44 millioner tyskere på Amazon giver appetit hos danske virksomheder
HANDEL: Der i dag cirka 44 millioner brugere på Amazon.de. Det giver nogle muligheder, hvis du som dansk virksomhed vil i gang eller skrue op for eksporten.
- Spoler jeg tilbage til 2019, hvor vi startede op, så var det os, der ringede ud til virksomhederne. Men nu står vi i den heldige situation, at folk skriver og ringer til os for at få et møde, siger Jan Röhn Pipper, der er indehaver og direktør i Valuezon Nordic.
- Når jeg tidligere skulle ud og tale med danske virksomheder, så havde flere af dem ofte talt med mine konkurrenter, der også hjælper virksomheder på Amazon. Det møder jeg ikke så meget længere. Det fortæller, at der er rigelig at lave for os, siger Jan Röhn Pipper.
Det er det tyske Valuezon, der har banet vej for det nordiske selskab, og Amazon.de er også omdrejningspunktet for den danske forretning. Amazon i Tyskland er i øvrigt selskabets største markedspladser uden for USA.
Jan Röhn PipperFor os tror jeg, at vi kan sige, at 2020 var "early market". I 2021 begyndte tingene at skifte, og nu kan vi mærke, at der mange, der siger, at nu skal det være. Mange virksomheder var jo ikke orienteret mod e-commerce tidligere, og der skulle åbenbart en corona-krise til før, at de kom i gang.
- De danske virksomheder har fået øjnene op for mulighederne, og de har forstået, at det er en mulighed i højere grad, end det er en trussel. Det kan godt være, at den enkelte butik på hjørnet bliver presset af e-handel. Men her er Amazon bare én af mange butikker online, der presser dem, siger Jan Röhn Pipper.
Brug for et andet tryk
Interessen for at se nærmere på mulighederne på Amazon fik et løft, da butikkerne lukkede ned under corona.
- For os tror jeg, at vi kan sige, at 2020 var "early market". I 2021 begyndte tingene at skifte, og nu kan vi mærke, at der mange, der siger, at nu skal det være. Mange virksomheder var jo ikke orienteret mod e-commerce tidligere, og der skulle åbenbart en corona-krise til før, at de kom i gang. Så var virksomhederne nødt til at gå online, siger Jan Röhn Pipper.
Men om det er via Amazon, man skal ramme forbrugeren, skal altid analyseres grundigt. For selv om det lyder tillokkende med 44 millioner brugere i Tyskland, så skal man gøre sig klart, at det kræver en investering i opstarten, og det er et meget konkurrencepræget marked, man bevæger sig ind på.
- En tommelfingerregel er, at du skal have mindst 150.000 kroner på bordet, som du ikke får tilbage. Det er penge, som du skal overveje, om kan bruges bedre et andet sted, for eksempel som Facebook-annoncering. Jeg vil hellere afvise en kunde, der ikke er helt klar, og kunden så kommer tilbage et år senere, og er klar til det hele, siger Jan Röhn Pipper og fortsætter:
- Vi kan ret hurtigt spotte, hvilke udfordringer, der vil opstå, hvis du skal på Amazon og vil til at sælge til btc. Hvis du er vant til at bruge 10.000 kroner på flyers, kataloger og måske stå på en messe, så skal du op i en anden liga. Nu er der brug for et andet tryk, og du skal kunne reagere på dagen, hvis priserne ændrer sig. For eksempel skal kunder på Amazon svares inden for 24 timer. Alt omkring supply chain skal være på plads. Du skal virkelig være klar til at gå den vej, siger Jan Röhn Pipper.