Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Trekanten i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Jo mere grøn, jo mere kreditværdig. Sådan lyder det fra Jesper Carlsen, der er områdedirektør i Nordea med ansvar for Trekantområdet og Sønderjylland. Foto: Nordea

Tænk grønt inden du går i banken - det betaler sig

Det er ikke nok at have gode nøgletal, når du skal lave aftaler med banken. Inden længe vil banken spørge om, hvad firmabilerne kører på? Og hvordan er det med FN's 17 verdensmål? Hvilket ét har du fokus på, og hvordan går det med CO2-regnskabet?

Bankerne har taget hul på den bevægelse, og det vil påvirke din kreditscore, hvis du bare blæser derudad med fossile brændsler.

For den mindre virksomhed kan det godt lyde lidt langhåret, men i dag handler bæredygtighed ikke kun om, at forretningen er bæredygtig i økonomisk forstand. Det handler også om den grønne bæredygtighed, lyder det fra to lokale bankfolk, og det rammer ikke kun de store virksomheder.

Der vil komme et krav om, at alle kan dokumentere, at de arbejder grønt. Det rammer underleverandører - og deres underleverandører.

- Jeg er sikker på, at det er god rådgivning at sige til håndværksmesteren, at lige pludselig så siger kommunen, at de kun samarbejder med nogle, der kører grønt. Som en god businesspartner skal vi derfor kunne tale med virksomhederne om, hvad de gør i den grønne agenda, siger Jesper Carlsen, der er områdedirektør i Nordea med ansvaret for Trekantområdet og Sønderjylland.

For nogle virksomheder falder det helt naturligt at gå den vej. Et godt eksempel er farve- og lakvirksomheden Nowocoat, der netop har fået en verdensmål-certificering. Det er sund fornuft og et spørgsmål om business.

- Om 10 år er det en forudsætning. Så kommer der noget nyt. Men det bevæger verden i den rigtige retning, siger administrerende direktør Ole Enevold Jensen.

Du er som altid velkommen til at dele nyhedsbrevet her i dit netværk. Nye læsere kan tilmelde sig på hjemmesiden, og du kan også følge med på vores Linkedin-side.

Tak fordi du læser og deler.

Billede af Henrik Kruse
Billede af skribentens underskrift Henrik Kruse Erhvervsjournalist
Bæredygtighed, klima og FN’s verdensmål bliver en dagsorden, som alle virksomheder skal forholde sig til, lyder det fra kommunikationschef i Middelfart Sparekasse, Bjarne Jacobsen. Foto: Middelfart Sparekasse

Bankerne går grønt - og det vil ramme bredt

Skal du en tur i banken, så kan den grønne agenda og dagsordenen med bæredygtighed hurtigt blive et vigtigt emne og i sidste ende få betydning for, hvor god en aftale du kan lande med banken. Det gælder store som små virksomheder. 

- Både bæredygtighed, klima og FN’s verdensmål er noget, der er på vej ud til alle virksomheder. Der vil på sigt komme krav til alle virksomheder inden for bæredygtighed. Som underleverandør tror jeg ikke, at der går mange år før, det er et krav, at du kan dokumentere din praksis på stort set alle områder, siger Bjarne Jacobsen, der er kommunikationschef i Middelfart Sparekasse.

Arbejdet med den grønne omstilling vil ramme bredt, og i første omgang virksomheder, der handler med store koncerner.

- Det vil komme hurtigere, end de fleste er klar over, siger Jesper Carlsen, der er områdedirektør i Nordea med ansvar for Trekantområdet og Sønderjylland.

Bæredygtighed bliver en central del af bankernes tilgang til kundernes forretning, lyder det fra flere banker. Det rammer også de små og mellemstore virksomheder. Og det vil gå hurtigere, end man tror, lyder det fra Nordea.

KREDITVURDERING: Når virksomheden går i banken, så handler det om at vise gode nøgletal. Det skal være en bæredygtig forretning.

