Højteknologisk lager sætter barren tårnhøjt
Bestseller-koncernen har investeret cirka 150 millioner kroner i en lagerrobot i Taulov, der skal optimere logistikken.
Robotlageret består af 48.000 ”lokationer” i et stort reolsystem, hvor 79 robotter henter kasser til plukstationerne, og de foreløbige erfaringer er gode. Tempoet er højt, og der er færre fejl, efter man har fået hjælp af robotterne.
- I Bestseller vil vi gerne være best in class, det gælder også, når vi taler logistik, og det er det lys, at du skal se den her investering i, siger Daniel Slot Ravnholt Stougaard, der er operations manager i Bestsellers logistiskafdeling i Taulov.
Det er sidst på eftermiddagen fredag. Det er ved at være tid til at runde ugen af, da vi tager et kig ind i fremtiden hos Bestseller.
Stod det til de 79 robotter, så kunne de sagtens fortsætte. De har ikke brug for weekend, de har højst brug for at komme forbi en oplader og et serviceeftersyn en gang imellem.
- I teorien kan vi holde produktionen kørende i 24 timer i døgnet. Der er vi ikke endnu, men det er det, vi arbejder henimod, hvis der er behov for det, siger Daniel Slot Ravnholt Stougaard, der er operations manager hos i Bestsellers logistiskafdeling i Taulov, hvor han viser rundt i det højteknologiske lager.
Bestseller flyttede en del af sin lageraktiviteter ind hos Taulov Dry Port i 2021, og i løbet af 2022 er der blevet installeret lagerroboter, der skal hjælpe med at få varerne af sted så hurtigt som muligt.
Man er fortsat i en fase, hvor man er ved at lære. Hvor er der mulighed for at skrue op og ned. Men rygterne om den avancerede "robot" har spredt sig, og flere virksomheder, har vist interesse for lageret.
- I Bestseller vil vi gerne være best in class, det gælder også, når vi taler logistik, og det er det lys, at du skal se den her investering i, siger Daniel Slot Ravnholt Stougaard.
Stærk fokus på lead time
Robotlageret består af et reolsystem på 10 meter. Det indeholder 48.000 lokationer og 79 robotter, der kan hente kasser til plukstationerne, hvor der skal håndkræfter til for at hente antallet af skjorter og jakker op ad kasserne.
De foreløbige erfaringer viser, at tempoet har fået et nøk op ad, og der er færre fejl i ordrerne til "kunderne".
- Vi gik live i sommeren 2022, og i år kobler vi endnu flere robotter på, så både genopfyldningen af anlægget og palleteringen af de udgående kasser til kunden sker automatisk, siger Daniel Slot Ravnholt Stougaard.
Lagerrobotten
Bestseller har i Iøbet af 2022 etableret det højteknologiske lager i Taulov, hvor tøjgiganten lejer sig ind hos Taulov Dry Port. Bestseller har lagt opgaven med at etablere systemet hos tyske Klinkhammer, der har stået for at etablere et hyldesystem fra Exotec, hvor der i dag er 79 Skypode-robotter, der flytter kasserne rundt i lagret.
- Lageret er ikke tænkt som et sted, hvor vi skal opbevare varerne. Vi skal have de varer i robotten, der er brug for. Når vi får en ordre, så skal robotten være fyldt, så vi kan plukke ordren. Men det er ikke et traditionelt lager. Vores fokus er på lead time. Altså, hvor lang tid går der fra ordren kommer ind, til varen er sendt af sted, siger Daniel Slot Ravnholt Stougaard.
- Det er et meget dynamisk sted. Det er i hvert fald ikke et lager, hvor tøjet skal opbevares i lang tid, siger Daniel Slot Ravnholt Stougaard.
Brug for flere robotter?
Lige nu er Bestseller som sagt stadigvæk i en fase, hvor de lærer og justerer. Man kan hele tiden optimere, når man vil være ”best in class”, og Bestseller er ved at undersøge, om der skal indsættes flere robotter.
- Vi kigger på, hvor mange robotter man kan tilføre. Hvad vil der ske, hvis vi køber 20 nye robotter. Hvor meget kan vi løfte vores performance, siger Daniel Slot Ravnholt Stougaard.
En af udfordringerne er også at dimensionere lageret til de udsving, der er hen over året. Der er mest pres på i efteråret, når der blandt andet skal leveres store jakker og vintertøj til kunderne.
- Vi skal vi finde en balance, så vi får det rigtige output. Men det er tøj, vi arbejder med, og det betyder, at tingene går op og ned, og at vi skal være klar til at rykke hurtigt, siger Daniel Slot Ravnholt Stougaard.
Og netop mulighederne for at kunne skrue op og ned er samtidig en af fordelene ved at et automatiseret lager.
Investering i fremtiden
I forhold til de ansatte så har virksomheden fortsat en opgave med at fortælle, hvad det betyder, at der er kommet 79 robotter inden for dørene. Samlet er de cirka 80 ansatte på lageret, og 20 af dem arbejder ved robotten.
- Vi skal tænke på, hvordan det her bliver opfattet. Vi skal hele tiden spørge os selv, om vi er gode nok til at fortælle, hvorfor vi gør det her, og hvad det betyder? Men grundlæggende vil jeg sige, at en robot er en investering i fremtiden, og selv om robotten overtager nogle opgaver, så er den med til at skabe nogle andre.
- Vi skal ender ikke der, hvor det bliver robotterne, der klarer alle opgaverne. Vi ser i stedet, at opgaverne bliver forskudt, og at vi kan frigøre kolleger til andre arbejdsopgaver, siger Daniel Slot Ravnholt Stougaard, og fortsætter:
- Det er en stor opgave at fortælle den historie, så det ikke bliver et fortegnet monster uden hold i virkeligheden, og i øvrigt er der jo stadig behov for at plukke manuelt, siger Daniel Slot Ravnholt Stougaard.