TikTok har skubbet forretningen op i sjette gear: 71.600 følger med online
De første par måneder var det grænseoverskridende at trykke på optageknappen og lægge noget ud på TikTok. I dag er det blevet en del af hverdagen for Elisabeth Delrey, der står bag køreskolen Tfts.dk, og det har været en kæmpe gevinst.
Kunderne kommer helt fra København, fortæller indehaveren, der ikke er i tvivl om, at TikTok kan bruges kommercielt for rigtig mange virksomheder.
- Jeg er jo nærmest blevet hele Danmarks kørelærer. Hashtagget ”heledanmarkskørelærer” har over 20 millioner visninger. Hashtagget ”trafikalkærlighed” har mere end 50 millioner visninger. Så det virker, siger Elisabeth Delrey.
Det hænger blandt andet sammen med, at du kommer i øjenhøjde med potentielle kunder, siger hun.
- Du kan vise det, du brænder for og dit sande jeg. Det er det, som der er behov for i dag, og jeg er ret sikker på, at det er noget, som folk vælger virksomhed ud fra i dag. Der er efterspørgsel på noget relaterbart, menneskeligt og empatisk, når du laver forretninger, siger Elisabeth Delrey.
TIKTOK: Køreskoler henter – naturligt nok – kunder i lokalområdet. Men indehaver af køreskolen Tfts.dk henter kunder langt fra Kolding og Trekantområdet, og det skyldes udelukkende TikTok.
- TikTok betyder, at jeg får elever fra hele landet. Jeg har lige nu en enkelt elev fra København, der kommer en gang om ugen. Jeg har elever fra Fyn, ned til Sønderborg, helt op til Aarhus og over til Esbjerg. Jeg kommer virkelig langt ud, siger Elisabeth Delrey.
Under corona og nedlukninger var hun helt sig selv. Nu er der seks kørelærere i køreskolen, og alt hvad der handler om markedsføring kører på TikTok, hvor hun siden de første nedlukninger skruede op for de små videoer på profilen Trafikalkærlighed.dk, hvor hun linker til køreskolen Tfts.dk
Elisabeth Delrey, indehaver af køreskolen Tfts.dkJeg er slet ikke i tvivl om, at det kan bruges i alle former for branding af virksomheder. Jeg er jo nærmest blevet hele Danmarks kørelærer.
I dag er der 71.600, der følger med på kanalen, hun har fået knap to millioner likes, og succesen på TikTok betyder, at hun ikke har behov for at annoncere.
- Jeg er slet ikke i tvivl om, at det kan bruges i alle former for branding af virksomheder. Jeg er jo nærmest blevet hele Danmarks kørelærer. Hashtagget "heledanmarkskørelærer" har over 20 millioner visninger. Hashtagget "trafikalkærlighed" har mere end 50 millioner visninger. Så det virker, siger Elisabeth Delrey, der samtidig henviser til, at flere af kollegaerne i køreskolebranchen er fulgt i hendes digitale fodspor.
- I starten tænkte jeg hallo, hvad sker der? Men det viser, at jeg har fat i noget. Og jeg er ret sikker på, at det kan bruges i alle brancher. Det er fortsat meget nyt. TikTok er lidt en baby i forhold til Instagram og Facebook. Og det betyder også, at der ikke er så mange om buddet i de forskellige brancher. Det vil sige, at hvis du er blandt de første, så står du stærkt. Det handler om at komme først og få lavet dit hashtag, siger Elisabeth Delrey.
Hjalp i overlevelseskampen
Kørelæreren har med egen ord selv været en bisse på vejene. Men i dag kæmper hun for trafikal kærlighed, og de budskaber delte hun i starten på Instagram, hvor hun lavede videoer, hvor hun opfordrede til at tage det lidt med ro.
- ”Overskriften var "Byt dyt med pyt". Sådan havde jeg flere videoer med nogle remser. Den røg på Anders Hemmingsens Instagram, og det gav nok lidt blod på tanden, og i den forbindelse kom jeg til at tale med min søn, der vel var 12 år dengang. Han mente, at jeg skulle prøve TikTok. Min første reaktion var nej tak. Det er jo bare sådan nogle dansevideoer, siger Elisabeth Delrey.
Hvad er TikTok?
