Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Trekanten i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

- Bæredygtighed er en rejse. Det stopper ikke. Bæredygtighed for os handler om, at vi skal være en bedre udgave af os selv, siger Mai-Britt Jensen, der er HR og sustainability direktør hos hotelkæden Comwell. Foto: Comwell

Det nemmeste er at tale om bæredygtighed

Den svære del handler om at få det til at leve ude i driften. Det er den erkendelse, der har fået Comwell-kæden til hellige en hel dag til bæredygtighed for nyansatte.

Den første dag er formet som en klassisk introdag. Her er fokus på værdier og historien. Men dagen efter er der fokus på bæredygtighed. Hele dagen er reserveret til at vise de nyansatte hos Comwell, at de mener det, når de taler om at reducere forbruget, tænke grønt og leve op til FN’s Verdensmål.

I dagens nyhedsbrev kan du blive klogere på, hvorfor hotelkæden mener, at det er så vigtigt, at medarbejderne tidligt i forløbet bliver klædt på til den grønne dagsorden. Derudover går vi en tur rundt bag kulissen for at se nærmere på nogle af de gode eksempler på, hvordan de tænker bæredygtigt.

Dagsordenen med bæredygtighed handler om, at virksomheden vil være en bedre udgave af sig selv, og samtidig har det medvirket til, at hotelkæden over seks år har reduceret el, vand og varmeforbrug med mere end 20 procent.

Du bliver selvfølgelig også som sædvanligt opdateret på stort og småt fra Trekantområdets virksomheder.

God fornøjelse.

Billede af Henrik Kruse
Billede af skribentens underskrift Henrik Kruse Erhvervsjournalist
Claus og Steen Bagger-Sørensen solgte i 2017 70 procent af ejerskabet af Fertin. I 2021 røg de sidste 30 procent, og det kan ses på bundlinjen i selskabets regnskab. Arkivfoto: Mads Hansen

Nyt fra virksomhederne i Trekanten

Lokal erhvervs-gigant forbedrer årsresultatet med 950 millioner kroner.

Google udskyder undersøgelse, der kan bane vej for endnu mere byggeri i Fredericia.

Hotel Koldingfjord begrænser underskuddet til to millioner kroner og forventer et bedre 2022.

Her er tre udvalgte historier fra Trekantens erhvervsliv.

Overskud næsten én milliard kroner

Bagger-Sørensen & Co A/S solgte i 2021 de sidste aktier i Fertin Pharma. Det kan aflæses i selskabets nye regnskab. Selskabet, der forvalter familiens formue efter salget af Dandy, kom ud af 2021 med et overskud på 971 millioner kroner - mod 21 millioner kroner året før.

Bagger-Sørensen-familien kappede i maj sidste år de sidste bånd til Dandy- og Stimorol-fortiden, da familien solgte de sidste af aktierne i Fertin Pharma A/S, og det er pengene fra den handel, der slår igennem på bundlinjen, skriver Vejle Amts Folkeblad.

Familien solgte allerede i 2017 70 procent af sine aktier til kapitalfonden EQT og i 2021 solgte EQT så virksomheden videre til amerikanske Phillip Morris International, der i samme ombæring overtog Bagger-Sørensens 30 procent.


Google - hvis grå datacenter anes i baggrunden - har købt over 121.000 m2 jord ved siden af komplekset i Taulov. Med henblik på en mulig udvidelse. Pt. er forundersøgelserne dog sat i bero. Arkivfoto: Morten Kiilerich

Udvidelse af datacenter udskudt

Et større planarbejde og en miljøundersøgelse, der kunne bane vej for en udvidelse af Googles datacenter i Taulov, er udskudt.

Google erhvervede sidste år 121.686 kvadratmeter kommunal jord i direkte forlængelse af gigantens allerede eksisterende datacenter i Prinsessens Kvarter. Techgiganten sikrede sig samtidig købsret til andre 375.000 m2 ved siden af. De 121.686 m2 kostede Google 22,5 millioner kroner. Men foreløbig sker der ikke mere, skriver Fredericia Dagblad.

I en mail fra Google til Fredericia Dagblad skriver Niels Martin Andersen, politisk chef for Googles datacentre i Norden:

- Som led i planlægningen af en mulig fremtidig udvidelse af datacentret har der været igangsat en proces omkring en VVM-redegørelse (miljøundersøgelse, red.). Redegørelsen er foreløbig udsat og vil blive gennemført på et senere tidspunkt.

- Beslutningen har dog ingen betydning for Googles fremtidige investeringsplaner i Fredericia, understreger Niels Martin Andersen.

