Varen er klar til gensalg i appen efter købet: Vi skal ikke bare købe og smide ud
Bæredygtighed handler – også – om at gensælge produkter, og her har Reshopper taget det til et nyt niveau - både når det gælder brugte og helt nye produkter.
- Når junior nogle måneder efter er blevet for stor til gummistøvlerne, så kan du gå ind i appen og sige "sælg", og så ligger alt data klar. Du skal beskrive stand, tage et nyt billede og sætte en ny pris. Beskrivelsen, alt med kategorier og mærker ligger klar, siger Casper Blom, der sammenligner det at sætte varen til salg med at aflevere pantflasker.
Dagsordenen med bæredygtighed rammer plet i forhold til at drive forretningen, men lige nu er kunderne mest interesserede i at få pengene til at række. Det er det vigtigste parameter, når de vælger Reshopper, fortæller direktøren.
- Det er dyrt at være børnefamilie. Hos os kan sælgerne få lidt penge hjem. Andre vil købe, fordi de kan komme længere med deres penge. Der passer det her koncept godt. Det er ikke fordi, at du skal købe dårligere ting. Du kan fortsat købe kvalitet, men det er bare brugt af et andet barn. Det passer godt til tiden, siger Casper Blom.
Det har altid været god latin at holde fast i kunden, men hos Reshopper tager de det til et nyt niveau, allerede når de sælger varen. Her er varen gjort klar til at blive solgt videre i det øjeblik, kunden har betalt.
- Vores mantra er, at vi ikke tjener penge på varen ved at sælge den første gang, vi skal tjene pengene anden, tredje og fjerde gang, siger Casper Blom, der er administrerende direktør i Reshopper.
Den digitale markedsplads Reshopper har i dag over 250.000 aktive børnefamilier, der giver nyt liv til brugte børneting, og nu er konceptet udvidet med de første fysiske butikker, hvor der også er nye varer på hylderne fra blandt andet konkursboer.
Casper Blom, administrerende direktør i ReshopperBæredygtighed kan meget hurtigt blive en meget "flot" agenda, der er lidt højtravende, men jeg tror ikke, at vi redder verden ved at gøre store flotte ting. Vi redder den ved at tage små skridt ad gangen. Det betyder, at vi sælger gummistøvlerne, når de er blevet for små.
- Uanset om du køber gennem appen eller i den fysiske butik, så ryger varen ind på appen, og når du gør det, så ligger alt data på det, du har købt i appen, og er klar til at blive solgt senere. Data på gummistøvlerne og bukser ligger klar, siger Casper Blom, der står i spidsen for den nye forretning, der kobler online børnetøjsplatformen med outletbutikker.
Lige nu er der tre butikker, men ambitionen er at komme op på 10-20 butikker. Reshopper fortsætter med at formidle brugt børnetøj og udstyr, og i butikkerne bliver der både solgt nyt og brugt børnetøj.
- Når junior nogle måneder efter er blevet for stor til gummistøvlerne, så kan du gå ind i appen og sige "sælg", og så ligger alt data klar. Du skal beskrive stand, tage et nyt billede og sætte en ny pris. Beskrivelsen, alt med kategorier og mærker ligger klar, siger Casper Blom, der sammenligner det at sætte varen til salg med at aflevere pantflasker.
Forretningen kender dagskursen
Forretningen er så at sige født "cirkulær", og samtidig har virksomheden et meget detaljeret billede af, hvad der får tingene til at rulle rundt, fordi de har adgang til data. Reshopper kan næsten forudsige, hvornår kunden sætter varen til salg igen, fordi barnet er vokset, og Reshopper kan samtidig foreslå en pris.
- Udfordringerne med prissætningen er noget af det, som man overser på digitale markedspladser. Det er ofte det, som "kunderne" beskriver som en af de største problematikker, når de sælger ting. De kan ikke finde den rigtige pris, siger Casper Blom.
Kort om Reshopper
- Reshopper – der blandt andet har Jesper Buch med i ejerkredsen – har netop udvidet konceptet med fysiske butikker. Der er foreløbig tre butikker, men ambitionen er at åbne 10-20 butikker. I butikken og over appen vil der blive solgt overskudsvarer fra restpartier og tidligere kollektioner.
- Virksomheden har opkøbt Kids Group ApS, der står bag børnetøjsbutikskæden Outletland, og ejerkredsen bliver nu medejer af Reshopper. Iværksætter og investor Casper Blom, der er ejer og direktør i Kids Group ApS, er indsat som ny administrerende direktør i Reshopper, og bliver samtidig største kapitalejer i selskabet.
- Genbrugstanken er ikke ny for Casper Blom, som fik en millionforretning ud af at sælge brugte golfbolde, og han har blandt andet været investor i Soundboks. Efter sammenlægningen vil Reshopper have 15 fastansatte og mere end 20 deltidsansatte samt en forventet omsætning på godt 45 millioner kroner i dette regnskabsår. 250.000 brugere har været aktive på appen i de seneste 12 måneder.
- Udfordringen er, at hvis jeg for eksempel skal sælge en iPhone, så ser jeg prisen for alle dem, der ikke har solgt deres telefon, og så sætter jeg min lidt dyrere end den billigste. Det skaber en markedsplads, der ikke er særlig dynamisk, når man har en prissætning, der bliver sat efter ting, der ikke er blevet solgt. Pludselig bliver du træt af, at der ikke sker noget, og så dumper du prisen, og du sidder med en fornemmelse af, at det måske ikke var den rigtige pris, siger Casper Blom.
Hos Reshopper udnytter de, at den digitale forretning har nøjagtige data på, hvad der bliver solgt og til hvilken pris. Virksomheden har haft mere end ni millioner handler på platformen siden opstarten, så virksomheden ved, hvad et par gummistøvler i et bestemt mærke og i en bestemt stand koster.
- Vi har så at sige dagskursen, og vi hjælper med at folk sætter den rigtige pris, og den rigtige pris er set med vores øjne, når køber og sælger er tilfredse, siger Casper Blom.
Kunder går efter besparelsen
Netop prisen er vigtig for kunden. Med udsigt til noget, der ligner en recession og meget høj inflation, så kigger børnefamilierne nøje på husholdningsbudgettet.
- Det er dyrt at være børnefamilie. Hos os kan sælgerne få lidt penge hjem. Andre vil købe, fordi de kan komme længere med deres penge. Der passer det her koncept godt. Det er ikke fordi, at du skal købe dårligere ting. Du kan fortsat købe kvalitet, men det er bare brugt af et andet barn. Det passer godt til tiden, siger Casper Blom.
Bæredygtighed er også et vigtigt tema for virksomheden, men når de spørger kunderne, hvorfor de vælger Reshopper, så handler det om at gøre en god handel.
- Bæredygtighed kan meget hurtigt blive en meget "flot" agenda, der er lidt højtravende, men jeg tror ikke, at vi redder verden ved at gøre store flotte ting. Vi redder den ved at tage små skridt ad gangen. Det betyder, at vi sælger gummistøvlerne, når de er blevet for små, siger Casper Blom og fortsætter:
- Reshopper rummer en sjov og god fortælling om, at børn vokser op i en verden, hvor det ikke er en skam, at Victor og Lasse har gået i de samme gummistøvler. Vi lærer børn, at man godt kan genbruge, og man ikke bare skal købe og smide ud, siger Casper Blom.