Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Trekanten i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

- Vi plejer at sige, at vi giver bestyrelsen mere tid til det værdiskabende bestyrelsesarbejde, og på den måde kan de optimere forretningen, siger Stefan Schelde Hansen, medstifter og direktør i BetterBoard. Foto: Henrik Kruse 

Orden i penalhuset kan løfte forretningen

Hvis tid er penge, så kan det være smart at ”finde” noget tid. Særligt hvis du sidder i toppen af virksomheden med ansvaret for at udstikke den rigtige kurs. Til det formål har BetterBoard udviklet en løsning, der frigiver tid i bestyrelsesarbejdet.

Det er en digital løsning, hvor man har samlet alt omkring bestyrelsesarbejdet i en portal, hvor der er tænkt på, at alt det formelle er på plads, og at det skal være nemmere at være bestyrelsesmedlem.

Alt er samlet ét sted, så der er ingen undskyldning for, at man ikke har læst alt materiale. Portalen viser endda, hvor lang tid det vil tage at tygge sig igennem dokumenterne til næste møde.

Grundlæggende handler det om at have "orden i eget penalhus" i stort og småt. Det frigiver en masse tid, som bestyrelsen kan bruge til at forbedre forretningen, lyder det fra medstifter og direktør Stefan Schelde Hansen.

- Vi plejer at sige, at vi giver bestyrelsen mere tid til det værdiskabende bestyrelsesarbejde, og på den måde kan de optimere forretningen. Vi gør dem ikke bedre, men løsningen frigiver tid til, at de kan lave en bedre forretning, siger Stefan Schelde Hansen.

I dag er der mere end 1000 bestyrelser, der har set fordelen i at samle arbejdet på ét sted. Men potentialet er kæmpestort, og kurven peger opad, lyder det fra direktøren, der i dagens nyhedsbrev også deler tre værktøjer, som han bruger til at gøre hverdagen lettere.

Er du en af vores nye læsere, kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev her.

Tilmeldingen er fortsat gratis, og det er også omkostningsfrit at følge os på LinkedIn.

God fornøjelse med læsningen.

Billede af Henrik Kruse
Billede af skribentens underskrift Henrik Kruse Erhvervsjournalist
- Der er ikke en mail, der forputter sig. Der er struktur på det hele. Vi samler alt mødemateriale ét sted. Bestyrelsesmedlemmer får besked, når nyt materiale kræver deres opmærksomhed, og de kan se, hvor lang tid det tager at læse materialet til næste bestyrelsesmøde, siger Stefan Schelde Hansen.

Bestyrelsesarbejdet er gået digitalt: Giver mere tid til at lave en bedre forretning

Den stigende professionalisering af landets bestyrelser handler ikke kun om at få de rigtige kompetencer ind. Det handler også om den måde, man arbejder i bestyrelsen. Sådan lyder det fra medstifter og direktør i BetterBoard, Stefan Schelde Hansen, der har udviklet en digital platform til bestyrelsesarbejde.

Formålet var fra starten at skabe en bedre struktur for arbejdet, så der er mere tid til at kigge på det, som skaber værdi for virksomheden.

- Der er ikke en mail, der forputter sig. Der er struktur på det hele. Vi samler alt mødemateriale ét sted. Bestyrelsesmedlemmer får besked, når nyt materiale kræver deres opmærksomhed, og de kan se, hvor lang tid det tager at læse materialet til næste bestyrelsesmøde, siger Stefan Schelde Hansen.

Samtidig gør portalen det nemmere at overholde de formelle krav til, hvordan bestyrelsen skal arbejde.

- Der har fra samfundets side været fokus på, at der var bedre styr på det formelle. Det gælder i forhold til GDPR-regler, "kontrolpakken” og generel it-sikkerhed. Men det var som udgangspunkt ikke derfor, at vi skabte løsningen, men her er kravene jo blevet meget større, og det har kun været en fordel for os. Når du bruger vores system, så kan du sætte flueben ved de ting, siger Stefan Schelde Hansen.

