Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Trekanten i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

- Der er mange ejerledere, der er fanget i deres virksomhed. De er ikke vant til at arbejde "på" deres virksomhed, siger Mikael Lykkegaard Have, der har idémanden bag BusinessBuddy. Foto: Henrik Kruse 

Business og buddy på samme tid

Det kan være ensomt at være konsulent. Du sidder selv med det administrative, og der skal også være tid til at sælge, så der kommer nye kunder i butikken. Men hvad nu hvis du fandt sammen med andre forretningskonsulenter?

Mikael Lykkegaard Have står bag BusinessBuddy, hvor man vil samle op til 75 konsulenter under samme paraply. Konsulenterne skal aflevere 20 procent af omsætningen BusinessBuddy, og så klarer de det kedelige. Nu har forretningsudvikleren i stedet tid til at fokusere på det sjove, det som i første omgang fik konsulenten til at blive selvstændig.

Iværksætteren fra Vejle har lagt fra land med en tung bestyrelse, han har fået den første buddy med ombord, og den første sælger er ansat. Nu skal der flere buddyer ombord, så de kan komme ud og gøre en forskel for små og mellemstore virksomheder.

Ifølge idémanden er der et kæmpe potentiale, for mange virksomheder har svært ved at hæve sig op, og se virksomheden udefra. Det er her, buddyen kommer ind i billedet, og selv om ”buddy” lyder hyggeligt, så kommer svesken på disken, når virksomheden har tegnet et abonnement, der minimum løber seks måneder. Og der er kunder, som blevet temmelig frustreret over, at de bliver udfordret af deres buddy.

- Var jeg ansat på timebasis, så tror jeg, at jeg var røget ud flere steder, siger Mikael Lykkegaard Have.

Har du gode ideer til, hvad Erhvervsliv Trekanten skal dykke ned i, er du altid velkommen til at skrive til os.

Tak fordi du læser med.

Billede af Henrik Kruse
Billede af skribentens underskrift Henrik Kruse Erhvervsjournalist
- Den selvstændige betaler 20 procent af omsætningen til BusinessBuddy Group, og du får løst 80 procent af dine problemer,  siger Mikael Lykkegaard Have, der står bag forretningskonceptet BusinessBuddy. Foto: Henrik Kruse

Nyt koncept for konsulenter hjælper med det kedelige

Det er sjældent salgsarbejdet, der får folk til at springe ud som konsulenter. BusinessBuddy hjælper med at ordne det praktiske og hive de næste kunder ind i butikken. - Den helt store fordel er, at konsulenterne kan koncentrere sig om det, de er gode til, siger idémanden Mikael Lykkegaard Have.

FORRETNING: Gør det, du er bedst til som forretningskonsulent. Det er mantraet hos BusinessBuddy, der har skabt en forretningsmodel, hvor de klarer alt det sure for solo-selvstændige. Virksomheden står for salg, regninger og alt omkring moms, og man bliver del af et større netværk.

- Den selvstændige betaler 20 procent af omsætningen til BusinessBuddy Group, og du får løst 80 procent af dine problemer. Vi modtager betalingen, og holder så selv 20 procent til sælgerlønninger, markedsføring og administration, siger Mikael Lykkegaard Have, som står bag forretningskonceptet.

Den helt store fordel er, at konsulenterne kan koncentrere sig om det, de er gode til. Dem, der bliver konsulenter, er ofte folk, der har siddet som direktører eller i andre gode job og som gerne vil dele ud.

Mikael Lykkegaard Have, idémanden til BusinessBuddy

En af gevinsterne er, at den selvstændige kan fokusere på det "sjove" som konsulent og dét, der giver kunderne værdi. Derimod slipper man for salgsarbejdet, der er udliciteret til en sælger hos BusinessBuddy.

Indtil videre er der én franchisetager med på holdet, men ambitionen er i 2030 at rumme 75 BusinessBuddy'er, der alle har blikket rettet mod SMV-segmentet.

- Der er i dag tusindvis af tilbud til iværksættere, og der er mange store konsulenthuse, der gerne vil lave noget for de større virksomheder. Men i spændet fra, at du ikke er iværksætter længere og op til 50 ansatte, der er primært soloselvstændige, og det er det marked, vi går efter, siger Mikael Lykkegaard Have, som har fået en tung bestyrelse til at hjælpe med at sætte retningen for BusinessBuddy.

Bestyrelsen består af Jan Stærmose-Enke, der finansdirektør i Nic. Christiansen Gruppen, Julie Møgelvang Bjørnsholm, som er senior director i power solutions costing i Vestas, Søren Søndergaard, der er presse- og kommunikationschef hos Danske Havne, og Jesper Johansen, som står bag Milestone Event.

Hjælp til salgsarbejdet

I takt med, at forretningen vokser, skal der ansættes én sælger for hver ottende BusinessBuddy, og netop salgsarbejdet kan hurtigt blive en udfordring for mange konsulenter.

