Ved at afgive lille ejerandel får iværksætter stort engagement
Når de "ansatte" har hånden på kogepladen, så vil de det lidt mere. Henrik Berg var derfor ikke i tvivl om, at det ville være værdifuldt at få flere medejere ombord i iværksætterfirmaet Basic and Ally.
- Du vil det lidt mere, og det er også nemmere at skabe en teamånd, når du ved, at andre har hånden på kogepladen, siger Henrik Berg.
Det er flere år siden, at han fik ideen til at sælge underbukser til mænd, hvor man ikke skal være nervøs for en plet på bukserne efter et besøg på toilettet. Han har derfor fået udvikle en løsning med en membran, der tager de sidste dråber, og for cirka fire måneder siden satte teamet strøm til forretningen og webshoppen.
Han fik fra start en kompagnon med, der har ansvaret for det grafiske udtryk, og siden har de to ejere af StepUp Media i Kolding også fået en ejerandel.
- Min erfaring er, at det altid er helt afgørende, at du sætter det rigtige hold, ellers går tingene op i hat og briller, siger Henrik Berg og fortsætter:
- Jeg vidste, hvilke kompetencer jeg havde brug for. Jeg er selv blæksprutten, der har overblikket og laver de kommercielle aftaler. Jeg ved noget om lager, pick and pack og fragten. Men jeg havde brug for kompetencer i forhold til det grafiske og alt omkring marketing, og folkene med de kompetencer skulle være med i ejerkredsen, siger Henrik Berg.
Går en ekstra mil
Underbukserne er rettet til mænd, der vil undgå den pinlige plet i bukserne, men ikke mænd der lider af inkontinens. Opgaven og udfordringen har derfor været at skabe et brand, og altså ikke et medicinsk produkt.
Samtidig står man med en stor udfordring i forhold til markedsføring, fordi det er et helt nyt produkt, som man ikke automatisk søger efter. Henrik Berg tog derfor kontakt til Niclas Møller Dam, der sammen med Henrik Schmidt, står bag onlinebureaet StepUp Media.
Fakta
Henrik Berg har udviklet en type boxershorts, hvor en membran stopper på de sidste dråber efter et toiletbesøg. "Hemmeligheden" er den særligt udviklede Gravity Membrane, der stopper den sidste dråbe, inden den bliver til "den mørke plet" på bukserne. Underbukser fra Basic+Ally’s har en særlig membran på 0,18 mm, der er åndbar og vandtæt.
Stifteren fik ideen til underbukserne en dag, hvor han var ude at spise på restaurant, hvor han fik øje på anden gæst, der kom ud af toilettet med en plet. Da gæsten opdagede det, vendte han om, og kom først ud, da pletten var forduftet.
Henrik Berg gik derefter i gang med at undersøge mulighederne for at udvikle underbukserne i samarbejde med en tekstilfabrik i Portugal, hvor de over to år har udviklet en membran, der kan holde til tørretumblere og kogevask.
Henrik Berg er født og opvokset i Sverige, og har gået i gymnasiet og læst en bachelorgrad på universitetet i Kolding. Han har i flere år arbejdet for Egmont ejede GoGift.com, og har blandt andet været med til at skalere den forretning fra at være dansk til at nu være en global virksomhed.
- En mulighed var selvfølgelig at hyre dem som et normalt bureau, men det troede jeg ikke på. Jeg har igennem min karriere set adskillige eksempler på, at der bliver lavet kommercielle samarbejder, hvor der bliver lovet guld og grønne skove, og så bliver det lidt "so so". Man går ofte ikke den ekstra mil. Og jeg ville gerne have nogle med, hvor vi kunne fejre vores sejre. Det kan du ikke helt med et bureau, siger Henrik Berg, der er sikker på, at de fleste mennesker vil blive ekstra grebet af arbejdet, hvis de har en ejerandel.
- Du har et andet incitament som medejer. Det fungerer i hvert fald for mig, og jeg bliver motiveret af at skabe noget sammen med andre, finde gode løsninger og skabe et godt resultat. Og jeg tænker ikke, at jeg er så meget anderledes end alle mulige andre mennesker, siger Henrik Berg.
God dynamik
De to ejere i Kolding har samlet en ejerandel på 20 procent og altså 10 procent hver, og det gør en forskel for udviklingen af forretningen, der har været i luften i knap fire måneder.
- Jeg kan allerede mærke, at vi har en rigtig god teamdynamik, og her tror jeg, det gør en forskel, at vi alle er ejere. Der kører sms- og slack-tråde hele tiden, hvor vi kan give hinanden input. Det skaber en anden dynamik, siger Henrik Berg, og her spiller det naturligvis en rolle, at der en økonomisk upside, hvis der kommer luft under vingerne.
- Vi vil selvfølgelig også gerne tjene penge. Det er klart. Men så betyder det også rigtig meget, at vi skaber noget sammen. Det her er "vores”, og vi løser et problem for mange mænd. Det gør mig da stolt. Mænd skal fortsætte med at ryste, når de har været på toilettet, men livet er for kort til at være bekymret for en plet, siger Henrik Berg, der foreløbig er meget tilfreds med resultaterne.
Genkøbsgraden er meget høj og næste år forventer virksomheden at udvide på fire nye markeder, og potentialet er kæmpestort, lyder vurderingen.
- Der er mange mennesker, der går på arbejde for at kunne holde fri, og det er efter min mening lidt synd. Vi bruger en tredjedel af vores vågne timer på at være på arbejde, så skal det også være sjovt, og det er det, når du er med til at skabe noget, der løser et problem for nogen. Det betyder også, at jeg bruger meget tid på det, og lige synes, at jeg skal svare. Jeg skal lige lære at finde grænserne mellem familie og arbejdsliv, siger Henrik Berg.