Alt bliver samlet ét sted, og det er slut med at fjumre rundt i en masse mails, der fyger rundt på kryds og tværs i bestyrelsen. BetterBoard "leverer" i dag mere end 1000 bestyrelsesportaler, og kurven peger kun opad.

BESTYRELSESARBEJDE: De rigtige folk i bestyrelsen er det vigtigste. Men hvorfor ikke give dem nogle bedre betingelser?

BetterBoard har siden midten af 2017 tilbudt en online platform for bestyrelsesarbejdet, hvor man samler alt på et sted, og med mindst 40.000 bestyrelser i små og mellemstore virksomheder, er potentialet kæmpestort, fortæller medstifter Stefan Schelde Hansen.

- Hvis bestyrelsen skal tilføre virksomheden værdi, er det vigtigste, at der sidder de rigtige folk i bestyrelsen. Men de kan tilføre mere værdi, hvis der er en god struktur og orden i eget penalhus, siger Stefan Schelde Hansen, der sammen med Per Lund står bag Kolding-virksomheden BetterBoard, der selv har udviklet løsningen fra bunden af.

- Alt materiale og dokumentation er samlet ét sted, og det er tilgængeligt for alle. Det giver hurtigere svar på stort og småt. Vi plejer at sige, at vi giver bestyrelsen mere tid til det værdiskabende bestyrelsesarbejde, og på den måde kan de optimere forretningen. Vi gør dem ikke bedre, men løsningen frigiver tid til, at de kan lave en bedre forretning, siger Stefan Schelde Hansen og fortsætter:

- Vi oplever en virkelig stor interesse for en meget bred vifte af virksomheder. Der er fortsat et meget stort marked, og det er langt fra dækket. Selv om vi fortsat vokser rigtig godt, er vi kun lige begyndt, siger Stefan Schelde Hansen.

Efterspurgte struktur

Han fik ideen til virksomheden, mens han var ansat hos Scandinavian Executive Institute, der tilbyder toplederuddannelser og bestyrelsesuddannelser til primært direktører, ejerledere og bestyrelsesmedlemmer.

Her var han blandt andet tovholder på bestyrelsesuddannelsen, og hver gang han var af sted med et hold til Frankrig, blev der foretaget en miniundersøgelse af, hvad der var den største forhindring i forhold til at være et værdiskabende bestyrelsesmedlem.

- Struktur blev altid nævnt som en hindring for det værdiskabende bestyrelsesarbejde. Det var altid med i top fem, og jeg kunne jo høre, at det var noget, der gik igen fra år til år, når vi var af sted med deltagerne. Det var sådan noget med: Den mail har jeg da ikke lige set? Er der sendt et opdateret budget, som vi skulle kigge på? Og selve dokumenthåndteringen var også en udfordring, siger Stefan Schelde Hansen.

BetterBoard

BetterBoard har udviklet en online platform for bestyrelsesmedlemmer, der er målrettet bestyrelser, foreninger og organisationer. 

Kunden betaler for bestyrelsesportalen gennem et abonnement. Portalen giver struktur og effektivitet i bestyrelsesarbejdet og sikrer på samme tid, at man overholder de stigende krav til sikkerhed og kontrol i bestyrelsesarbejdet.

Hovedaktionær er direktør og medstifter Stefen Schelde Hansen. Derudover ejer Per Lund, der er CTO, en del af virksomheden.

- Specielt også det med at skulle underskrive et referat, som i langt de fleste tilfælde først skete på det næstkommende møde, og hvor referatet blev sendt på rundtur. Det betød ofte, at der "forsvandt" 10-20 minutter af bestyrelsesmødet på noget, som nemt kunne have været klaret inden, fortæller Stefan Schelde Hansen.

Ingen mails forputter sig

Selv kan han ikke kode og programmere, og han fik kontakt til senior-softwareingeniør Per Lund, som i dag er BetterBoards CTO og medejer. Portalen er skabt på baggrund af alt den viden omkring ”manglen” på effektiv og struktureret bestyrelsesarbejde, som Stefan Schelde Hansen selv har erfaret.