- Typisk bliver du solo-selvstændig, fordi du har lyst til at hjælpe og har noget at byde på. Du får et par kunder, men så glemmer mange at markedsføre sig selv. Det kan hurtigt blive meget usikkert, og pludselig stopper de. Det er den pain, som BusinessBuddy Group hjælper med at løse for de selvstændige, siger Mikael Lykkegaard Have.

BusinessBuddy

  • BusinessBuddy er skabt af Mikael Lykkegaard Have. Han har haft en lang karriere inden for it. Han startede med at undervise i it, dengang det hed edb.
  • Derudover har han været direktør og mellemleder inden for et felt, der primært handler om det digitale. Han er gået konkurs, har været nede med stress og er buddhist.
  • Du kan læse mere på BusinessBuddys hjemmeside her

Samtidig med, at det hjælper den selvstændige, så hjælper det også virksomhederne, der sikrer sig, at konsulenten fortsætter. BusinessBuddy kører med en "buddygaranti" lidt i stil med byggegarantien, hvor man garanterer, at opgaven bliver lavet færdig.

- Den helt store fordel er, at konsulenterne kan koncentrere sig om det, de er gode til. Dem, der bliver konsulenter, er ofte folk, der har siddet som direktører eller i andre gode job, og som gerne vil dele ud. De finder kunderne i det nærmeste netværk. Men efter et eller to år, så mangler der kunder, og det er der, at vi kan hjælpe med salget, siger Mikael Lykkegaard Have.

Abonnement i minimum seks måneder

Kunder hos BusinessBuddy skal minimum binde sig til et samarbejde, der løber seks måneder, og det billigste abonnement starter på 8000 kroner om måneden.

- Vi skal være der seks måneder, ellers kan vi ikke love, at vi skaber en forandring. Som konsulent kan du godt komme ind, stikke nogle ting ud, arrangere en workshop eller to og skrive en rapport. Men vi bliver, til vi er i gang. Så vi skal være på stedet i minimum seks måneder. Vi bliver til, at man går i gang med løsningerne, siger Mikael Lykkegaard Have.

- Empati er en væsentlig del af konceptet. Det gælder også for vores første franchisetager og sælger. Vi går helt ind i butikken, siger Mikael Lykkegaard Have. Foto: Henrik Kruse

Starter du dagen med at tjekke mailboksen, så har du brug for en buddy

Empatiske, men alligevel hårde i filten. Det er nogle af de karaktertræk, som stifteren af BusinessBuddy fremhæver, som vigtige hos deres "businessbuddies".

KONCEPT: Kunderne hos BusinessBuddy skal minimum binde sig i seks måneder. Det tager nemlig tid at skabe forandringer. Men i langt de fleste tilfælde er der et "kæmpe potentiale".

- For at blive BusinessBuddy skal du være en empatisk person, der har et ægte ønske om at løfte de virksomheder, som de arbejder sammen med. Og der er ikke tvivl om, at der er et gigantisk potentiale. Hvis bare virksomhederne får lidt rådgivning, så kan de fleste virksomheder virkelig løfte sig markant, siger Mikael Lykkegaard Have, der står bag BusinessBuddy-konceptet, der er målrettet SMV-segmentet og virksomheder op til 50 ansatte.

Målgruppen er virksomheder, der er for små til at hyre de helt store konsulenthuse, men samtidig er forretningen blevet så kompleks, at der er brug for, at der kommer nye øjne på tingene.

Der er mange ejerledere, der er fanget i deres virksomhed. De er ikke vant til at arbejde "på" deres virksomhed. De knokler i deres virksomhed, og der hjælper vi med, at de får nye perspektiver, så de kan vækste.

Mikael Lykkegaard Have

- Det er nogle gange små ting, der kan gøre en stor forskel. Det kan for eksempel være noget med, hvordan man styrer opgaverne i løbet af dagen. Hvis du starter med at tjekke mailboksen, og siger: "Hvad skal jeg lave i dag?", så har du slet ikke styr på forretningen, forklarer Mikael Lykkegaard Have og fortsætter:

- Så er det leverandørerne og kunderne, der styrer din forretning. Du skal løfte dig op. Så bare det at justere i den daglige struktur, kan gøre en forskel og løfte en virksomhed.

Træder folk over tæerne

Ofte handler det om at komme op og få helikopterperspektivet, og samtidig kan "buddyen" hjælpe med at finde stoltheden frem, så ejerlederen kan "genopdage" virksomheden.

- Der er mange ejerledere, der er fanget i deres virksomhed. De er ikke vant til at arbejde "på" deres virksomhed. De knokler i deres virksomhed, og der hjælper vi med, at de får nye perspektiver, så de kan vækste, siger Mikael Lykkegaard Have.

Andre gange handler det helt lavpraktisk om at få kigget på priserne. Ofte har ejerledere svært ved at hæve prisen. Men det nytter jo ikke, hvis markedet har flyttet sig.

