Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Trekanten i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

- Vi tror på, at vi bliver bedre ved at blive udfordret. Det er også baggrunden for, at vi tager nye investorer med, siger Christina Elgaard, stifter og direktør i Farmbrella, der har base i Vejle. Foto: Farmbrella

Tankegods fra andels-bevægelsen skal skabe væksteventyr

Du kan ikke vide alt. Derfor skal du finde sammen med andre – og de bliver kun skarpere, hvis du giver dem en bid af kagen, lyder det fra iværksætter Christina Elgaard, der er medstifter og direktør i Farmbrella, der har base i Vejle.

Hun kalder det selv en slags nytænkning af andelstanken, når virksomheden nu åbner for flere investorer, der skal med på vækstrejsen.

Kernen i forretningen er en netværksplatform, hvor beslutningstagere i agrosektoren i hele verden kan dele viden og kan blive matchet med folk i branchen med hjælp fra kunstig intelligens.

Virksomheden, der er fra sommeren 2020, har allerede fået investorer med og åbner op for flere. Det handler om at få penge i kassen. Men også om at få de rigtige folk med, der kan stille de rigtige spørgsmål, når målet er at skabe en global vækstvirksomhed.

- Jeg har min oprindelse i landbruget, og der kan jeg se, at en virksomhed som DLG ville jo ikke være vækstet til en global koncern, hvis ikke at landmændene for 100 år siden var gået sammen om at dyrke det samme projekt, siger Christina Elgaard, der er overbevist om, at dansk erhvervsliv kunne skabe mange flere vækstvirksomheder, hvis de mange ejerledere var bedre til at sælge en bid af selskabet.

Har du gode ideer til emner for Erhvervsliv Trekanten, er du altid velkommen til at skrive til os. Det gør du her.

Du kan også følge os på vores LinkedIn-side, hvor vi deler alle artiklerne, ligesom du meget gerne må dele nyhedsbrevet her med dem, du tænker kunne være interesserede.

Nye læsere kan tilmelde sig nyhedsbrevet lige her.

Tak fordi du læser med og deler vores historier!

Billede af Henrik Kruse
Billede af skribentens underskrift Henrik Kruse Erhvervsjournalist
Syddansk Universitet, Vejle Kommune og Dandy Business Park (billedet) har 15. december 2021 indgået en fælles hensigtserklæring om at etablere SDU Vejle ved siden af Dandy Business Park. Arkivfoto: Mette Mørk

Det skal du også vide fra virksomhederne i Trekanten

Vejle har kurs mod at få cirka 2000 universitetsstuderende til byen. Syddansk Universitet, Vejle Kommune og Dandy Business Park har netop indgået en fælles hensigtserklæring om at etablere SDU Vejle og derved understøtte Trekantområdets behov for veluddannede kandidater indenfor it-, sundhed- og ingeniøruddannelser.

Marianne Kjerkegaard Kristensen tiltræder som ny administrerende direktør hos Vingsted Hotel & Konferencecenter. Hun kommer fra en stilling som administrerende direktør i arkitektfirmaet RUM.

Glasfiberproducenten Fiberline Building Profiles får hovedsæde i Fredericia. Her skal 17 medarbejderes stå for salg og marketing, finans og it, mens produktionen er placeret i Polen. Her regner man med at komme op på 75 ansatte i 2022.

Her er tre udvalgte historier fra erhvervslivet i Trekantområdet.

Trekantområdet: Syddansk Universitet har allerede i dag uddannelsescampusser i Sønderborg, Esbjerg og Kolding. Nu vil de også til Vejle. Fuldt indfaset kan planen føre til at cirka 2000 studerende får deres gang på SDU Vejle. Det er ambitionen, at der årligt uddannes cirka 500 kandidater med kompetencer afstemt til Trekantområdets arbejdsmarked.  Inden planerne realiseres, skal staten nikke godkendende.

SDU Campus Vejle tænkes placeret i Dandy Business Park for at få optimalt samspil med de 200 virksomheder og 1000 højtuddannede medarbejdere, der allerede arbejder på stedet, skriver universitetet i en pressemeddelelse.

Det er en glad borgmester, Jens Ejner Christensen (V), der har indgået hensigtserklæringen med universitetet og Dandy Business Park.

