Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Trekanten i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Femern-forbindelsen får betydning for Trekantområdet, men der er ikke grund til bekymring, lyder vurderingen fra Karsten Lauritzen, der er direktør i DI Transport. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

Hvor hårdt rammer Femern-forbindelsen?

De første biler kan trille over Femern-forbindelsen i 2029. På den ene side er der jo lang tid til. På den anden side så er det jo lige om lidt, når vi taler om erhvervsudvikling.

Uanset hvad, så får det betydning for Trekantområdet, lyder det fra den Jon Stefansen, der er erhvervsmægler i området og direktøren i DI Transport Karsten Lauritzen.

Spørger du Karsten Lauritzen, skal erhvervslivet dog ikke bekymre sig. Derimod kan det vise sig at få en positiv indvirkning på Trekantområdet.

- Samlet set er der ikke tvivl om, at Femern er en entydig fordel for Danmark, fordi vi bliver forbundet med vores største eksportmarked med en ekstra forbindelse. Der er nogle, der italesætter, at det får en negativ betydning for Jylland. Men det tror jeg ikke på. Det afhjælper i stedet nogle problemer set med min øjnene, siger Karsten Lauritzen.

Du får også det både korte og ultrakorte overblik over erhvervslivet i Trekantområdet.

Tak fordi du læser med.

Billede af Henrik Kruse
Billede af skribentens underskrift Henrik Kruse Erhvervsjournalist
- Uden Femern vil vi se, at der vil komme langt mere voldsomme længselsudfordringer, end vi allerede ser i dag, siger Karsten Lauritzen, der er direktør i DI Transport. Foto: Philip Davali /Ritzau Scanpix)

DI-branchedirektøren om Femern-forbindelsen: Letter presset på Trekantområdet

Når Femern-forbindelsen åbner i 2029, så vil noget af trafikken gå forbi Trekantområdet, og det er faktisk ikke så skidt. Det er vurderingen hos Karsten Lauritzen, der er direktør i DI Transport.

- Forbindelsen får betydning, men det burde ikke at give anledning til bekymring, hvis du ser det i forhold til, hvad der er i Trekantområdets interesse, siger Karsten Lauritzen, der efter 15 år i Folketinget for Venstre skiftede til DI Transport i februar 2021.

Han forventer, at flere virksomheder vil placere sig i nærheden af motorvejen, der går til Tyskland. Det betyder, at Trekantområdet får mere konkurrence. Men det er jo ikke så skidt.

- Den største trussel, der er imod i de mange virksomheder i Trekantområdet, og måske særligt de mange logistikvirksomheder, det er, at det går godt i området. Jeg vil ikke sige, at det er gået for godt, når det gælder i forhold til bosætning og erhvervsliv. Men det betyder, at du i løbet nogle år løber ind i problemstillinger fra en storby, hvor trængslen bliver en reel udfordring, og der vil Femern afhjælpe en lille smule for området, siger Karsten Lauritzen.

Når Femern-forbindelsen står færdig i 2029, så vil det være virksomheder, der vil overveje at placere sig i nærheden af den nye forbindelse til Tyskland i stedet for Trekantområdet. Men hos DI Transport mener de ikke, at erhvervslivet skal være bekymret. Nærmest tværtimod.

I 2029 får virksomheder lettere ved at komme frem og tilbage mellem Sjælland og Danmarks største eksportmarked, Tyskland, når Femern-forbindelsen åbner.

Det vil også kunne mærkes i Trekantområdet, hvor der er en massiv koncentration af virksomheder inden for transport og logistik.

Men lidt konkurrence er altid godt, og forbindelsen kan være med til at lette presset på vejene i Trekantområdet, lyder det fra Karsten Lauritzen, der er direktør i DI Transport.

- Forbindelsen får betydning, men det burde ikke at give anledning til bekymring, hvis du ser det i forhold til, hvad der er i Trekantområdets interesse, siger Karsten Lauritzen, der efter 15 år i Folketinget for Venstre skiftede til DI Transport i februar 2021.