Men i dag handler bæredygtighed også om at være grøn, når man har brug for banken.

- Jeg vil vove at påstå, at jo mere du tapper ind i den bæredygtige dagsorden, jo mere kreditværdig vil du også være, siger Jesper Carlsen, der er områdedirektør i Nordea med ansvar for Trekantområdet og Sønderjylland.

Banken har besluttet, at deres egen udledning skal reduceres med 50 procent i 2030, og i 2050 skal banken være C02-neutral. Nordens største bank har også tydeligt signaleret, at man går uden om virksomheder, der baserer forretningen på kul. Men bæredygtighed bliver også en stor ting for de små virksomheder.

- Kigger du på de mindre virksomheder i segmentet af små og mellemstore virksomheder, så vil de nok typisk sige, at bæredygtighed er noget for det offentlige og de helt store virksomheder. Men jeg er sikker på, at det er god rådgivning at sige til håndværksmesteren, at lige pludselig så siger kommunen, at de kun samarbejder med nogle, der kører grønt. Som en god businesspartner skal vi derfor kunne tale med virksomhederne om, hvad de gør i den grønne agenda, siger Jesper Carlsen.

Det grønne er et plus

De helt store virksomheder – og særligt de børsnoterede - er hoppet med på bølgen, og i fremtiden vil der være større og større krav til, at de kan dokumentere, at de faktisk bevæger sig i den rigtige retning. Det rammer også underleverandørerne, der skal leve op til de store virksomheders code of conduct.

- Det vil komme hurtigere, end de fleste er klar over, siger Jesper Carlsen.

Det betyder samtidig, at bankfolkene skal klædes på til en ny verden, hvor de i kreditvurderingen ikke kun skal kigge på klassiske nøgletal. Nu flytter fokus til det bæredygtige, og alle rådgivere har været på kursus i bæredygtighed og ESG-mål (environmental, social and governance, red.).

Hvordan vil den her dagsorden påvirke jeres kreditvurdering?

- Det er noget, vi skal arbejde med i den kommende tid. Men en virksomhed, der er grøn eller bæredygtig, eller hvad vi skal kalde det, vil også have en større chance i fremtiden. Det vil være et plus. Mens de, som ikke er klar til en omstilling, vil ende med at få en lavere kreditscore, siger Jesper Carlsen.

Krav om dokumentation

I Middelfart Sparekasse har de også taget den grønne dagsorden til sig.

Banken er blandt andet sponsor på Klimafolkemødet, og vi fanger kommunikationschef Bjarne Jacobsen på et tidspunkt, hvor han er med i en lokal ”uddannelsesdag” målrettet virksomheder, der arbejder med FN’s 17 verdensmål som en del af forretningsplanen. Overskriften er "Fra verdensmål til hverdagsmål".

Som underleverandør så tror jeg ikke, at der går mange år før, det et krav, at du kan dokumentere din praksis på stort set alle områder. Men jeg kan samtidig også se, at der er mange virksomheder, der ikke ved, hvordan de skal gribe den her dagsorden an.

Bjarne Jacobsen, kommunikationschef i Middelfart Sparekasse

- Vi skal mere den vej. Vi skal blandt andet i gang med at uddanne vores rådgivere i det, vi kunne kalde ”bæredygtig” erhvervsrådgivning, siger Bjarne Jacobsen og fortsætter:

- Både bæredygtighed, klima og FN’s verdensmål er noget, der er på vej ud til alle virksomheder. Der vil på sigt komme krav til alle virksomheder inden for bæredygtighed. Som underleverandør så tror jeg ikke, at der går mange år før, det er et krav, at du kan dokumentere din praksis på stort set alle områder. Men jeg kan samtidig også se, at der er mange virksomheder, der ikke ved, hvordan de skal gribe den her dagsorden an, siger Bjarne Jacobsen.

Det betyder også, at bankfolkene skal uddannes til at rådgive i forhold til den grønne dagsorden, når det bliver en central del af hverdagen for alle virksomheder.