Ifølge Peder J. Madsen er der så meget gang i den på hotellet, at han lige nu står og skal ansætte yderligere fem-seks personer. Der mangler blandt andet kokke, tjenere og rengøringspersonale. Arkivfoto: Søren Gylling

Hotel Koldingfjord fik underskud i 2021

Selv om regnskabet for 2021 viser et underskud på 2,2 millioner kroner før skat for Hotel Koldingfjord, er det alligevel et positivt resultat. Det mener administrerende direktør Peder J. Madsen, der peger på, at forventningen til året oprindeligt lød på et tocifret millionunderskud som i 2020, der endte med et underskud på 10 millioner kroner før skat.

- Set i lyset af coronasituationen betragter bestyrelsen og jeg det som et positivt resultat. Det er klart, det er et årsregnskab, der bærer tydeligt præg af fire måneders nedlukning i foråret 2021, men der er sket en væsentlig forbedring i forhold til 2020, og det er vi selvfølgelig glade for, siger Peder J. Madsen til JydskeVestkysten.

Selv om 2022 startede med en nedlukning, er den store aktivitet på hotellet fortsat ind i dette år. Ifølge direktøren er man netop gået ud af en af de største marts måneder nogensinde i hotellets historie.

- Der er fuld drøn på alle kedler nu. Det har der været siden februar, siger Peder J. Madsen og føjer til, at der er vækst på alle hotellets kerneområder - kurser, konferencer, private fester og feriegæster.



- Det siger jo næsten sig selv, at hvis man skal rykke noget, så skal medarbejderne være med, og de skal vide, hvorfor det er vigtigt, siger Mai-Britt Jensen, der er HR og sustainability direktør hos hotelkæden Comwell. Foto Comwell 

De grønne skridt starter på anden introdag i stor hotelkæde

Det er ikke nok at tale om bæredygtighed og formulere en fin vision. Det skal ud at leve i selve driften, og det betyder, at alle nyansatte hos Comwell bruger en hel dag, hvor der er fokus på bæredygtighed.

- Hvis bæredygtighed skal forankres i organisationen, så skal medarbejderne tage et ejerskab. Det gør de kun, hvis de forstår, hvad der er formålet, og at de kan se, at de gør en forskel, og selv kan sætte et aftryk, siger Mai-Britt Jensen, der er HR og sustainability direktør hos hotelkæden Comwell.

- Det koster selvfølgelig nogle ressourcer at bruge en hel dag på bæredygtighed. Men det viser også, at det er en vigtig del af den måde, vi arbejder på, og det er noget, vi tager meget seriøst, siger Mai-Britt Jensen.

Bæredygtighed er så vigtig en del af forretningen hos hotelkæden Comwell, at man har reserveret en hel dag til at "uddanne" de nyansatte i at tænke grønnere og mere bæredygtigt. - Hvis man skal rykke noget, så skal medarbejderne være med, lyder det fra direktøren, der har ansvaret for hele tiden at skabe en bedre udgave af hotelkæden.

Bæredygtighed: Der er afsat en hel dag med fokus på bæredygtighed for nyansatte hos Comwell.

- Bæredygtighed er en del af fundamentet for virksomheden. Så det falder os helt naturligt, siger Mai-Britt Jensen, der er HR og sustainability direktør hos hotelkæden Comwell, der har flere hoteller i Trekantområdet.

På første introdag er der fokus på historien og værdierne i Comwell-koncernen, og anden dag handler det om, hvordan man udnytter gulerødder og kartofler fuldt ud, skruer ned for forbruget og hjælper med at skabe en mere bæredygtig verden, alt sammen med udgangspunkt i FN’s Verdensmål.

- Hvis bæredygtighed skal forankres i organisationen, så skal medarbejderne tage et ejerskab. Det gør de kun, hvis de forstår, hvad der er formålet, og at de kan se, at de gør en forskel, og selv kan sætte et aftryk, siger Mai-Britt Jensen.

Bæredygtighed er en rejse. Det stopper ikke. Bæredygtighed for os handler om, at vi skal være en bedre udgave af os selv.

Mai-Britt Jensen, HR og sustainability direktør hos Comwell

- Det koster selvfølgelig nogle ressourcer at bruge en hel dag på bæredygtighed. Men det viser også, at det er en vigtig del af den måde vi arbejder på, og det er noget, vi tager meget seriøst, siger Mai-Britt Jensen.

Virksomheden har siden 2015 haft et stærkt fokus på bæredygtighed, og det er også blevet bemærket af omverdenen og gæsterne.

Virksomheden er flere gange blevet kåret som den mens bæredygtige hotelkæde. I januar vandt tre af hotellerne en klima-award for deres arbejde med at nedsætte klimaaftrykket, blandt andet hotellet i Kolding.

Senest blev Comwells ambitiøse arbejde med den grønne omstilling for fjerde gang hædret med en Sustainable Brand Index Award. Det er Europas største uafhængige brandundersøgelse med fokus på bæredygtighed.

