Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Trekanten i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

- Jeg er ikke belastet af viden, hvis man kan sige det sådan. På en eller anden måde gør det, at jeg bedre kan se tingene fra kundernes side, siger Morten Høilund, der er ny direktør hos totalentreprenør Kjæhr & Trillingsgaard. Arkivfoto: Søren Gylling

Ny direktør er ikke belastet af viden

Kan det være en fordel, at chefen ikke kender alle detaljer, og at han aldrig har haft sin gang i branchen? Svaret blev et ja hos totalentreprenør Kjæhr & Trillingsgaard, da de skulle ansatte en ny direktør, der overtager stolen efter, at den tidligere direktør og medejer træder et skridt tilbage.

Valget faldt på Morten Høilund, der kommer fra en stilling som administrerende direktør i DSV Prime Cargo med cirka 500 ansatte i hele verden. Nu skal han lede et byggefirma.

Virksomheden har samlet et hold af byggefolk, der ved, hvordan man styrer et byggeprojekt i land fra en bar mark til nøglen bliver afleveret. Hvorfor skulle den nye chef så kende detaljerne? I stedet skal det vendes til en fordel, at chefen ikke begraver sig i tekniske detaljer.

Hvordan ser det ud i din branche? Har I brug for en topchef, der kender alle detaljer og hver en afkrog? For skal chefen være ”klogere” på stoffet end de ansatte? Næppe.

Hos Kjæhr & Trillingsgaard har de prioriteret en chef, der kan lede og udvikle en organisation og samtidig skal spille en nøglerolle i salget. Og netop når det kommer til salgsindsatsen kan det faktisk vise sig at være en fordel, at han ikke kender alle detaljer. Så kan han nemlig nemmere se byggeprojektet fra kundens side af skrivebordet.

Har du gode idéer til, hvad vi skal dykke ned i næste gang, så er du altid velkommen til at sende os en mail.

Du er som altid meget velkommen til at dele nyhedsbrevet i dit netværk. Nye læsere kan tilmelde sig nyhedsbrevet sig på erhvervslivtrekanten.dk.

God fornøjelse - og tak fordi du deler

Billede af Henrik Kruse
Billede af skribentens underskrift Henrik Kruse Erhvervsjournalist
Energinet forventer at ansatte cirka 150 i løbet af det kommende år. Det betyder, at pladsen på hovedkontoret i Erritsø bliver presset. Arkivfoto: Søren Gylling

Det skal du også vide fra virksomhederne i Trekanten

150 nye jobs på vej til Energinet i Erritsø. Der er endnu ikke truffet beslutning om at udvide hovedkontoret.

Familie sælger fremadstormende malingvirksomhed til kapitalfond. Virksomheden forventer, at omsætningen femdobles.

DLG ansætter direktør for bæredygtig forretningsudvikling i en nyoprettet stilling. Direktøren skal styrke koncernens kommercielle fokus med konkrete løsninger i centrum.

Vi giver dig her overblikket over, hvad der også er værd at vide fra byens virksomheder.

Trekantområdet:  150 nye ansigter skal i 2022 finde sig en plads i Energinets hovedsæde i Erritsø. Det er forventningen hos direktør Marianne Hansen med ansvar for Koncernøkonomi og Business Supports, skriver Fredericia Dagblad.

- Vi får flere opgaver rundt om i landet, i takt med at særligt elnettet skal tilpasses en fremtid, hvor langt det meste af strømmen kommer fra vind og sol, ofte fra havmølleparker eller fra solcelleanlæg placeret i tyndere befolkede områder. Danmarks elforbrug vil også stige voldsomt, fordi vi skal bruge strøm til mange flere ting, når olie, kul og naturgas udfases, fortæller direktøren.

Allerede i dag er pladsen presset i det store hovedsæde på Tonne Kjærs Vej. Der blev for et par år siden sat midlertidige pavilloner op ved de eksisterende kontorbygninger.