- Det her er også noget, vi skal øve os i, og rådgiverne skal have ny viden, så de kan hjælpe virksomhederne. For nystartede virksomheder er det helt naturligt, at de tænker bæredygtighed ind i forretningen fra starten, hvorimod virksomheder med flere år på bagen skal finde deres ståsted, siger Bjarne Jacobsen.

Administrerende direktør i Nowocoat, Ole Enevold Jensen, er sikker på, at det er sund fornuft for forretningen at have en systematisk tilgang til bæredygtighed. Foto: Søren Gylling

Verdensmålene bliver til business: Det vil give os en indlysende fordel

Det vil give Nowocoat et forspring, at de har fået en verdensmål-certificering. I hvert fald de næste 10 år, lyder vurderingen.

 - Dybest set handler det om at opføre sig politisk korrekt. Det synes jeg, at vi gør. Men nu bliver det dokumenteret, siger Ole Enevold Jensen, der er administrerende direktør i farve- og lakfabrikken Nowocoat.

Virksomheden er den første danske virksomhed af sin slags, der har fået en international certificering efter FN’s 17 verdensmål, hvor man årligt bliver målt og vejet.

FN’s verdensmål er nu indarbejdet i Nowocoats systemer, efter de har fået en verdensmål-certificering. Direktøren i lak- og farvefabrikken er sikker på, at det giver virksomheden en konkurrencefordel lige nu. Men om 10 år vil det være standarden.

VERDENSMÅL: Når Nowocoat laver forretning med en gigant som Ikea, så er det en forudsætning, at det grønne og bæredygtighed er en vigtig del af forretningen.

De grundlæggende certificeringer er på plads, når det gælder produkter. Men nu har lak- og farvevirksomheden lagt et ekstra lag på. Deres adfærd skal også underbygge FN's verdensmål: Sustainable Development Goals.

- Vi har længe arbejdet med det her felt, og vi har gjort meget for blandt andet at passe på medarbejderne, hvor robotter tager mange af de tunge løft. Men dybest set handler det om at opføre sig politisk korrekt. Det synes jeg, at vi gør. Men nu bliver det dokumenteret, siger administrerende direktør Ole Enevold Jensen.

Første farvevirksomhed i Danmark

Virksomheden er den første danske farve- og lakvirksomhed, der har opnået en international certificering hos DNV efter FN’s 17 verdensmål, hvor man årligt bliver målt og vejet.

Man har udvalgt tre mål som fokusområde, og man skal fremover blandt andet måle belastningen af medarbejdere i produktionen for at undgå overbelastning, og alle leverandører skal leve op til deres code of conduct.

De to ISO-certificeringer gav os en business-fordel, da vi fik dem. Men pludselig var det en selvfølgelighed. Jeg tror, at vi vil se det samme på det her felt.

Ole Enevold Jensen, administrerende direktør, Nowocoat

Næste år skal også deres underleverandører følge deres code of conduct.

- Det er fint nok, at vi arbejder med de her ting og opfører os ordentligt. Men det rykker jo først noget, når det spreder sig som ringe i vandet, siger Ole Enevold Jensen.

Bliver en selvfølgelighed

Den administrerende direktør er sikker på, at det er sund fornuft for forretningen at have en systematisk tilgang til bæredygtighed. Og hvor man tidligere slog på, at virksomheden var certificeret efter ISO 9001 og 14001, så er verden rykket videre.

- De to ISO-certificeringer gav os en business-fordel, da vi fik dem. Men pludselig var det en selvfølgelighed. Jeg tror, at vi vil se det samme på det her felt.

Nowocoat

Farve- og lakfabrikken har omkring 40 ansatte i produktionen og hovedkontoret i Kolding og medarbejdere i Polen, Kina og Vietnam.

80 procent af produktionen eksporteres til markeder i Nordeuropa og Asien. Virksomheden forventer at nå en omsætning på 220 millioner kroner og et resultat før skat på plus 40 millioner kroner i 2021.

