Transportdirektør: Den største udfordring er finde de rigtige folk
ㅤㅤㅤㅤㅤ
1. Hvad bruger du mest tid på lige nu?
- Lige nu handler det meget om at holde butikken i gang. Vi har en forretning, der hænger meget sammen med, hvordan det går i byggebranchen generelt, og den er jo ramt lige nu. Transportsektoren bliver altid hurtig ramt, når byggebranchen bliver ramt. Der bliver jo ikke bygget nogle nye huse sammenlignet med tidligere. De store typehusfirmaer har virkelig skåret ned.
2. Hvem eller hvad gør dig optimistisk for fremtiden?
- Vi er kommet med på den grønne bølge, hvis man kan sige det. Vi kører meget for nogle af de grønne virksomheder inden for energi, der har vind i sejlene lige nu. Der er virkelig travlt inden for det, vi kunne kalde ”energiområdet”. Det smitter af på os. Så det vi taber på byggebranchen, kan vi forhåbentlig indhente på energiområdet. Første kvartal bliver lidt svær. Men vi tror på, at det kommer i gang.
3. Hvad går snakken i dine netværk oftest på for tiden?
- Vi snakker rekruttering af medarbejdere og ny overenskomst. Det er svært at få de rigtige folk. De unge arbejder altså ikke på samme måde som tidligere. De prioriterer anderledes. Det betyder, at vi skal bruge flere folk, for de unge har en arbejdsuge på 37 timer. Sådan havde jeg det ikke selv.
- Men der er ikke tvivl om, at det, vi taler mest om, er udfordringen med at få det rigtige personale. Og så ved vi jo godt, at der kommer lønstigninger, men vores bekymring er, om vi kan lægge det over på kunderne.
4. Kan du nævne en ting, der har overrasket dig?
- Det har ikke noget med forretningen at gøre, men jeg er overrasket over, at elbiler ikke kan køre længere på en "optankning". Det er overraskende, at kapaciteten ikke er blevet udvidet. Jeg skal ikke selv have en elbil lige nu, når rækkevidden ikke er større. Men det overrasker mig, at udviklingen ikke går stærkere, når du ser på, hvor meget der er investeret i elbiler.
5. Hvad vil du ændre i dag, der gør det nemmere at køre forretningen i morgen?
- Jeg vil sætter afgifterne ned på biler og lastbiler. Det er virkelig en meget stor post for vores virksomhed. Og hvis jeg kigger ud over virksomheden, så ville jeg nedsætte sukkerafgiften, så vi fik gjort noget for at dæmpe grænsehandlen.
6. Hvem sender du spørgsmålene videre til?
- Jeg sender stafetten videre til Jon Slot Hansen, der er medejer af Kraft Biler, der blandt andet har en afdeling i Fredericia.