- Der er ikke truffet beslutning om at bygge til, men det er rigtigt, at vi drøfter, hvordan vi får plads til mange nye medarbejdere, herunder også eventuel tilbygning, konstaterer Marianne Hansen.

Godt 60 ansatte hos malingproducenten Nowocoat i Kolding får nye ejere i form af en kapitalfond. Det er kapitalfonden Waterland, der nu sætter sig på majoriteten i virksomheden med 85 procent, mens Reinert-familien, der tidligere sad på majoriteten, fortsat sidder på 10 procent og medarbejderne på de sidste fem procent, skriver JydskeVestkysten.

- Vi får langt mere kapital til rådighed, og vi får en kapitalfond i ryggen, som er risikovillig, og som vil skrue ekstra op for væksten i vores virksomhed. Det, tror jeg på, er nødvendigt, hvis vi skal holde samme fart, som vi har gjort de senere år. Derfor er det her et klogt træk, og vi glæder os alle til at trække på de mange kompetencer, som Waterland tager med ind i det her, siger adm. direktør Ole Enevold Jensen. Virksomheden har nu lagt en meget ambitiøs strategi, hvor man går efter at femdoble omsætningen, så man nærmer sig en omsætning på en milliard kroner.

1. februar tiltræder 51-årige Jakob Lave som direktør for bæredygtig forretningsudvikling i DLG. Han kommer fra en stilling som direktør for Future Farming i Landbrug & Fødevarer og udviklingschef i landbrugets videnscenter, SEGES. 

I sin nye rolle i DLG skal Jakob Lave være med til at styrke DLG’s konkurrencemæssige position og bidrage med strategiske initiativer, der fremmer bæredygtig og innovativ forretningsudvikling, værdiskabelse og vækst på tværs af forretningsområder og lande, skriver virksomheden i en pressemeddelelse. Der er tale om en nyoprettet stilling, som skal understøtte DLG's arbejde for en bæredygtig omstilling.

- Jeg er stolt over, at jeg får mulighed for at være med til at løfte så spændende en opgave i DLG, der har tydeliggjort, at deres strategiske retning i arbejdet med bæredygtighed indebærer et skarpt kommercielt fokus med konkrete løsninger i centrum. Fagligt står jeg over for en spændende udfordring, idet DLG rummer store potentialer indenfor bæredygtighed, som jeg glæder mig meget til at være med til at forløse, siger Jakob Lave.

Den nye direktør hos Kjæhr & Trillingsgaard er helt ny i byggebranchen og får en nøglerolle i forhold til salgsindsatsen. - Jeg er vant til at sælge en ren serviceydelse. Det betyder, at mit mindset er på at forklare, det vi sælger og dokumentere værdien af det og samtidig levere høj service, siger Morten Høilund. Arkivfoto: Søren Gylling

Direktør skifter til ny branche: Det skal være en fordel, at jeg kommer udefra

Morten Høilund har været direktør for en virksomhed med 500 ansatte i hele verden, og hvor ejerne sad i Japan. Nu skal han stå i spidsen totalentreprenør Kjæhr & Trillingsgaard, der har 14 funktionærer ansat.

Der er tale om et markant sporskifte for direktøren, der aldrig har beskæftiget sig med byggeri. Men det skal vendes til en fordel, at direktøren ikke er belastet af viden. Hvad de "friske øjne" kan bidrage med, fortæller direktøren mere om i denne artikel.

- På en eller anden måde gør det, at jeg bedre kan se tingene fra kundernes side. Jeg er god til at lytte og forstå, hvad de mener, og så har jeg en opgave i at komme tilbage og oversætte det til vores ansatte. Jeg bliver en slags mellemmand. Det er lidt ligesom en it-konsulent. De bedste af dem forstår kunden, og samtidig kan de tale med "nørderne", siger Morten Høilund.

Den nye direktør hos totalentreprenør Kjæhr & Trillingsgaard er ikke belastet af en masse viden om branchen? I sidste ende skal det komme bygherren til gavn. Morten Høilund har netop sat sig i direktørstolen, hvor han er klar til at lytte og spørge.