Nowocoat er underleverandør til kunder som IKEA og Jysk.

Verdensmålscertificeringen blev lanceret i 2019, og siden er tæt på 20 danske virksomheder blevet certificeret efter kravene.

- Det vil give os en indlysende fordel, at vi har en verdensmål-certificering. Men om 10 år er det en forudsætning. Så kommer der noget nyt. Men det bevæger verden i den rigtige retning, siger Ole Enevold Jensen, der oplever, at de ansatte faktisk er lidt stolte over at arbejde et sted, hvor de systematisk arbejder med FN’s 17 verdensmål.

- Når vi har så meget fart på, så er det fordi, at vi sælger grønne produkter i hele verden. Så for os er det meget naturligt, at vi også ser på vores adfærd. Men jeg er også sikker på, at medarbejderne er lidt stolte af det, siger Ole Enevold Jensen.

- Der er et pres for at arbejde med bæredygtighed oppefra, og når du skal have det indarbejdet i strategien, så er FN's verdensmål en enkel måde at kommunikere det på, siger Peter Lind, der er konsulent i Erhvervshus Sydjylland. Pressefoto

For kort tid siden var verdensmålene noget hippiesnak: - Det er helt slut

70-80 procent af alle virksomheder har forstået, at dagsordenen med bæredygtighed er kommet for at blive. Det er vurderingen i Erhvervshus Sydjylland.

Der er heller ikke noget alternativ, hvis man vil lave business med større virksomheder. Så kan det ikke afskrives som hippiesnak.

- Vi ved, at nogle af de virksomheder, som indgår i globale forsyningskæder, i dag bliver spurgt ind til, hvilke verdensmål de arbejder med. Det er - for nogle - simpelthen en forudsætning for, at de kan være med, og vi ser en tendens til, at de store spillere presser de mindre. Det kan handle om verdensmål, eller om du har styr på dit CO2-aftryk, siger Peter Lind, der er konsulent i Erhvervshus Sydjylland.

Du skal kun spole tiden et par år tilbage, og så blev FN's 17 verdensmål og bæredygtighed affejet som hippiesnak, når konsulenter fra Erhvervshus Sydjylland besøgte virksomhederne. I dag ved de fleste, at dagsordenen er kommet for at blive.

RÅDGIVNING: - Virksomhederne står i kø for at komme med på den grønne dagsorden. Når vi tidligere kom rundt til virksomhederne for at snakke bæredygtighed, så kiggede folk på os, som om vi var hippier. Hvad har i gang i? Det er helt slut i dag.

Det fortæller Peter Lind, der er konsulent i Erhvervshus Sydjylland, hvor han blandt andet arbejder med bæredygtighed, der understøtter FN’s verdensmål.

- Jeg vil tro, at 70-80 procent af alle virksomheder i dag er meget bevidste om, at dagsordenen med bæredygtighed er kommet for at blive, siger Peter Lind.

Træerne gror dog ikke ind i den grønne himmel af sig selv, og virksomhederne er fortsat usikre på, hvordan de begynder, og derfor bruger en del virksomheder FN's 17 verdensmål som en ramme, når de skal i gang. De fleste kender konceptet - og det er globalt.

- Vi ved, at nogle af de virksomheder, som indgår i globale forsyningskæder, i dag bliver spurgt ind til, hvilke verdensmål de arbejder med. Det er - for nogle - simpelthen en forudsætning for, at de kan være med, og vi ser en tendens til, at de store spillere presser de mindre. Det kan handle om verdensmål, eller om du har styr på dit CO2-aftryk, siger Peter Lind.

Det er rettidig omhu

I Erhvervshus Sydjylland vejleder de virksomhederne i at finde den rigtige retning eller rådgivning, og de kan pege på støttemuligheder inden for den grønne omstilling. Og lige nu er det meget tydeligt, at bæredygtighed er kommet langt op på agendaen i mange virksomheder.