- Vi er i Vejle Kommune meget glade for denne ambitiøse aftale med Syddansk Universitet og Dandy Business Park om at etablere en campus i Vejle. Erhvervslivet i Trekantområdet har et stort behov for kompetencer til den grønne og den digitale omstilling i form af de it-specialister og ingeniører, som SDU Vejle kommer til at uddanne.

- Det har længe været et mål for Vejle Byråd at tiltrække nye uddannelser, og vi ser frem til, at vi forhåbentlig snart kan tage godt imod Syddansk Universitet i Vejle, udtaler Vejle Kommunes borgmester Jens Ejner Christensen.

Han bakkes op af Jørgen Andersen, direktør for Dandy Business Park:

- Vi glæder os over, at vi – i samarbejde med SDU og Vejle Kommune – kan etablere et universitet her i Dandy Business Park. Vi tilbyder et innovativt og unikt uddannelsesmiljø, hvor de studerende tilbydes et naturligt og tæt samarbejde med vores 200 virksomheder, 1000 vidensmedarbejdere, 1500 medlemsvirksomheder, parkens tre økosystemer inden for green tech, fødevarer, kunstig intelligens/digitalisering samt adgang til alle erhvervsparkens live labs og netværk. Det betyder, at de unge får en praktisk tilgang til studiet, hvilket er en stor styrke, når de skal ud på arbejdsmarkedet efter endt uddannelse, siger Jørgen Andersen.

Vingsted Hotel & Konferencecenter kan snart byde velkommen til stedets nye administrerende direktør. 1. februar 2022 tiltræder Marianne Kjerkegaard Kristensen nemlig og overtager direktørstolen efter Mette Ravn, skriver Vejle Amts Folkeblad.  Mette Ravn har fået nyt job som administrerende direktør hos golf- og spa-resortet Himmerland.

Marianne Kjerkegaard Kristensen har omfattende ledererfaring fra forskellige brancher, blandt andet fødevareproduktion, undervisning og byggeri. Hun kommer fra en stilling som administrerende direktør i arkitektfirmaet RUM. Derudover har hun stor erfaring fra flere bestyrelsesposter og er næstformand i energiselskabet NRGi.

- Jeg glæder mig til at være med på den fantastiske rejse, som Vingsted er på. Kombinationen af naturen, faciliteterne, den stærke holdånd og de dygtige medarbejdere har de bedste muligheder for at give gæsterne en fuldkommen oplevelse.

- Jeg glæder mig til at være med til at vælge de næste værdiskabende destinationer på denne rejse og gøre en mærkbar forskel sammen med bestyrelse, medarbejdere og samarbejdspartnere, udtaler Marianne Kjerkegaard Kristensen i en pressemeddelelse.

Virksomheden Fiberline Building Profiles har åbnet hovedkontor på Strevelinsvej i Fredericia og får dermed næsten udsigt til firmaets tidligere kolleger hos Fiberline Composites i Middelfart, skriver Fredericia Dagblad.

- Fiberline Building Profiles blev skilt ud som et selvstændigt selskab i november 2020, og vi har nu etableret os med hovedsæde i Fredericia lige ved motorvejen. Her samler vi administrationen, mens vi er i fuld gang med at etablere fabrik i Polen, fortæller administrerende direktør Torben Rønlev.

Selskabet sælger blandt andet broer, jernbanetrapper og andre produkter af glasfiber. 17 medarbejdere er rykket ind og skal herfra stå for salg og marketing, finans og it. Salget foregår således fra Fredericia, mens produktionen placeres i Stettin i Polen, hvor 18 mand allerede er ansat. Det tal forventes at vokse til 75 i 2022.

- Der er mange SMV’er i Danmark, hvor direktøren også er ejerleder. Men min opfordring er at få investeringer ind udefra, lyder det fra medstifter og direktør af Farmbrella, Christina Elgaard. Foto: Farmbrella

Christina nytænker andelsmodellen i digitalt firma: Du skal have folk med, der kan se frem

Kunstig intelligens og tanker fra andelsbevægelsen møder hinanden i Farmbrella. Teknologien skal sætte folk i agrosektoren sammen på kryds og tværs, og ved at invitere flere ind i selskabets ejerkreds håber direktør og stifter, Christina Elgaard, at strategien hele tiden er skarp.

- Jeg er sikker på, at vi i Danmark kunne lave mange flere store virksomheder, hvis vi gik sammen. Det er jo noget af det, som er lykkedes i de store andelsselskaber. Vi ved, at det er noget, der virker, siger Christina Elgaard, der var med til at stifte selskabet i sommeren 2020.

