling af transportsektoren.

Hvis det hele flasker sig, så går der kun få år, før vi ser den første brinttankstation i Fredericia. Det er vurderingen hos klimachef i Fredericia Kommune, Gitte Wad.

- Den store udfordring, når vi ser på transportsektoren, er de tunge lastbiler. Dem har vi mange af i Fredericia, og der er mange lastbiler, der ruller igennem Fredericia Kommune, siger Gitte Wad, der er den blot tredje kommunale klimachef i kongeriget, som kun har fokus på klimaindsatsen.

- Den kommende brintfabrik, som Everfuel bygger ved raffinaderiet, spiller en vigtig rolle i udviklingen af en mere grøn transport i Fredericia. Jeg tror, at det giver mening at få den tunge transport over på brint. Du har en længere rækkevidde end på el. Der er blandt producenterne af lastbilerne meget forskellige holdninger til, om vi vil se brint- eller el-lastbiler i det lange perspektiv. Jeg tror, at det bliver en blanding. Men i starten tror jeg, at brint vil fylde en del, indtil batterierne bliver lettere, siger Gitte Wad.

Kræver nyt tankesæt

Klimachefen er sikker på, at den grønne omstilling for personbiler kommer glidende. Lige nu er der indregistreret i omegnen af 500 elbiler i Fredericia Kommune, og forbrugerne viser interesse for elbiler.

Det ruller. Varebilerne skal nok også komme med.

- Den store udfordring, når vi ser på transportsektoren, er de tunge lastbiler, siger Gitte Wad, der er klimachef i Fredericia Kommune. Privatfoto

- De biler, der skal ind i byerne med varer, tror jeg også vil køre på el, og der er allerede nogle løsninger og biler og distributører, der har gode erfaringer med det. Den store udfordring bliver de tunge lastbiler, siger Gitte Wad.

I en overgang vil de tunge lastbiler også køre på biobrændsel. Men på den lange bane skal den type brændstof bruges i fly- og skibstrafikken, vurderer klimachefen, og uanset hvilken teknologi, der "vinder", så kræver det et nyt tankesæt, og at man i transportbranchen kommer ud og tester løsningerne.

Jeg tror, at der vil gå fem-ti år, før det bliver almindeligt, at vi ser brintlastbiler på vejene i Fredericia.

Gitte Wad, klimachef i Fredericia Kommune

- Man har i mange år kørt med brintbusser blandt andet i Aalborg og London, så vi ved, at teknologien fungerer. Du har en brinttank, brændselsceller og en elmotor. Det virker. Nu skal det over i den tunge transportsektor og lastbilproducenterne kommer med bilerne de kommende år. Men det nytter jo ikke, at du kun kan tanke i Fredericia. Hele infrastrukturen er jo ikke på plads, siger Gitte Wad, der forudser en udvikling, hvor man sammenligner med hønen og ægget.

Hvad kom først?

- Det bliver svært at få en distributør til investere i brintbilen, hvis man ikke kan tanke den. Og dem, der skal investere i nye tankanlæg, vil vente på, at der er biler nok på vejene. Jeg tror, at der vil gå fem-ti år, før det bliver almindeligt, at vi ser brintlastbiler på vejene i Fredericia.

- En lastbil har lang levetid og skal afskrives, og samtidig vil en brintlastbil koste tre gange så meget som almindelig lastbil. Regnestykket skal gå op, og det kræver, at kunderne skal efterspørge mere grøn transport, der giver vognmanden appetit til at gå den grønne vej, siger Gitte Wad.

Forbrugeren bestemmer tempoet

Som klimachef i Fredericia Kommune er det hendes opgave at skabe rammer og skubbe udviklingen frem, men helt generelt er der et meget stort engagement i den grønne omstilling fra de lokale virksomheder.

- Vi ser en bevægelse mod det grønne. For eksempel har Coop valgt at få deres grønt fragtet med tog fra Spanien i stedet for på lastvogne. Det er at tage et ansvar, og den slags vil vi se mere af. Jeg hørte også om en vognmand i taxibranchen i København, der kunne aftage 50 el-biler, hvis han kunne for fat i bilerne, fordi kunderne efterspørger taxaer, der kører fossilfrit. I sidste ende er det forbrugeren, der skal drive det, sige Gitte Wad.

Virksomhederne i Fredericia står for 52 procent af den samlede CO2-udledning i kommunen, mens transportdelen står for 19 procent, hvor den største del kommer fra private biler.

Klimachefen i Fredericia

  • Gitte Wad startede som klimachef i Fredericia Kommune i april 2021.
  • Hun er uddannet maskiningeniør fra Aarhus Teknikum og har arbejdet i Norlys i 27 år.
  • Gitte Wad har arbejdet med blandt andet energirådgivning, elnet og Power to X, batterier og solceller.
  • Stillingen som klimachef skal hjælpe Fredericia Kommune med at nå målet om, at udledningen af drivhusgasser i kommunens geografiske område i 2030 er reduceret med 70 procent af niveauet i 1990.
To partier vil genåbne havneaftale omkring Kolding Havn. Foto: Søren Gylling

Kort nyt fra virksomhederne i Trekanten

To partier vil genåbne havneaftale i Kolding efter kommunalvalget i november. Der mangler en vision for havneområdet som helhed, lyder det fra Radikale Venstre og Konservative.

Godshotel lejer 15.000 kvadratmeter i logistikpark i Fredericia. I 2022 går MG Real Estate, der står bag parken, i gang med at bygge yderligere 18.000 kvadratmeter.

Electrolux har vilde blomster og bier ved domicilet. Det er vigtigt at vise, at vi arbejder med bæredygtighed i konkrete og visuelle projekter, siger landechef Søren Bang Thomsen.

Her er tre nævneværdige nyheder fra erhvervslivet i Trekantområdet.

RUNDT I TREKANTOMRÅDET: Som en del af valgkampen op til kommunalvalget foreslår Radikale Venstres og Konservatives spidskandidater nu i fællesskab, at man i det nye byråd genåbner den nuværende plan for havnens område og i stedet forhandler en ny og bedre aftale på plads.

Selvom de to partier ser forskelligt på fremtidens havneområde, er de enige om, at havnen er så stor og markant en del af fremtidens byudvikling, at der er brug for en grundigere proces, skriver JydskeVestkysten.

Inden årsskiftet rykker Godshotel til Taulov og ind på 15.000 lejede kvadratmeter, hvor virksomheden bliver en del af et stort logistikcenter. I forvejen har Godshotel et såkaldt lagerhotel i Kolding og Greve.

Det er virksomheden MG Real Estate, der over en årrække opfører et 80.000 kvadratmeter stort lager- og logistikcenter med navnet MG Park Fredericia.

I 2022 går virksomheden i gang med at bygge næste del af MG Park Fredericia, der bliver på 18.000 kvadratmeter. Læs mere i Fredericia Dagblad.

Farverige vilde blomster har erstattet det meste af græsarealet uden for Electroluxs domicil i Fredericia. Derudover er der sat to bistader op, som leverer honning til de 75 ansatte i Fredericia-afdelingen, skriver Fredericia Dagblad.

- Vi er i forvejen en virksomhed, som tænker meget bæredygtigt. Vi går efter bæredygtige løsninger, men vi ville gerne tage det et skridt videre. For os er det vigtigt at vise, hvad vi også gør visuelt og konkret lokalt, for der er langt ud til vores fabrikker, hvor vi også tænker bæredygtigt, siger Søren Bang Thomsen, der er landechef for Electrolux.