- TikTok er en app, som siden 2016 har stillet en video-platform til rådighed for brugerne. Mange af videoerne har musikunderlægning og er forsynet med tekst-mærkater.
- TikTok blev mest kendt for sang og dans, men er i dag mere end dét. Mange af videoerne er humoristiske, nogle er satire, mens der også findes tips, tricks (for eksempel mad og hobby-relateret) og små nyhedsopdateringer. Opdateringer fra Ukraine og nyheder om krigen i Ukraine fylder en hel del for tiden.
- Cirka otte procent af alle danskere bruger TikTok dagligt. Ser man på de købestærke unge i alderen 15-24 år, er medieforbruget langt højere, idet de bruger 57 minutter på app’en hver dag. Det har gjort TikTok til et voksende medie for influencere og virksomheder, som ønsker at fange de unges opmærksomhed.
- Det er gratis at downloade og bruge app’en. Det er også muligt at se videoerne på en almindelig computer (også uden at være logget ind).
- Kilder: Navi Media / Wikipedia
- Men min søn blev ved. Jeg skulle give det et skud på TikTok. Måske var der nogen, der synes, at det var fedt? Jeg gik i gang med tips og tricks, det kunne være til køreprøver og gode råd til teoriprøver med små videoer. Det kunne være tips til, hvordan du kører igennem en rundkørsel. Det var der stor succes med, siger Elisabeth Delrey, der i den sammenhæng også fik "hjælp" af corona, der havde lukket forretningen ned. I stedet for at sidde på hænderne, gik hun all in på TikTok.
- Noget skulle der ske. Jeg var helt nystartet og havde ingen kapital, så hvordan kunne jeg sikre, at jeg kunne holde mig selv i live? siger Elisabeth.
Du brænder igennem
I dag er hun ikke i tvivl om at store virksomheder – som blandt andet Matas – og små selvstændige kan komme meget langt ud, hvis de kaster sig ud på TikTok, og det er et godt tidspunkt at komme afsted lige nu, hvor der ikke er så mange firmaer på platformen. Samtidig er TikTok et godt sted at vise, hvad du står for.
Hendes motivation for at blive kørelærer var netop at sprede et budskab om trafikal kærlighed, og forklare, at der er en grund til, at færdselsloven er indrettet, som den er.
- Du kan vise det, du brænder for og dit sande jeg. Det er det, som der er behov for i dag, og jeg er ret sikker på, at det er noget, som folk vælger virksomhed ud fra i dag. Der er efterspørgsel på noget relaterbart, menneskeligt og empatisk, når du laver forretninger, siger Elisabeth Delrey.
Elisabeth Delrey, indehaver af køreskolen Tfts.dkJeg var meget sky i starten foran kameraet. Du kan også se det i den første video jer laver. Det er tydeligt at se, at jeg er meget stiv. Du skal åbne op for dig selv. Det er du nødt til.
Hun henviser til en af hendes egne videoer, hvor hun fortæller om en oplevelse i bilen, hvor en elev går i stå, og der bliver dyttet helt vildt. Ved at sætteord på oplevelsen får potentielle kunder et meget klart indtryk af, hvad hun står for.
- Din intentioner kommer meget klart frem på TikTok. På en måde er du meget "nøgen", når du går på TikTok. Men det virker. Du kommer ud gennem skærmen. Du kan vise, hvad du brænder for, og hvem du er, siger Elisabeth Delrey,
Det kræver mod at gå i gang
Kørelæreren har med egne fundet sin "golden circle", som hun kan fortælle om på TikTok, og hun kan kun opfordre andre til at kaste sig ud på TikTok, hvis de kan finde modet. For det kræver noget at stille sig frem.
- Jeg var meget sky i starten foran kameraet. Du kan også se det i den første video, jeg laver. Det er tydeligt at se, at jeg er meget stiv. Du skal åbne op for dig selv. Det er du nødt til, siger Elisabet Delrey og fortsætter:
- Der skulle mange videoer til, før jeg fandt ro i det. Men jeg tror, der gik et par måneder, hvor jeg øvede mig. Men jeg kunne se, at det som gik viralt, det var videoer, hvor jeg - undskyld udtrykket - lignede lort, men hvor jeg gav noget. Så det handler ikke om redigering. Det handler om "keep it real", siger Elisabeth Delrey.