Det nemme er visionen

De fine priser er kun kommet i hus, fordi det lykkes at involvere medarbejderne, fortæller Mai-Britt Jensen. Tidligt på "rejsen" fik hotelkæden uddannet 300 ”bæredygtigheds-ambassadører”, og det var en øjenåbner i forhold til at forstå, at man skal have alle medarbejderne med.

Comwell

Comwell er en danskejet og landsdækkende hotelkæde. Virksomheden er ejet af familien Christiansen fra Kolding, der også ejer bilkoncernen NIC Christiansen. Kæden har i mere end 50 år drevet specialiserede møde- og konferencehoteller.

Siden 2015 har Comwell arbejdet målrettet med den grønne omstilling, hvilket har resulteret i prisen for Danmarks mest bæredygtige hotelkæde i 2019, 2020, 2021 og 2022. Alle Comwells hoteller har Det Økologiske Spisemærke i bronze og er certificeret med turismens internationale miljømærke Green Key.

De seneste seks år har hotelkæden reduceret el, vand og varmeforbrug med mere end 20 procent. For fremtiden har Comwell et mål om at reducere med yderligere 2 procent om året.

- Det siger jo næsten sig selv, at hvis man skal rykke noget, så skal medarbejderne være med, og de skal vide, hvorfor det er vigtigt, siger Mai-Britt Jensen. Og i den sammenhæng giver det god mening, at hendes titel dækker både HR og sustainability.

- Vores organisation er drevet af vores medarbejdere. Det er også dem, der driver indsatsen med bæredygtighed. Hvis vil skal have bæredygtighed til at leve ude i driften, og det er her, at det sker, så skal det leve gennem medarbejderne. Så HR og bæredygtighed hænger sammen for os, siger Mai-Britt Jensen.

Hotellet har – selvfølgelig - en styregruppe i forhold til bæredygtighed. Her deltager tre fra den øverste koncernledelse og medarbejdere fra forskellige faggrupper. Gruppen har formuleret visionerne og de milepælsplaner, man arbejder ud fra i koncernen, ligesom det er her retningen, for det fremtidige arbejder bliver sat.

- Det er den nemme del. Det er ret nemt at sætte ord på, hvor du gerne vil hen. Men hvis du skal derhen, så er der nogle, der skal drive det, og som også synes, at det giver mening. Så når vi for eksempel siger, at vi gerne vil have fokus på madspild, så skal vores køkkener forstå hvorfor, og de skal synes, det er en god idé. Det er jo dem, der i dagligdagen står med det og skal rapportere ind, hvordan det går. Det er dem, der skal se, hvordan vi kan gøre det anderledes. Det er også dem, der kommer med de næste gode ideer, siger Mai-Britt Jensen.

Vil gøre en forskel

Da hotelkæden i 2015 gik i gang med ”rejsen” var indsatsen i høj grad drevet af at finde besparelser, for eksempel ved at bruge LED-pærer, og så samtidig reducere forbruget. Ønsket var fra starten at reducere ressourceforbruget uden at gå på kompromis med gæsternes oplevelse. Man selvfølgelig har virksomheden også kigget på økonomien og investeringer på både kort og lang sigt, så indsatsen og arbejdet også blev økonomisk bæredygtigt.

I dag vil man selvfølgelig også gerne høste de økonomiske gevinster, men arbejdet er mere drevet af ønsket om at gøre en forskel og blive mere bæredygtige.

- Vi skal hele tiden høre på hinandens gode historier. Det er på den måde, vi kommer tættere på målet. Bæredygtighed er for alle,

Mai-Britt Jensen

- I dag er vi der, hvor kunderne forventer, at vi som hotelkæde tænker bæredygtighed i stort og småt. De besparelser vi har fået for eksempel omkring madspild, de bliver reinvesteret. Andre investeringer bliver tjent hjem over tid. Og tingene skal også være bæredygtige økonomisk. Det er jo ikke bæredygtigt at skifte alle dyner på en gang, hvis de ikke fejler noget. Det er ikke at udnytte ressourcerne fornuftigt, siger Mai-Britt Jensen.

Virksomheden er derfor nødt til at fokusere deres indsats. De kan ikke gøre alt på en gang, forklarer direktøren. Det vil også være for stor en mundfuld for organisationen.

- Bæredygtighed er en rejse. Den stopper ikke. Bæredygtighed for os handler om, at vi skal være en bedre udgave af os selv. Bliver man nogensinde færdig med det? Det håber jeg ikke. Vi lærer hele tiden, og alle omkring os lærer nye ting, siger Mai-Britt Jensen.

Bæredygtighed er for alle 

Men ikke nok med at kunderne forventer, at kæden arbejder med bæredygtighed, så er det også noget, der fylder hos medarbejderne og deres opfattelse af virksomheden.

