Ny teknologi kan give virksomheden mere synlighed
De kreative sjæle i marketingafdelingen behøver ikke frygte, at de bliver kørt over af kunstig intelligens, der bliver integreret i marketingafdelingen.
Men de skal forberede sig på, at de har fået en ny "kollega", der kan hjælpe med at effektivisere arbejdsprocesser og optimere indhold. Sådan lyder det fra Andreas Bach-Laursen, der er lektor og uddannelsesleder på IBA Erhvervsakademi Kolding, som sammen med s360 står bag den årlige SEOday.
Der er alt umulig grund til at forholde sig kritisk til kunstig intelligens, og det vil kræve en indsats at få værdi og synlighed ud af teknologien. Omvendt er der ikke tvivl om, at det kan give en fordel, hvis virksomhederne forstår at udnytte teknologien.
- Men generelt vil jeg sige, at vi skal bruge vores menneskelige kreativitet til at lave noget, som adskiller sig fra det, som alle konkurrenterne gør. Og det kan vi gøre på baggrund af nogle grundige og dybe analyser, hvor man udnytter kunstig intelligens, siger Andreas Bach-Laursen.
Har du været på Google i dag? Sandsynligvis, og søgemaskinens store dominans betyder, at det er afgørende, at din virksomhed ligger i toppen, hvis dine kunder skal finde din virksomhed. Og skal du fortsat være med i "toppen", skal du overveje om det er nu, at du prøver kræfter med kunstig intelligens.
- Der er naturligvis forskellige holdninger til, hvordan kunstig intelligens kan bruges. Men helt traditionelt så er marketingfolk og SEO-folk meget omstillingsparate, fordi tingene hele tiden udvikler sig, og Googles algoritme hele tiden ændrer sig. Mit indtryk er, at mange SEO-folk også er meget åbne for det her nye værktøj. Men det bliver selvfølgelig diskuteret. Kommer det til at overtage jobbet? siger Andreas Bach-Laursen, der er lektor og uddannelsesleder på IBA Erhvervsakademi Kolding.
Andreas Bach-Laursen, lektor og uddannelsesleder på IBAGenerelt vil jeg sige, at vi skal bruge vores menneskelige kreativitet til at lave noget, som adskiller sig fra det, som alle konkurrenterne gør.
Han har i flere år stået som tovholder på SEO-konferencen, som akademiet arrangerer sammen med bureauet s360, og i år var det kunstig intelligens i alle afskygninger, der løb med mest opmærksomhed, og både muligheder og begrænsninger blev vendt og drejet.
- Kunstig intelligens bliver ofte sammenlignet med en lommeregner. Da den kom frem, var folk stærkt bekymret for, at nu kunne folk ikke lave hovedregning mere. Men en lommeregner er jo ikke bedre end det input, den får. Og hvis ikke man forstår outputtet, så den jo ikke meget værd. På samme måde ser jeg egentlig kunstig intelligens. Det er et spørgsmål om, at man skal lære at bruge det, før det skaber værdi, og man skal selvfølgelig forholde sig kritisk til outputtet, siger Andreas Bach-Laursen.
Den nye lommeregner
Kunstig intelligens kan bruges til utrolig mange forskellige ting, eksempelvis hjælpe med at lave billede- og produktbeskrivelser. Det kan bruges til at lave indhold, finde de bedste søgeord, og hjælpe med at analysere, hvordan konkurrenter arbejder med SEO og onlinemarketing.
- I forhold til for eksempel billedbeskrivelser har vi set eksempler på, at kunstig intelligens kan beskrive 15.000 produkter på ganske kort tid. Det er en opgave, der kunne tage uger, hvis du gør det manuelt. Her kan det blive et enormt stærkt værktøj, hvis du ved, hvordan du udnytter kunstig intelligens, siger Andreas Bach-Laursen.
Men samtidig skal man også være på vagt, og bevidst om at man skal bruge den nye lommeregner med omtanke, siger Andreas Bach-Laursen, der trækker et eksempel frem fra en af oplægsholderne på SEOday.
Han bad ChatGPT liste de 10 mest populære dyr er i verden. Derefter spurgte han, hvilke af de dyr, der taler bedst engelsk. Svaret var en skildpadde.
- Rent rationelt så ved vi jo godt, at det ikke giver mening, hverken at stille spørgsmålet eller selve svaret, der måske er baseret på en analyse af litteratur, tegneserier og film. Det er et eksempel på, at kunstig intelligens ikke er bedre end det input, vi kommer med. Selvfølgelig skal vi forholde os kritisk til outputtet. Der er ikke tvivl om, at det er helt afgørende, hvordan man får integreret kunstig intelligens, sige Andreas Bach-Laursen.
Kan give et forspring
Men for Andreas Bach-Laursen er der ikke tvivl om, at kunstig intelligens får vidtrækkende konsekvenser, og det gælder ikke kun i forhold til SEO og marketing. Det vil kunne bruges i mange brancher.
- Generelt vil jeg sige, at vi skal bruge vores menneskelige kreativitet til at lave noget, som adskiller sig fra det, som alle konkurrenterne gør. Og det kan vi gøre på baggrund af nogle grundige og dybe analyser, hvor man udnytter kunstig intelligens, siger Andreas Bach-Laursen, der er overbevist om, at SEO-branchen ret hurtigt vil forstå at udnytte mulighederne.
- Jeg tror, at kunstig intelligens er noget alle inden for SEO og marketing kommer til at forholde sig til, uanset, hvad du tænker om mulighederne. Det kan være skræmmende at tænke på, hvad det kan føre til, men vi bliver nødt til at forholde os til det, og vi kan lige så godt prøve at omfavne det, og så sige, hvad kan vi få ud af det, hvordan kan vi bruge det på en konstruktiv måde i vores virksomhed. For hvis vi ikke gør det, så gør konkurrenterne, siger Andreas Bach-Laursen og fortsætter:
- Dem, der kan udnytte det, bliver hurtigere, mere effektive, billigere og mere konkurrencedygtige i det lange løb, siger Andreas Bach-Laursen.