Sloganet "køb kontant" holder også i dag - men det kræver tålmodighed
Forsigtighed er en dyd hos Dansk Auto Logik, og det har været med til at skabe en solid virksomhed, der ikke behøver at vende tingene med banken, før de sætter et nyt projekt i søen. Her er det nok at spørge bestyrelsen, fortæller administrerende direktør i Dansk Auto Logik, Kurt Rath.
Indtil for få år siden blev alle autotransportere betalt kontant ved levering, og det har betydet, at selv om virksomheden er blevet ramt af op- og nedture, så har virksomheden stået stabilt.
- Når historiebøgerne skal skrives, og her taler vi om de store linjer, så tror jeg ikke, at vi går glip at noget. De ting vi går ind i, det er sunde ting. Det er ting, der er holdbare, siger Kurt Rath, der godt kan anbefale andre virksomheder at gå forsigtigt frem.
- Det er bare ikke oppe i tiden, at tingene skal tage lang tid. Du udvikler ikke tingene over så lang tid i dag, siger Kurt Rath.
KØB KONTANT: Det kræver tålmodighed, når du driver en virksomhed ud fra sloganet "Køb kontant – og hold lidt i reserve".
Men det kan godt lade sig gøre – selv i dag, lyder det fra administrerende direktør i Dansk Auto Logik, der har en helt unik markedsposition.
Millionerne ruller ind i firmaet, der transporterer biler rundt i landet, og virksomheden har skabt sig en solid position, og set i det lange perspektiv har det vist sig at være en særdeles fornuftig strategi at være forsigtig.
Kurt Rath, administrerende direktør i Dansk Auto LogikLige nu er det jo meget usikkert, hvor renteniveauet ender, så er du en virksomhed, der arbejder med en stor gæld, så ligger der en ikke ubetydelig risiko.
Mellem 80-85 procent af alle fabriksnye biler har stået på ladet af en autotransporter fra Dansk Auto Logik, og chancen for, at den har stået på ladet af en lastbil, der er købt kontant, er meget stor.
Virksomheden har netop haft 60-års jubilæum, og det er i høj grad stifteren, afdøde Bent O. Jørgensen og hans forretningsfilosofi, der fortsat sætter retningen, også selv om den er blevet filet til over de seneste år.
- Bent havde baggrund i en autobranche, hvor han altid havde oplevet op- og nedture. Der var syv gode og dårlige år, og hans måde at beskytte sig mod de dårlige år, det var at købe kontant. Så selv om at der ikke var brug for alle lastbiler i en periode, så var det ikke noget, der drænede virksomhedens likviditet, siger administrerende direktør Kurt Rath.
Lille tilpasning
Stifteren, der døde i slutningen af 2021, har derfor altid med stolthed i stemmen fortalt, at den eneste gang, han har lånt penge, var til den første lastbil. Mens han sad ved førersædet i virksomheden, blev alle lastbiler betalt kontant ved levering.
Et princip der dog blev opblødt for godt syv år siden, hvor virksomheden også begyndte at lease lastbiler. Det var ikke noget, der passede stifteren. Men man nødt til at "tilpasse" sig virkeligheden, fortæller direktøren.
Fakta
Dansk Auto Logik A/S er den største autotransportør i Danmark. Dansk Auto Logik A/S beskæftiger i dag omkring 300 ansatte. Virksomheden råder over 160 autotransportere og dækker mere end 500.000 kvadratmeter asfalt på adresser i Ringsted og hovedkontoret i Vamdrup.
- Da vi gik den vej, så var det i en periode, hvor renterne på leasingaftalerne var så lave, at de penge, som vi ville binde i lastbiler, dem kunne vi forrente bedre ved at købe værdipapirer, siger Kurt Rath.
- Da vi gik den vej, var det ikke med Bents gode vilje, men han havde jo overladt styringen til mig, og så længe, at vi havde tjent pengene først, så valgte vi at gå den vej. I stedet blev overskudslikviditeten parkeret i holdingselskabet, siger Kurt Rath.
Behøver ikke spørge banken
Den meget konservative tilgang til at drive forretningen har skabt en meget velkonsolideret virksomhed og kombineret med, at stifteren i firserne lagde ejerskabet i en fond, der skal understøtte virksomheden, så har du opskriften på en meget solid virksomhed. I det seneste regnskab havde Dansk Auto Logik et overskud på 59 millioner kroner før skat og en egenkapital på 350 millioner kroner.
- Kombinationen af at vi er meget solide, og vi er ejet af en fond, der ikke har andre interesser end at understøtte forretningen, det gør, at vi tænker langsigtet. Samtidig skal vi aldrig ud at spørge en bank om lov til noget. Hvis jeg har et projekt, der kræver en større investering, så er det noget bestyrelsen skal kigge på. Vi er ikke afhængige af, at andre godkender vores projekter, siger Kurt Rath.
Den forsigtige tilgang er i dag rodfæstet i virksomheden, og den kommer blandt andet til udtryk ved den måde, som virksomheden over de seneste år har udvidet forretningen i Sverige.
- Vi har ikke købt os til en markedsposition, men vi har i stedet valgt at bygge forretningen stille og roligt op i takt med, at vi kan se, at vi udvider vores fundament, siger Kurt Rath.
Investerer i sunde ting
Direktøren erkender, at virksomheden sagtens kunne komme hurtigere frem, blandt andet i Sverige hvor de er blevet opfordret til at trykke på speederen, men virksomheden holder fast i at gøre tingene i sit eget tempo.
Hvad går I glip af, fordi I er så forsigtige?
- Når historiebøgerne skal skrives, og her taler vi om de store linjer, så tror jeg ikke, at vi går glip at noget. De ting vi går ind i, det er sunde ting. Det er ting, der er holdbare. Tag nu det svenske marked, hvor der var en åbning, og vi blev opfordret til at udvide. Vi kunne godt have investeret i Sverige med 50-60 lastbiler, og så ville omsætningen være markant større meget hurtigt. Men det vi har set de seneste år med corona og krigen i Ukraine betyder, at vores branche meget pludseligt stopper op, og vi vil ikke løbe en stor risiko. Det ligger ikke til os, siger Kurt Rath.
Forsigtighed kræver tålmodighed
Spørgsmålet er så, kan du etablere og drive en virksomhed som Dansk Auto Logik i dag, hvor du lever efter sloganet ”Køb kontant – og hold lidt i reserve”? Kan det lade sig gøre i en tid, hvor agilitet og forandringer er nogle af tidens buzzwords?
- Ja, det tror jeg på, og særligt hvis du har samme tålmodighed som Bent havde for 60 år siden. Det er bare ikke oppe i tiden, at tingene skal tage lang tid. Du udvikler ikke tingene over så lang tid i dag, siger Kurt Rath.
- Det vil kræve tålmodighed at gøre lige som Bent, men jeg er sikker på, at du om 60 år også vil se virksomheder, der bygger stille og roligt op over lang tid, hvor virksomheden løser en opgave, hvor der er et grundlæggende behov, siger Kurt Rath.
Det kan faktisk vise sig at være en fordel, at være konservativ under de aktuelle vilkår.
- Lige nu er det jo meget usikkert, hvor renteniveauet ender, så er du en virksomhed, der arbejder med en stor gæld, så ligger der en ikke ubetydelig risiko, siger Kurt Rath.