Der er nogle, der italesætter, at det får en negativ betydning for Jylland. Men det tror jeg ikke på. Det afhjælper i stedet nogle problemer set med min øjnene.

Karsten Lauritzen, direktør i DI Transport

- Uden Femern vil vi se, at der vil komme langt mere voldsomme længselsudfordringer, end vi allerede ser i dag. Det betyder, at Femern vil aflaste noget af den øvrige transport, det gælder over Storebælt og noget af det, der går op gennem Jylland. Men det vil mest aflaste biltrafikken og transport af varer hen over Storebælt, siger Karsten Lauritzen.

Det er da også mest sandsynligt, at der er virksomheder, der efter 2029 vil overveje at placere sig tæt på Femern-forbindelsen, og at det vil betyde mere konkurrence på logistikområdet.

- Men det er som udgangspunkt ikke skidt. Fair og rimelig konkurrence er godt for alle. Så jo, det kan betyde at konkurrence bliver skærpet. Men samlet set er det min bedste vurdering, at det ikke skal give anledning til bekymring, hvis man vil investere i eller drive virksomheder i Trekantområdet, tværtimod, siger Karsten Lauritzen.

Entydig fordel for Danmark

Virksomheder i Trekantområdet behøver derfor ikke frygte, at Femern-forbindelsen vil trække aktivitet ud af området. Forbindelsen kan derimod gøre det lidt nemmere at drive virksomhed i området, lyder argumentet.

- Den største trussel, der er mod de mange virksomheder i Trekantområdet, og måske særligt de mange logistikvirksomheder, det er, at det går godt i området. Jeg vil ikke sige, at det er gået for godt, når det gælder i forhold til bosætning og erhvervsliv. Men det betyder, at du i løbet af nogle år løber ind i problemstillinger fra en storby, hvor trængslen bliver en reel udfordring, og der vil Femern afhjælpe en lille smule for området, siger Karsten Lauritzen.

Derimod kan Femern vise sig at få større betydning for Fyn end for Trekantområdet. Øen i midten kan blive yderligere udfordret i forhold til kapaciteten på vejene, mens Trekantområdet får lidt hjælp af Femern. Det betyder, at det er nemmere at forudsige og planlægge for virksomheder, der kan styre ”uden om” Fyn.

- Samlet set er der ikke tvivl om, at Femern er en entydig fordel for Danmark, fordi vi bliver forbundet med vores største eksportmarked med en ekstra forbindelse. Der er nogle, der italesætter, at det får en negativ betydning for Jylland. Men det tror jeg ikke på. Det afhjælper i stedet nogle problemer set med min øjnene, siger Karsten Lauritzen.

Direktøren henviser blandt andet til tal fra 2015, hvor man forsøgte at beregne, hvor mange biler Storebæltsbroen ville miste, når Femern-forbindelsen åbner.

- Dengang regnede man med, at Femern ville flytte hver 12. bil væk fra Storebælt.  Siden har vi fået flere biler og mere trængsel. Men det er cirka otte procent. Derfor er min påstand, at Femern vil tage toppen af trafikpresset. Det skal vi være glade for, siger Karsten Lauritzen.

- Der er nogle biler, der i dag kører forbi Padborg, som vil køre en anden vej, når Femern-forbindelsen åbner, siger Jon Stefansen, der er erhvervsmægler og partner hos Nordicals Trekantområdet. Foto: Nordicals

Erhvervsmægler om ny adgang til Tyskland: Det vil få en indvirkning

- Helt generelt vil jeg sige, at det vil være underligt, hvis Trekantområdet ikke bliver påvirket i en eller anden grad, når Femern-forbindelsen åbner. Nogle af de lastbiler, der i dag kører mod Sverige, vil vælge en anden vej for at spare kilometer og tid, når broen kommer. Men jeg tror ikke, at der er grund til panik, slet ikke, siger Jon Stefansen, der er erhvervsmægler og partner hos Nordicals Trekantområdet.