Virksomheden havde for et par år siden for første gang bæredygtighed med som tema i en intern trivselsanalyse, og her "scorede" dagsordenen højt i forhold til, hvor vigtigt det var for de ansatte.

- Det gav os en ekstra motivation, og det viste samtidig, at det er noget, som folk tager med hjem i deres egen hverdag, siger Mai-Britt Jensen, der på den baggrund kun kan opfordre andre til at gå i gang med rejsen.

- Vi skal hele tiden høre på hinandens gode historier. Det er på den måde, vi kommer tættere på målet. Bæredygtighed er for alle, siger Mai-Britt Jensen og fortsætter:

- Det kan godt være en jungle, når du kigger på bæredygtighed. Hvordan skal man starte? Der er mange ting i spil. Derfor er det også vigtigt, at virksomheder kommunikerer, hvad de gør. Det kan inspirere andre. Vi tager også gerne ud til virksomheder og fortæller. Forhåbentlig kan vi inspirere og skubbe til andre, siger Mai-Britt Jensen.


- Det er en sjov proces. Vi sparer både penge og gør noget godt for naturen, siger Bjarne Hedegaard, der er ejendomsansvarlig på Comwell i Kolding. Foto: Henrik Kruse 

Seks konkrete og bæredygtige tiltag på Comwell

Fadøllen er blevet mere klimavenlig, det samme er svømmeturen i poolen. Det er bare to eksempler på, hvordan Comwell-kæden hele tiden arbejder med bæredygtighed.

I starten var indsatsen i høj grad drevet af økonomisk gevinst. I dag handler det i høj grad om, at virksomheden vil være en bedre udgave af sig selv og gøre en forskel.

Erhvervsliv Trekanten har været en tur rundt på hotellet i Kolding for at høre om seks konkrete tiltag, der bidrager til at skabe en mere bæredygtig forretning.

Siden 2015 har Comwell-kæden arbejdet målrettet med den grønne omstilling, hvilket har resulteret i prisen for Danmarks mest bæredygtige hotelkæde i 2019, 2020, 2021 og 2022. Her er seks konkrete tiltag, der har gjort forretningen mere bæredygtig.

Bæredygtighed: Erhvervsliv Trekanten har været en tur rundt på hotellet i Kolding sammen med ejendomsansvarlig Bjarne Hedegaard for at se på nogle af de konkrete tiltag, hotellet har foretaget de seneste år.

Flere ladestandere

Salget af hybrid- og elbiler har fået efterspørgslen på ladepunkter til at stige markant. Det betyder, at kæden fordobler antallet af ladepunkter til elbiler.

For et år siden var der seks ladestandere på Comwell-Kolding. Nu er der 12 standere.

- Der skete et eller andet sidste sommer. Efterspørgslen steg voldsomt, siger Bjarne Hedegaard.

Mere klimavenlig fadøl

Comwell arbejder henimod at sige farvel til flasker, og samtidig har de reduceret CO2-aftrykket ved at skifte til et nyt system til fadøl. I stedet for at bruge CO2 til at føre øllen frem i hanerne, så er der nu installeret en kompressor. C02-aftrykket per liter øl er halveret fra cirka otte gram til fire gram.

Led-pærer har sparet strømmen

Comwell har i stor stil udskiftet de traditionelle pærer med LED-pærer, og det har betyder, at man i Kolding i runde tal har reducerer strømforbruget med en femtedel. Det betyder blandt andet, at man i vintermåneder er nødt til at skrue lidt op for varmen, fordi der ikke kommer varme fra pærer. Men i sommerperioden er det ikke nødvendigt at køle så meget ned.

- Det er en sjov proces. Vi sparer både penge og gør noget godt for naturen, siger Bjarne Hedegaard.

Mindre vandforbrug i opvasken

Vandforbruget er faldet markant efter, at man fik udskiftet den gamle opvaskemaskine i køkkenet i Kolding. Beslutningen kom efter, at man fik foretaget en energiberegning. På fire år er investeringen i maskinen tjent hjem.

Vandhaner med koldstart

Når gæsterne på hotellet tænder for vandhanen, så er det kold vandt, der kommer ud af hanen. Skal vandet være varmt, skal armen drejes helt til venstre.

- Det er lille ting. Men alle dråber tæller med, og det gør ikke noget, at du skal dreje armen til venstre for at få varmt vand, siger Bjarne Hedegaard.

Mere bæredygtig svømmetur

Hotellet har opsat et kulfilter på poolen i stedet for det gamle sandfilter, og det har reduceret vandforbruget markant.

- Vi skal ikke skifte så meget vand, og det betyder også, at vi ikke skal bruge så meget energi på at varme vandet op, siger Bjarne Hedegaard.