Du kan læse mere om hendes betragtninger om, hvorfor stifteren nu vil sælge en bid af virksomheden i den fulde artikel.

Det er lidt mere bøvlet med flere ejere. Men hvis du vil vokse – og Farmbrella vil være globale – så er det en god idé at sælge en bid af virksomheden, fortæller Christina Elgaard, der er medstifter af Farmbrella. Artiklen giver dig indsigt i, hvordan Farmbrella vil arbejde på at blive globale med inspiration fra andelsbevægelsen.

INVESTERING: Det er kunstig intelligens, der skal skabe resultaterne og gøre forskellen på verdensmarkedet. Men inspirationen til at få ideen ud globalt kommer fra en gammel traver som andelsbevægelsen. Det handler om at løfte i flok og samtidig udnytte den nyeste teknologi.

- Vi har store danske andelsselskaber som Danish Crown, Arla og Danish Agro, der er bygget på andelstankegangen. Det er der, hvor vi finder inspiration - uden sammenligning i øvrigt. Men hvis du vil accelerere en transformation af en traditionel branche som agrosektoren, så skal man gøre det flere sammen, siger Christina Elgaard, der var med til at stifte Farmbrella i sommeren 2020.

Der er tale om en netværksplatform, der henvender sig primært til direktører og ledere i agrosektoren. Det er en digital vidensplatform, hvor der skal deles viden, og man sætter folk sammen på kryds og tværs med hjælp af kunstig intelligens.

Få nu nogle flere investorer med. De vil udfordre den strategiplan, du har udarbejdet. De fleste virksomheder i Danmark ville kunne blive meget større og drives klogere.

Christina Elgaard, medstifter og direktør i Farmbrella

Men Farmbrella skal ikke blot være agrosektorens største vidensnetværk i Danmark. De skal være de største i hele verden.

I starten af året fik virksomheden, der har adresse i Vejle, en investering fra Vækstfonden og en række private investorer, og nu er virksomheden tæt på at sælge yderligere 15 procent af selskabet, så der kan komme mere fart på udviklingen af forretningen.

- Der er mange SMV’er i Danmark, hvor direktøren også er ejerleder. Men min opfordring er at få investeringer ind udefra. Det er en styrke, at der kommer andre medejere og investorer med ind. Jeg håber faktisk, at vi kan inspirere andre til at gå den vej, og at man ikke er så bange for at afgive nogle ejerandele, siger Christina Elgaard.

Flere kunne blive større

Medstifteren og direktøren har selv flere tråde til landbruget og agrosektoren. Hun driver et landbrug i Himmerland, hun er delegeret i DLF og Danish Agro og var medstifter af succesen FieldSense, der giver præcise vejrmålinger fra markerne.

Men lige nu er fokus på Farmbralla. I dag er der cirka 1000 brugere på platformen, og der er tilkoblet 65 virksomheder, og nu skal platformen rulles ud i endnu flere lande.

Det kræver penge fra investorer. Men det er mindst lige så vigtigt, at der kommer folk ind, der kan stille de rigtige spørgsmål til strategien. Det, ved hun, kan gøre en forskel.

- Jeg er blandt andet en del af Danish Business Angels. Det er lidt som i Løvens Hule, og vi syndikerer altid, altså går sammen med andre, når vi investerer. Der er altid flere investorer med, som kommer med forskellige kompetencer. Det er også som i Løvens Hule, hvor der også typisk er flere kompetencer med, når de investerer, siger Christina Elgaard.

Farmbrealla

  • Farmbrella er en vidensplatform, der via netværksydelser hjælper kunderne med at finde viden og netværk. 
  • Farmbrella har en ambition om globalt at rykke ved dynamikken i agrosektoren gennem øget vidensdeling, og ved at underbygge og udvikle netværk for ejere, ledere og direktører ved brug af kunstig intelligens. 
  • Virksomheden har også lanceret en række netværk, blandt andet et bestyrelsesnetværk, investeringsnetværk og direktørnetværk.

Iværksætteren har også skelet til de helt store, danske landbrugsvirksomheder, der er skabt med baggrund i andelstanken. Det er noget af det tankegods, som Farmbrella gerne vil bringe i spil, når de skal ud i hele verden med deres platform.