Derudover har der været bestyrelsesbrugergrupper i Norden, som har været en stor del af inputtet til, hvad portalen skal kunne og ikke mindst til brugervenligheden. Det har blandet andet resulteret i nogle af de mest anvendte funktioner som en digital mødebog, agenda- og referatfunktion, E-signering og interaktivt årshjul.

- Der er ikke en mail, der forputter sig. Der er struktur på det hele. Vi samler alt mødemateriale ét sted. Bestyrelsesmedlemmer får besked, når nyt materiale kræver deres opmærksomhed, og de kan se, hvor lang tid det tager at læse materialet til næste bestyrelsesmøde, siger Stefan Schelde Hansen.

Løsning har haft medvind

Den voksende interesse for at samle alt på et sted skal også ses i lyset af den professionalisering af bestyrelsesarbejdet, der inden for de seneste 10 år har fundet sted i forhold til SMV-segmentet, lyder det fra direktøren.

- Mange virksomheder har fået øjnene op for, hvor meget værdi det skaber at have en bestyrelse, der matcher det, som virksomheden har brug for, siger Stefan Schelde Hansen.

- Professionalisering handler meget om at sætte det rigtige hold. Det handler om at få de rigtige kompetencer. Hvad har vi behov for? Hvordan optimerer vi forretningen? Der er også fokus på diversitet. Det giver jo ikke mening at have en bestyrelse, hvor alle tænker ens og har det samme mindset. Men så handler det også om at have styr på det, der foregår i bestyrelsen – orden i eget penalhus, siger Stefan Schelde Hansen.

Corona er noget skidt, men det har helt sikkert haft en positiv effekt på vores forretning. Vi kan tydeligt mærke, at folk er blevet mere digitale siden, vi gik i luften i 2017.

Stefan Schelde Hansen, direktør i BetterBoard

- Der har fra samfundets side været fokus på, at der var bedre styr på det formelle. Det gælder i forhold til GDPR-regler, "kontrolpakken” og generel it-sikkerhed. Men det var som udgangspunkt ikke derfor, at vi skabte løsningen, men her er kravene jo blevet meget større, og det har kun været en fordel for os. Når du bruger vores system, så kan du sætte flueben ved de ting, siger Stefan Schelde Hansen.

Portalen vokser

Der er fortsat dem, der foretrækker at printe det hele. Dem er der også plads til i portalen, hvor de downloader mødebogen.

Det kan være ejeren eller stifteren, der foretrækker at have et stykke papir. Men corona har gjort det nemmere at sælge en digital løsning.

- Corona er noget skidt, men det har helt sikkert haft en positiv effekt på vores forretning. Vi kan tydeligt mærke, at folk er blevet mere digitale siden, vi gik i luften i 2017. I dag er det jo ikke et problem at lave et online-møde. Det kunne godt være en ting i 2017. Her har corona kun gjort os alle mere digitale, og det kan vi godt mærke, siger Stefan Schelde Hansen.

- Alle vi taler med, siger det er smart, og prismæssigt kan folk også være med. Men de skal til at arbejde på en ny måde, og det er den største udfordringen. Der er også nogle, der i de enkelte bestyrelser ikke bruger de digitale løsninger fuldt ud, og så printer man materiale ud. Men det er stadigvæk en fordel samlet set, siger Stefen Schelde Hansen, der samtidig kan løfte lidt af sløret for, at portalen bliver udvidet med et datarum, der kan bruges i forbindelse med virksomhedshandler og andre projekter, som kræver høj sikkerhed og fortrolighed. De første virksomheder har allerede brugt datarummet.

- Vi ser flere og flere virksomhedshandler. Sidste år steg antallet med over 70 procent. Det er helt vildt. Her kommer vores virksomhed også ind, fordi vi tilbyder et datarum. Her kan du blandt andet se alt, da der er fuld dokument-tracking, avanceret Q&A-funktion, komplet eksport, og alt er naturligvis krypteret og samtidig bygget i et meget intuitivt og brugervenligt miljø. Så vi lægger hele tiden på, siger Stefen Schelde Hansen.