Direktørskifte: Hjørnekontoret er fortsat helt bart. Der er kun en computer på bordet og en gammel transistorradio i vindueskammen. Det hele er fortsat meget nyt for direktør Morten Høilund. Det gælder også i forhold til den branche, han netop trådte ind i efter årsskiftet.

Efter et arbejdsliv i transport- og logistikbranchen – senest som administrerende direktør hos DSV Prime Cargo – så er han ny direktør hos Kjæhr & Trillingsgaard, der bygger til erhvervslivet.

- Det skal være en fordel, at jeg kommer udefra. Det handler blandt andet om, at jeg spørger interesseret ind på vegne af kunderne, siger Morten Høilund, 46 år, og fortsætter:

- Jeg vil jo bare spørge løs i starten. Hvorfor kan vi ikke bare lave et hul her eller bygge sådan her? Hvis det ikke er åbenlyst for mig, så er det nok heller ikke åbenlyst for vores potentielle kunde. Det skal helst blive en fordel. Men forudsætningen er selvfølgelig, at vi har de rigtige kompetencer i huset. Der er nogen, der skal bygge det. Og det hold har vi, siger Morten Høilund, der vurderer, at det er en fordel for kunderne, at han ikke bliver opslugt af tekniske detaljer.

For i sidste ende handler det om at kunden får værdi af den nye bygning.

- Jeg er ikke belastet af viden, hvis man kan sige det sådan. På en eller anden måde gør det, at jeg bedre kan se tingene fra kundernes side. Jeg er god til at lytte og forstå, hvad de mener, og så har jeg en opgave i at komme tilbage og oversætte det til vores ansatte. Jeg bliver en slags mellemmand. Det er lidt ligesom en it-konsulent. De bedste af dem forstår kunden, og samtidig kan de tale med "nørderne", siger Morten Høilund.

Skal dokumentere værdien

Karrieren startede som elev hos Prime Cargo, hvor han blev uddannet speditør og endte som administrerende direktør. Virksomheden voksede fra en håndfuld til knap 500 ansatte globalt, og sidste år blev virksomheden solgt til transportkæmpen DSV.

Han har skiftet spor efter en grundig dialog med de to hovedaktionærer, Christian Trillingsgaard, som er fjerde generation i virksomheden, samt bestyrelsesformand, Kaj Aage Nielsen. De har prioriteret at ansætte en direktør, der får fokus på salget, og hele tiden holder virksomheden skarp.

Kjæhr & Trillingsgaard

  • Totalentreprenør Kjæhr & Trillingsgaard har 14 funktionærer og omkring 150 medarbejdere hos underleverandører og samarbejdspartnere. 
  • Tidligere administrerende direktør og medejer Christian Trillingsgaard, der er fjerde generation i virksomheden, fortsætter i virksomheden, det samme gør medejer og bestyrelsesformand, Kaj Aage Nielsen, som i 2018 købte sig ind i virksomheden. 
  • Derudover er indkøbs- og kalkulationschef Lars Møllgaard kommet ind i ejerkredsen.

- Det er en post, hvor du skal sætte holdet og udvikle en organisation, der hele tiden er tunet, motiveret og effektiv. Det ved jeg, hvordan man gør. Det kunne jeg i princippet gøre i mange forskellige brancher. Og så får jeg samtidig en kommerciel rolle, hvor jeg skal ud og tale med kunder. Jeg tror, at man var lidt bekymret for, at jeg blev utålmodig i den fase. Men jeg kommer fra et sted, hvor der også var nogle lange salgsprocesser, siger Morten Høilund.

Du skal selvfølgelig kende det, han kalder "dynamikken" i branchen. Hvad er vilkårene? Hvor bevæger branchen sig hen? Men derudover kan han komme med et nyt perspektiv på en meget traditionel branche, hvor der – naturligt nok - er stort fokus på det fysiske produkt.