- Når du står alene med alle beslutninger, så kan det være svært at overskue konsekvenserne, og tankerne kører i ring. Her er det en fordel med en BusinessBuddy, der har et intenst ønske om at vækste virksomheden. For det er en buddy, du får ind ad døren. Det er ikke bare en businesskonsulent, siger Mikael Lykkegaard Have.

- Empati er en væsentlig del af konceptet. Det gælder også for vores første franchisetager og sælger. Vi går helt ind i butikken. Vi sidder ikke bare ude på kanten og sender en skriftlig rapport hver måned. Det er en buddy, men vi stiller altså de kritiske spørgsmål og træder folk over tæerne, siger Mikael Lykkegaard Have.

Det betyder, at man ikke er bange for at gå til stålet og udfordre forståelsen af forretningen, og idémanden ved da også, at der er kunder, som har været frustreret over, at de havde bundet sig via et abonnement.

- Var jeg ansat på timebasis, så tror jeg, at jeg var røget ud. Det er der flere kunder, der har sagt, fortæller Mikael Lykkegaard Have.

Godt tidspunkt at få struktur på tingene

Godt nok er der krise på alles læber lige nu, men det ikke nu, at der skal spares i forhold til at rette forretningen til, lyder det fra Mikael Lykkegaard Have.

- Der er mange, der bare lever i virksomheden. Men noget af det første, jeg spørger om, er, om du vil sælge virksomheden på et tidspunkt? Ofte er ejerlederen så stor en del af virksomheden, at hvis de trækker sig ud, så er der ingen virksomhed. Derfor skal vi lave en struktur, og det er netop nu, hvor der er meget tale om krise. Det er nu, at man skal være helt klar, siger Mikael Lykkegaard Have.

Ewii ramt på pengepungen, socialt medie udvikles i Vejle og nyt butikskoncept i storcenter

Her får du tre udvalgte nyheder fra virksomhederne i Trekantområdet.

Det koster Ewii dyrt at el-kunderne har opsagt faste prisaftaler

Det har kostet Ewii dyrt, at direktør Lars Bonderup Bjørn med opbakning fra bestyrelsen gav hårdt pressede kunder mulighed for at opsige deres faste prisaftaler i utide. Foto: Ewii.

Modsat hvad man kunne tro, så koster det forsyningsvirksomheden Ewii dyrt, at elpriserne er dykket. En stor del af den strøm, Ewii skal levere til kunder med fast prisaftale i 4. kvartal, er købt til over fem kroner per kWh, men 20.000 kunder har meldt aftalen fra og betaler i stedet langt mindre.

Det har indtil videre kostet energiselskabet Ewii 45-50 millioner kroner, at 20.000 kunder har revet deres aftale om el til fast pris over, og har erstattet den med en fleksibel prisaftale. Læs mere i Fredericia Dagblad.

Vejle-virksomhed udvikler nyt socialt medie for musikelskere

- Vi har lært meget i processen, siger Maria Galsgaard, der er projektleder ved Uptime Development. Pressefoto

Det har været et travlt halvt år for it-virksomheden Uptime Development, der ligger i Advice House i Dandy Business Park.

Uptime har været med til at udvikle det sociale medie kaldet Hudda, der gik i luften i begyndelsen af oktober. Det er helt nyt socialt medie, hvor musikere, pladeselskaber, spillesteder og fans kan mødes.

Musikere kan for eksempel præsentere musik, billeder, videoer og koncertkalendere. Derudover kan fans føje koncerter til deres egen kalender, finde ny musik og nye artister. Læs mere i Vejle Amts Folkeblad.

Bestseller rykker ind i kæmpe butikslokale med nyt koncept

Only & Sons har netop slået dørene op i Gul Gade i Kolding Storcenter, og det betyder, at centret er tæt på udsolgt. Der er nemlig blot ét ledigt lokale tilbage i hele centret. Arkivfoto: Søren Gylling

Jeans, skjorter, jakker, blazere og meget mere er på hylderne i Kolding Storcenters nye tøjbutik, Only & Sons, som er den første af sin slags i hele landet, og som sælger et bredt udvalg af herretøj. Bag butikken står Bestseller-koncernen, som i centret blandt andet også driver Selected og netop Only, som det nye koncept udspringer af.

- Jeg er mildest talt meget glad for, at vi kan byde indenfor til Danmarkspremiere på det her nye koncept. Bestseller har indtil nu haft det sådan, at man har kunnet købe herretøjet online og i deres andre butikker, men nu vælger de så også at satse helt på fysiske butikker, og det er selvfølgelig glædeligt, at det er i Kolding Storcenter, man har valgt at starte med at udrulle de her koncept-butikker, siger Carsten Lindblad, som er centermanager i Kolding Storcenter.

Læs mere i JydskeVestkysten.