Virkeligheden får et ekstra lag - og det vil gå hurtigt
Hvis du skal med på toget, der indeholder virtuel reality (VR) og augmentet reality (AR) og alle de andre fine forkortelser, så er det et fint tidspunkt at stige ombord, hvis du vil være blandt spydspidserne.
Toget er sat i bevægelse, og der går ikke mange år før, at sammenblandingen af den digitale og virkelige verden fylder markant mere i alle dele af erhvervslivet.
Det er Anne Halskov og Hans Jørn Nissen i hvert fald ikke et sekund i tvivl om, og det var derfor, at de for et år siden købte sig ind i virksomheden XploR XR, der som navnet indikerer, er specialiseret i arbejdet med extended reality, hvor de blander den "rigtige" og virtuelle verden.
- Tidligere var jeg selv i tvivl, om det her blev til noget. Men i dag er teknologien relativ tilgængelig og til at styre for dem, der er eksperter. Derfor bliver extended reality og virtuel reality en helt naturlig del af vores børns hverdag. De vil naturligt veksle mellem den fysiske og digitale verden, og de to ting vil smelte mere og mere sammen i metaverset, siger Anne Halskov.
Hun demonstrerer pointen ved at vise, hvordan hun kan sætte en "virtuel" stol, i stuen med mobiltelefonen. Det er lidt smart, synes de fleste, men når hendes børn får telefonen i hænderne, så er de ikke vildt imponeret. Prøve selv ved scanne denne QR-kode eller klikke på linket her.
- For dem er det helt naturligt at se verden gennem telefonen, og de synes ikke, at det er så vildt, at de kan tilføje et lag. Jeg synes fortsat, at det er lidt vildt, siger Anne Halskov.
Hurtigere proces
Parret har skabt en lille gruppe af virksomheder, der har base i Kolding. De har blandt andet et digitalt bureau, Winova og Penatos, der arbejder med rådgivning, transformationsprojekter og drift. For nylig har de købt Rose Cykler, og så er de medejere af XploR XR, der har kontor i Viborg.
Hvad er extended Reality?
- Extended reality (XR) er paraplybegrebet for teknologierne VR, AR samt MR, som fusionerer den fysiske og virtuelle verden.
- Teknologierne udvider den virkelighed, som vi oplever ved enten at blande den "rigtige" og virtuelle verden eller ved at skabe en fordybende oplevelse. Alle begreber bliver ofte samlet under betegnelsen metaverset.
De har selv "udnyttet" værktøjerne i en række projekter, blandt andet i deres samarbejde med Hobby, der producerer campingvogne. Hobby skulle på et tidspunkt skabe en campingvogn i samarbejde med bilgiganten VW.
- Vi modellerede alle prototyperne og skabte en 3D-model af alle mulighederne. Det betød, at chefdesigneren hos VW med en iPad i hånden selv kunne teste, hvilken model der skulle sidde bag på den bil, han stod overfor. Det betød, at beslutningsprocessen blev speedet op, siger Anne Halskov.
Virksomheden har også brugt XR-teknologien til blandt andet at hjælpe efterskoler med at komme ud over rampen. Da landet lukkede under pandemien, fik skolerne brug for at vise sig frem digitalt.
- For de første manglede de elever under corona, men det er altså noget, de fortsat kan bruge, at de kan vise deres digitale tvilling frem. Det et værktøj, der hjælper med til, at de får "de rigtige" elever ind ad døren, siger Hans Jørgen Nissen, og sidste eksempel er fra et museum, hvor gæsterne inden besøget kan tage en virtuel tur rundt. Se turen her.
- Det er vores oplevelse, at den virtuelle tur ikke mætter de fysiske behov. Du bliver snarere mere sulten. Det er ikke for sjov, at Porsche har pumpet mange millioner i virtuelle oplevelser med deres biler, så du kan se, hvordan det er at have en Porsche i din egen indkørsel. Det gør kunden sulten, siger Hans Jørgen.
Niveau 1 af 100
XploR XR har fortsat en opgave med at forklare – særligt de lidt mindre - virksomheder, hvad metaverset åbner af muligheder. Men fordi mulighederne er så store, har XploR XR også selv været nødt til at skære forretningen til.
XploR XR har fokus på det, de kalder "expo", hvor man kan vise en messestand eller showroom digitalt. Den digitale udgave kan bruges i lang tid, og her gælder det om at eksponere sine produkter på en ny måde.
Andet ben går under betegnelsen "estate", som handler om at scanne et område, som du kan opleve digitalt, og hvor man derefter kan tilføje nogle ekstra lag til virkeligheden. Endelig har XploR XR udpeget uddannelse som et indsatsområde. Virksomheden er overbevist om, at børn vil møde XR mange gange de kommende år.
På en skala fra et til ti, hvor står vi i forhold til at bruge teknologien?
- Vi er forbi det sted, hvor det bliver en døgnflue. Mark Zuckerberg og Facebook har meget tydeligt signaleret, at det er den vej, det går, og fortæller også, at de store spillere går den her vej. Jeg tror, at vi er på niveau et. Men det er på en skala, der ikke går til 10 men 100. Den her verden bliver stor. Det bliver hverdag, at vi hver dag har fat i noget, der er virtuelt, og hvor det digitale og virkeligheden smelter sammen, siger Hans Jørgen Nissen.