Selv om at han lever af, at der er stor aktivitet i Trekantområdet, så kan han godt se de positive aspekter ved, at Femern-forbindelsen tager lidt af trafikken væk fra området fra 2029.

- Der har været så meget fart på i Trekantområdet, at det ikke har været muligt at levere i forhold til den store efterspørgsel, særligt når det gælder lager. På den måde kan du sige, at det er fint nok, hvis der bliver taget lidt af presset.

Virksomheder i Trekantområdet, herunder også de mange lager- og logistikvirksomheder, har ikke grund til at gå i panik, når Femern-forbindelsen åbner i 2029, men den nye forbindelse til Tyskland vil betyde, at noget af trafikken vil gå uden om Trekantområdet, lyder det fra en erhvervsmægler.

Efterspørgslen efter lagerejendomme i Trekantområdet har været - og er fortsat – kolossal stor. Derfor vil det ikke gøre noget, at markedet bliver lidt køligere. Her vil Femern-forbindelsen, der åbner i 2029, spille en rolle. Sådan lyder vurderingen fra Jon Stefansen, der er erhvervsmægler og partner hos Nordicals Trekantområdet.

- Helt generelt vil jeg sige, at det vil være underligt, hvis Trekantområdet ikke bliver påvirket i en eller anden grad, når Femern-forbindelsen åbner. Nogle af de lastbiler, der i dag kører mod Sverige, vil vælge en anden vej for at spare kilometer og tid, når broen kommer. Men jeg tror ikke, at der er grund til panik, slet ikke, siger Jon Stefansen.

Selv om at han lever af, at der er stor aktivitet i Trekantområdet, så kan han godt se de positive aspekter ved, at Femern-forbindelsen tager lidt af trafikken væk fra området fra 2029.

- Der har været så meget fart på i Trekantområdet, at det ikke har været muligt at levere i forhold til den store efterspørgsel, særligt når det gælder lager. På den måde kan du sige, at det er fint nok, hvis der bliver taget lidt af presset.

Kan ramme terminalerne

Trekantområdet står i dag meget stærkt, når det gælder særligt lager- og logistikejendomme, og åbningen af Femern-forbindelsen vil ramme forskelligt i de to kategorier, ifølge erhvervsmægleren.

- Jeg tror ikke, at lagermarkedet bliver påvirket af Femern-forbindelsen. Virksomhederne har valgt at placere lagre i for eksempel Taulov fordi, de vil ligge midt i Danmark. Men i forhold til logistikmarkedet, altså dem, der flytter varer til terminalerne, hvor det bliver omfordelt og sendt videre, der må det få en påvirkning, og også i forhold til de store terminalbygninger. Der er nogle biler, der i dag kører forbi Padborg, som vil køre en anden vej, når Femern åbner, siger Jon Stefansen.

Men samlet set er det fortsat hans vurdering, at det ikke behøver være skidt for området, at en del af trafikken fra 2029 går via Femern-forbindelsen.

- Der er så mange, der ringer og spørger efter lagerfaciliteter, at vi slet ikke kan følge med. Der er ikke nogen ledige lagerlokaler i Trekantområdet lige nu, og vi ser faktisk noget af det samme, når vi taler kontor. Der er stort set heller ikke noget tomgang, når vil taler kontor, siger Jon Stefansen.

Byggeribranchen får viden fra Fredericia, stor ordre går til Irak, og spektakulær ombygning trækker ud

Her får du tre udvalgte nyheder fra virksomheder i Fredericia, Kolding og Vejle.

ㅤㅤㅤㅤㅤ

Kæmpe-eksperiment skal gøre byggebranchen klogere

Jørgen Søndergaard er projektchef hos Realdania By & Byg og står i spidsen for det store projekt med specialbyggede etageejendomme på Kanalbyen, der skal gøre byggebranchen klogere på fordele og ulemper ved fremtidens byggemetoder. Foto: Peter Friis Autzen

Når beslutningstagere i byggebranchen ikke selv tør lege med nye metoder og miljøfremmende teknikker, skal nogen vise dem, hvordan man gør. I Fredericia er det Realdania By & Byg, der viser vejen, skriver Fredericia Dagblad.

