Stock Group fik uvildig støtte til at digitalisere sit lager
Uvildige rådgivere - der samtidig kender sit stof. Det var to vigtige argumenter for, at Stock Group søgte og fik støtte gennem SMV:Digital, hvor virksomheden har fået hjælp til at digitalisere deres lagersystem.
Stock Group er en ung virksomhed, hvor det er nemt at bestille varer via deres app eller hjemmeside, men internt var der brug for at kigge på systemerne.
- Det har været godt at få hjælp i starten og kunne trække på konsulenternes viden. Der har det været afgørende for os, at de netop er uvildige, og de har egentlig ikke haft nogen præference i forhold til, hvad vi skulle vælge, siger forretningsudvikler René Sønderby, som sagtens kan forestille sig, at virksomheden en anden gang ville søge støtte.
- På nogle punkter er det trukket lidt længere ud, end vi selv havde valgt, og der skal man jo gøre op med sig selv, om man vil have støtten, og så må man styre i forhold til de deadlines, der kommer fra SMV:Digital. Men vi kunne sagtens finde på at gå ind i sådan en proces her i forhold til at få rådgivning. Eksempelvis når vi skal ud over landets grænser og erobre eksportmarkeder, siger René Sønderby.
PULJER: Stock Group havde nok under alle omstændigheder sat strøm til deres lager. Men processen med at digitalisere lagersystemet har fået et ”skud” erfaring, da Vejle-virksomheden fik del i midler fra SMV:Digital, fortæller René Sønderby, der er forretningsudvikler i Stock Group.
Stock Group er en grossistvirksomhed fra 2017, hvor blandt andet de store supermarkeder køber ind, når de skal have fat i de nyeste trends, særligt inden for nonfood.
- Det har været godt at få hjælp i starten, hvor vi kunne trække på nogle konsulenter, der har dyb erfaring med netop de udfordringer, som vi stod over for, siger René Sønderby.
René Sønderby, forretningsudvikler i Stock GroupVi er en ung virksomhed, så der er ikke nogen, der har erfaring med at implementere et lagersystem eller et WMS-system fra bunden. Det har de konsulenter, vi har brugt, og det har givet en tryghed.
Både virksomhed og team er ungt, og de har skabt en vækstvirksomhed, hvor det er nemt og simpelt at bestille varer gennem deres app eller hjemmeside.
- Vi har gjort det nemt for vores kunder at handle hos os. Vi har kigget meget på måden, man handler som onlineforbruger B2C, og taget det med ind i en B2B-verden. Vi har dog været mere udfordret i forhold til vores lagersystem og de interne processer, for meget af vores ”viden” om lagerdrift var mest baseret på den viden, der var hos medarbejderne, siger René Sønderby.
Uvildige rådgivere er en fordel
Virksomheden søgte derfor om tilskud til at hyre digitaliseringskonsulenter, der kunne hjælpe med en lageroptimering og derefter i forhold til implementering af et WMS-system (lagersystem, red.), der kunne hjælpe med at tage virksomheden til næste niveau i forbindelse med etableringen af deres nye domicil.
- Det har været godt at få hjælp i starten og kunne trække på konsulenternes viden. Der har det været afgørende for os, at de netop er uvildige, og de har egentlig ikke haft nogen præference i forhold til, hvad vi skulle vælge, siger René Sønderby, der fremhæver, at det netop var alfa og omega, at de fik fat i konsulenter, der ikke kom ind ad døren med en særlig agenda og var gift med nogle bestemte systemer.
På plussiden tæller også, at de kunne tage fat i konsulenter, der har erfaringer, som de har brug for.
- Vi er en ung virksomhed, så der er ikke nogen, der har erfaring med at implementere et lagersystem eller et WMS-system fra bunden. Det har de konsulenter, vi har brugt, og det har givet en tryghed, siger René Sønderby.
Kunne gøre det igen
Forretningsudvikleren i Stock Group kan sagtens forestille sig, at virksomheden en anden gang kunne finde på at søge støtte, især efter at have prøvet kræfter med at få støtte fra en offentlig pulje, hvor der er krav til ansøgningen og dokumentationen.
- Bagdelen er, at det kræver noget i forhold til det administrative. Du kan ikke bare køre frem i dit eget tempo, og der er noget i forhold til dokumentationen, som man skal vænne sig til, siger René Sønderby, men samlet set kan han godt anbefale andre virksomheder at række ud efter tilskud til at få en hjælpende hånd.
- På nogle punkter er det trukket lidt længere ud, end vi selv havde valgt, og der skal man jo gøre op med sig selv, om man vil have støtten, og så må man styre i forhold til de deadlines, der kommer fra SMV:Digital. Men vi kunne sagtens finde på at gå ind i sådan en proces her i forhold til at få rådgivning. Eksempelvis når vi skal ud over landets grænser og erobre eksportmarkeder, siger René Sønderby.