BetterBoard bruger Slack til den interne kommunikation. De forskellige  "kanaler" gør det nemmere at følge med i, hvad der sker i forhold til udviklingsprojekter. Foto: Henrik Kruse

Tre værktøjer, der gør hverdagen lettere hos BetterBoard

Medstifter og direktør i BetterBoard deler tre værktøjer, der hjælper med at drive virksomheden effektivt.

De tre værktøjer er:

1) Slack, som de ansatte bruger i den interne kommunikation. I stedet for at sende en masse mails har man oprettet ”kanaler”, hvor man løbende kommunikerer om blandt andet udviklingsprojekter.

2) Calendly betyder, at det er nemt for potentielle kunder selv at booke en demo af bestyrelsesplatformen. Calendly er koblet sammen med Outlook, så det er nemt at finde en "ledig" medarbejder hos Betterboard.

3) Remarkable er en digital notesblok, der synkroniserer med computeren. Den kan også oversætte håndskriften til tekst, hvis man skriver lidt pænt.

De mange notesblokke er skiftet ud med en digital notesblok, den interne kommunikation foregår i stor stil på en separat platform, og potentielle kunder kan selv booke deres møde med BetterBoard. Medstifter af BetterBoard deler her tre værktøjer, der gør både hans egen og medarbejdernes hverdag lettere.

VÆRKTØJER: BetterBoard har udviklet og sælger en digital bestyrelsesportal, hvor bestyrelser, foreninger og organisationer kan samle og strukturere arbejdet i bestyrelsen. Løsningen gør det nemmere at planlægge, eksekvere og følge op på bestyrelsesarbejdet.

Virksomheden er stiftet i 2017 af Stefan Schelde Hansen og Per Lund. Her deler Stefan Schelde Hansen et par af de værktøjer virksomheden bruger i dagligdagen for at lette arbejdet.

Slack forbedrer den interne kommunikation

- Vi bruger Slack til vores interne kommunikation. Det giver os mulighed for at skabe en masse "kanaler". Vi arbejder meget med udvikling af platformen, og her kan vi skabe separate kanaler, hvor vi har samlet de forskellige ting, som vi arbejder med. 

- Det er fantastisk til den interne kommunikation. Du bestemmer selv, hvem der skal være med i de forskellige kanaler, så vi ikke forstyrrer hinanden med en masse mails, og historikken er tilgængelig for alle. Og så er søgefunktionen megagod.

Calendly gør det nemt for kunden at booke møde

- Calendly er integreret med vores hjemmeside, og det er en god måde at få nye møder ind. Der kan potentielle kunder selv booke et møde med os direkte i vores kalender. Det er meget smart.

- Når en kunde henvender sig, så kan jeg svare, at kunden selv kan booke en tid, når det passer dem. Gennem Calendly bliver Teams-mødet automatisk oprettet. Kunden kan se, hvornår jeg er ledig til at give en demo, fordi systemet er koblet op med Outlook.

Remarkable samler alle noter på ét sted

- Remarkable er en digital notesblok. Jeg kan høre, at når folk ser den, så vil de også have den. Du skriver med en pen - der ikke har brug for batteri. Alle mine noter på "blokken" kan jeg også se på min computer. Det synkroniserer af sig selv. 

- Jeg kan sende mine noter som en pdf-fil. Jeg kan også konvertere min noter til rigtig tekst, hvis jeg skriver lidt pænt. Tidligere havde jeg mange notesbøger. Nu er det hele samlet ét sted, og den holder strøm i mindst 14 dage.

Sikkerhedsniveauet omkring Energinets hovedsæde er skærpet efter krigsudbruddet i Ukraine. Både med øget overvågning og ingen trafik tæt på. Arkivfoto: Søren Gylling

Nyt fra virksomhederne i Trekanten

Ingen biler må komme tæt på Energinets hovedsæde i Erritsø, efter krigen i Ukraine er brudt ud.