- Jeg har min oprindelse i landbruget, og der kan jeg se, at en virksomhed som DLG ville jo ikke være vækstet til en global koncern, hvis ikke at landmændene for 100 år siden var gået sammen om at dyrke det samme projekt, siger Christina Elgaard, der hellere vil skabe en vækstkomet, hvor hun ejer en bid, end en mindre virksomhed hvor hun ejer det hele.

- Jeg er sikker på, at vi i Danmark kunne lave mange flere store virksomheder, hvis vi gik sammen. Det er jo noget af det, som er lykkedes i de store andelsselskaber. Vi ved, at det er noget, der virker, siger Christina Elgaard.

Sundt at blive udfordret

Der er tegn på, at både investorer og iværksættere har fået øje på, at det er en god idé at gå sammen, lyder hendes vurdering. Den bevægelse er også hjulpet på vej af negative renter i banken, der gør, at kapitalen søger mod aktiemarkedet og eksempelvis investeringer i startups.

Det ser heldigvis ud til, at folk har fået øjnene op for, at de skal gøre noget andet, end de gjorde i går.

Christina Elgaard, medstifter og direktør i Farmbrella

- Det ser heldigvis ud til, at folk har fået øjnene op for, at de skal gøre noget andet, end de gjorde i går. Men det giver mere bøvl – potentielt - når der er flere til at sætte en dagsorden i virksomheden. Der er også flere, der får en holdning til den vækstrejse, som vi er på. Men det er vejen til at få sparring og blive udfordret i direktionen. Hvis jeg var alene, så er der ikke nogen, der stillede spørgsmål til den måde, som jeg gør det på, siger Christina Elgaard.

Virksomheden har været igennem en due diligence i forbindelse med, at de nye investorer er på vej ind. Her er blevet nærstuderet KPI’er, afrapporteringerne og hele teamet er blevet "tryktestet".

- Nu er jeg selv snart 40 år. Dem i starten af tyverne kan noget andet end os på snart 40 år, siger Christina Elgaard, der opfordrer andre virksomheder til at få investorer med, der kan være med til at udvikle forretningen. Foto: Farmbrella

- Vi tror på, at vi bliver bedre ved at blive udfordret. Det er også baggrunden for, at vi tager nye investorer med. De stiller nogle krav til os. Men vi stiller også nogle krav den anden vej. Samlet set er jeg slet ikke tvivl om, at det er en fordel for os, når vi skal ud på det globale marked, siger Christina Elgaard.

Født under et jordskælv

Iværksætteren er sikker på, at der kunne skabes mange flere store danske virksomheder, hvis man var bedre til at åbne døren for investorer.

- Få nu nogle flere investorer med. De vil udfordre den strategiplan, du har udarbejdet. De fleste virksomheder i Danmark ville kunne blive meget større og drives klogere. Men det kræver, at du får nogen ind, der udfordrer dig. Du øger værditilvæksten på 14 procent bare ved at få et eksternt bestyrelsesmedlem ind, siger Christina Elgaard.

Alternativt kan man starte med at få et advisory board, hvor medlemmerne har et andet mindset og andre kompetencer end dem, der er i medarbejderstaben og direktionen.

- Det kan også være, at man skal gå i gang med generationsskiftet lidt før, så du får yngre kræfter ind. Det kunne være, at du skulle have en ind, der er født med en iPad i hånden. Nu er jeg selv snart 40 år. Dem i starten af 20'erne kan noget andet end os på snart 40 år. Du skal følge med, og det betyder også, at virksomhederne vil blive mere modstandsdygtige over for sådan noget som corona. Det var jo et kæmpe jordskælv, siger Christina Elgaard.

Apropos jordskælv så er Farmbrella "født" under corona. Firmaadressen er i Vejle, men ellers sidder de 10 ansatte, der er tilknyttet Farmbrella, spredt over det meste af landet. Og der er to medarbejdere, som direktøren aldrig har mødt, fordi de ordner tingene online.

- Det er jo meget tydeligt for mange virksomheder, at corona har ændret rigtig mange ting, blandt andet salgsprocessen. Tidligere har du solgt via en messe, eller du har taget et møde. Under lockdown skulle dine sælgere digitaliseres, og du skulle bruge kræfter på de sociale medier. Derudover skal du lave møder remote. Det kræver nogle andre kompetencer. Du skal have folk med, der kan se frem, siger Christina Elgaard.