Realdania By & Byg står bag et projekt i Kanalby-området, hvor de bygger en stribe etageejendomme med hver deres fokus på helt nye byggemetoder. Ikke som forsøgsbyggerier, men som demonstrationsbyggerier. Og som et kæmpestort såkaldt komparativt forsøg, der vil gøre fremtidens byggebranche i stand til at høste erfaringer og sammenligne dem fra byggeri til byggeri. 

Lille virksomhed får stor ordre til medicinalindustrien i Irak

B Science Global producerer køle- og fryseanlæg og software, som foruden temperaturer på helt ned til 86 minusgrader også sikrer en helt stabil temperatur uden udsving, fortæller stifter Bayram Kizil. Foto: Søren Gylling

En stor investeringslyst inden for hospitalsverdenen og opbevaring af medicin har sikret mindre virksomhed fra Vamdrup en millionordre i Irak. 

Det mellemøstlige land, som de fleste danskere kender bedst for flere års krigshandlinger, er på trods af adskillige års krig og ødelæggelse i gang med genopbygningen af dele af samfundet, skriver JydskeVestkysten.

Det inkluderer også hospitalsverdenen og medicinalindustrien, og netop her kommer Vamdrup-virksomheden B Science Global ApS ind i billedet.

- Markedet er faktisk en del større, end de fleste tror, og det betyder selvfølgelig også, at der er flere aktører, der gerne vil ind på det irakiske marked. Det her en en stor og vigtig ordre for os, og det var en stor ting at kunne lukke aftalen med Al Murtatha Group, siger Bayram Kizil, der er stifter af B Science Global ApS.

Ombygning af kran til mødelokaler trækker ud

LHM's gamle ikoniske kran på Sydkajen blev hejst ned fra sin plads i 2019. - Vi synes, at kranen er et unikt billede på Vejle Havn, og derfor vil vi ikke skrotte den, men istandsætte den, så den pryder havnen, sagde direktøren dengang om planerne for kranen. Foto: Mette Mørk

Det bliver både langt dyrere og mere omfattende at ombygge den gamle kulkran på Vejle Havn til et mødelokale med panorama-udsigt ud over havnen og fjorden, skriver Vejle Amts Folkeblad

Det må direktøren for havnevirksomheden Lerche-Henriksen & Møller A/S (LHM) i dag sande. Jacob Bogh Nielsen havde i begyndelsen regnet med, at forvandlingen kostede omkring en halv million kroner, men nu lyder prisen på tre millioner kroner.

Rundt i Trekantområdet

Ta' med en hurtig tur rundt til Trekantområdets virksomheder. Her er, hvad vi i øvrigt har samlet op til dig fra andre medier siden sidst.
  • Skybrands får tocifret millionoverskud efter blodrødt minus, men er dog langt fra fordums styrke, skriver JP Lokal. Virksomheden har licens til superstjernerne og har tjent millioner på blandt andet sengetøj med motiver af alt fra kendte til tegnefilmsfigurer.
  • Trods stormvejr på markederne har C2IT fremgang i alle forretningerne, skriver ITWatch. Stigende omkostninger betyder, at driftsresultatet ligger fladt. Koncernchef Carsten Sixhøi venter vækst i 2023.
  • Repræsentanter fra Fredericia Byråd har været på besøg hos raffinaderiet Crossbridge Energy. Byrådet var inviteret efter et ønske om at høre status omkring branden i slutningen af 2022, skriver Avisen.nu.
  • Computersimuleringer har et stort potentiale for at energi-effektivisere processer i den danske industri, lyder det fra Teknologisk Institut. En af partnerne i projektet er Gram Equipment, som i projektet har undersøgt mulighederne for at effektivisere en køletunnel til nedkøling af is – til gavn for både produktionsomkostningerne og CO2-kontoen.