- Noget af det handler om, at klimakrisen er blevet meget tydelig, og oveni det kom der en global pandemi, hvor forsyningskæderne blev udfordret, og det betyder, at alt kommer i spil samtidig. Så mens du kigger forretningen efter i sømmene, så tager du alle aspekter med, og det gælder også bæredygtighed, siger Peter Lind, der oplever, at det særligt er de store virksomheder, der driver dagsordenen frem.

Har du en virksomhed, der kan levere på verdensmålene, så har du gode forudsætninger for at stå stærkt i den internationale konkurrence.

Peter Lind, konsulent i Erhvervshus Sydjylland

- Der er et pres for at arbejde med bæredygtighed oppefra, og når du skal have det indarbejdet i strategien, så er FN's verdensmål en enkel måde at kommunikere det på. Alle taler om Sustainable Development Goals (FN's verdensmål, red.), som er blevet en global fællesnævner og et forretningssprog, som alle kender, og dybest set handler det om rettidig omhu.

- Den finansielle sektor ruller den vej. De store virksomheder ruller den vej. Forbrugerne ruller den vej. Så der er business i det. Har du en virksomhed, der kan levere på verdensmålene, så har du gode forudsætninger for at stå stærkt i den internationale konkurrence, siger Peter Lind.

Centermanager i Kolding Storcenter, Carsten Lindblad, fortæller, at man skruer op for det lokale fokus, og det kan også ses i den kampagne, som centret for nylig satte i gang under overskriften "Støt lokalt". Foto: Steffen Nielsen

Det skal du også vide fra virksomhederne i Trekanten

Kolding Storcenter vil have fat i flere unikke og lokale koncepter. Det skal være tydeligt, at kunden går rundt i netop Koldings storcenter.

Posthusgrund-projekt i Vejle har hyret konsulentvirksomhed til at finde investorer. Forventninger er, at byggeprojektet går i gang i 2022.

Den amerikanske ventilatorgigant, Greenheck, har købt sig ind i Nordicco, der har udviklet en ventilations-løsning, der kan dræbe virus. Prisen for en tredjedel af virksomheden i Erritsø lyder på 20 mio. kroner.

Her er tre udvalgte historier fra det lokale erhvervsliv i Kolding, Vejle og Fredericia.

TREKANTOMRÅDET: En ny strategi skal gøre Kolding Storcenter mere unik og attraktiv. Det skal blandt andet ske ved at give plads til flere koncepter fra centrets opland og et større fokus på oplevelser, skriver JydskeVestkysten.

- Ambitionen er, at vi skal have to tredjedele af centret med de stærke nationale og internationale kæder, og så skal en tredjedel være lokalt forankret. Det vil sige, at det skal være koncepter, som tager udgangspunkt i vores markedsområde. Det skal være sådan, at man ikke altid møder butik nummer 17 i rækken af kædebutikker, siger Carsten Lindblad, der er centermanager for Kolding Storcenter og har det overordnede ansvar for driften.

Udviklingsselskabet NPV, der står bag Posthusgrunden i Vejle, har hyret en af verdens største revisions- og konsulentvirksomheder EY til at finde investorer til Posthusgrund-projektet. Jagten går både i ind- og udland, skriver Vejle Amts Folkeblad.

Selskabet planlægger at opføre 63.000 kvadratmeter samt et parkeringshus med omkring 750 parkeringsbåse. Byggetilladelsen hos Vejle Kommune er endnu ikke på plads til det etapedelte storbyggeri.

For cirka 20 millioner kroner har den amerikanske ventilatorgigant, Greenheck, købt sig ind i innovationsvirksomhed Nordicco, som maskinmester Dennis Thomsen har skabt.

Virksomheden havde brug for kapital til yderligere vækst, forklarer stifteren, og de nye amerikanske medejere er interesseret i Nordiccos nyeste opfindelse. Det er meget store, højtydende, men langsomt roterende loftsventilatorer, der i vingerne har indbyggede lamper med ultraviolet lys, der kan bekæmpe virus, fortæller Fredericia Dagblad.