Faglig strid kan brede sig: 3F varsler konflikt mod virksomhed i Taulov.

Byggefirmaet Lunderskov Nybyg A/S med 50 ansatte er gået konkurs med gæld på 13 millioner kroner.

Her er tre udvalgte historier fra erhvervslivet i Trekanten.

Øget overvågning ved Energinets hovedsæde

Der er skruet op for overvågning og sikkerhedstiltag i den danske energiforsyning. Det gælder blandt andet hos det statslige Energinet med hovedsæde i Fredericia, skriver Fredericia Dagblad.

Den danske elforsyning overvåges fra et sikret kontrolrum i det statslige Energinets hovedsæde i Erritsø uden for Fredericia. Kontrolcentret er bemandet 24 timer i døgnet. Situationen betyder, at sikkerhedsniveauet er skærpet både omkring hovedsædet og Energinets øvrige virksomheder og anlæg.

- Energinet har et koordinerende ansvar for beredskabet i el- og gassektoren, og det forhøjede beredskab betyder, at der nu blandt andet er skærpet overvågning, begrænset adgang, øget overvågning mv. på en række af landets forskellige el- og gasvirksomheder, herunder også på nogle af Energinets egne bygninger og el- og gasanlæg, oplyser kommunikationschef ved Energinet Jesper Nørskov Rasmussen til Avisen Danmark.

Det betyder, at det ikke længere er muligt at køre helt op til Energinets hovedsæde. Men overvågningen gælder ikke bare fysisk. Det handler i høj grad også om at sikre sig mod cybertrusler, oplyser Jesper Nørskov Rasmussen.

Konflikt med 3F kan sprede sig

Fagforbundet 3F varsler konflikt mod et polsk firma, der arbejder med at etablere lagerfaciliteter for Bestseller i Taulov. Det er en konflikt, der kan brede sig og ende med at ramme flere virksomheder - også nogle, der slet ikke har noget med sagen at gøre.

Firmaet har folk gående i Bestsellers afdeling af Taulov Dry Port, som er ved at blive indrettet med lagerfaciliteter til den danske tøjkoncern. Ifølge 3F sker det med en timeløn på cirka 139 kroner, skriver Fredericia Dagblad.

Efter forgæves forsøg på at få det polske firma til at indgå overenskomst har 3F meddelt, at forbundets medlemmer ikke må arbejde for firmaet. Men det gjorde de nu heller ikke i forvejen. Men 3F lægger op til en sympatikonflikt, siger Benny Sørensen,  der er faglig sekretær ved 3F Fredericia.

Kommunikationschef hos Bestseller Kasper Reggelsen skriver i en mail til Fredericia Dagblad, at Bestseller "i alle sammenhænge" bakker op om danske regler og vilkår. Og han understreger, at det polske firma er hyret af det firma, Bestseller har hyret til at lede arbejdet.

- Vi både kræver og har naturligvis en forventning om, at de virksomheder, vi hyrer til en opgave, lever op til de danske regler og vilkår. Det gælder naturligvis også de underleverandør, som firmaet må hyre ind. Og ved den mindste tvivl herom undersøger vi det naturligvis og tilsikrer, at det er tilfældet. Det gør vi også her, skriver han og tilføjer, at han forventer, at problemet kan løses.

Byggefirma med omkring 50 ansatte er gået konkurs

Byggefirmaet Lunderskov Nybyg A/S indgav 3. marts sin konkursbegæring. Der var cirka 50 ansatte i firmaet, der opførte nybyggede huse og renoverede ejendomme, skriver JydskeVestkysten. Advokat Jan Bruun Jørgensen, der er kurator i boet, forklarer, at der er to primære årsager til konkursen,

- Der ligger et årsregnskab, der endnu ikke er offentliggjort for 20/21, hvor der er et underskud på 9,7 millioner kroner efter skat. Og så har virksomheden givet tilbud på opgaver, hvor prisstigninger på materialer og underleverandører nu gør, at selskabet også ville kunne se frem til underskud det næste år, siger Jan Bruun Jørgensen.