- Jeg er vant til at sælge en ren serviceydelse. Det betyder, at mit mindset er på at forklare, det vi sælger og dokumentere værdien af det og samtidig levere høj service. Det tror jeg godt, at man kan tilføje det fysiske produkt, der bliver solgt i den her branche, siger Morten Høilund, der blandt andet henviser til deres store byggeprojekt med Green Hydrogen Systems, hvor de udvider fabrikken med 14.000 kvadratmeter.

- Der går to år fra vi underskriver sådan en aftale, til vi afleverer. I den proces tror jeg godt, at vi kan tilføje noget værdi til bygherren. Det tror jeg. Men nu har jeg kun været i gang i to dage. Men der er noget der, som vi kan arbejde med, siger Morten Høilund.

Der blev langt til toppen

Sporskiftet væk fra transport-og logistikbranchen har været undervejs et stykke tid, og der har også været bud efter direktøren, der har været med til at opbygge alt omkring e-commerce hos Prime Cargo. Det var særligt den del – og den store robot på virksomheden – der fik DSV til at købe Kolding-virksomheden.

- Inden DSV købte Prime Cargo, så var vi også ejet af japanske Mitsui-Soko. Det gjorde, at jeg havde gjort mig nogle tanker om, hvad der skulle ske. Så det er løbende kommet til mig, at jeg synes, at en anden branche kunne være spændende, siger Morten Høilund, der glæder sig til at indgå i en mindre organisation.

Jeg er nok lidt mere en entreprenør-type end jeg er til vedligeholdelse

Morten Høilund, administrerende direktør i Kjæhr & Trillingsgaard

- Jeg er nok lidt mere en entreprenør-type, end jeg er til vedligeholdelse. Entreprenørånden har jeg kunnet finde i alle årene hos Prime Cargo, fordi vi er vækstet så meget i Prime Cargo. Der er hele tiden sket noget nyt. Men vi nåede et punkt, hvor det entreprenante gled lidt væk. Man bliver låst i nogle rammer. Der er meget drift, administration og rapportering til nogle længere oppe i hierarkiet, siger Morten Høilund.

Direktøren ser frem til, at han nu kan spise frokost sammen med hele virksomheden hver dag.

- Jeg har søgt noget, hvor jeg kommer tættere på det hele. Når du ejet af en udenlandsk virksomhed, så er der langt til toppen. Her er ejerne på kontoret hver dag. På gangen kan vi drøfte tingene og tage en hurtig beslutning. Det har jeg faktisk savnet. Sådan var det også i Prime Cargo i mange år, hvor ejerne sad på stedet og meget hurtigt kunne tage en beslutning, siger Morten Høilund, der har ambitioner om at fordoble antallet af ansatte over den kommende årrække.

Altid plads til de bedste

Han kommer ind i en branche, hvor der er fuld fart på, og det i en grad der har givet store prisstigning og udfordringer med kapaciteten. Men skulle markedet falde, så skræmmer der  ikke direktøren. Der er altid plads til de bedste, lyder hans vurdering.

- Man kan får noget ud af alle markeder. Man kan også få noget ud af et faldende marked. Lige nu er der nogle udfordringer med prisstigninger og kapaciteten. Det gør, at der er nogle, der holder tilbage og venter med at bygge. Så når aktiviteten falder igen, så er der nogle, der har sat tingene på pause, der er klar til at bygge, siger Morten Høilund, som samtidig er overbevist om, at de nye forbrugsmønstre også får stor betydning for mange virksomheder.

- Min grundlæggende tanke er, at tingene hele tiden bevæger sig. Det betyder, at der også er behov for det, vi laver. Se blandt andet på e-commerce. Handelsvirksomheder - store og små - kan ikke undgå at lave deres egen webshop og sælge direkte til private i fremtiden. De kan outsource det til for eksempel DSV Prime Cargo. Men ellers har de brug for en ny bygning. Der vil ske en masse på det område de kommende år, siger Morten Høilund.