Mads Nipper er en rockstjerne i ledelse: Når alt andet svigter, så sig sandheden, som den er
Den mangeårige topchef Mads Nipper, der i dag er koncernchef i danske Ørsted, har gennemgået flere kriser i sin tid som topchef, men han opdagede meget tidligt i karrieren, at når krisen bryder ud, så skal han helt tæt på de ansatte, der sidder med problemerne og agere kaptajn til stormvejret har lagt sig.
Det fortæller han op i podcasten "Toppen taler", hvor han også sætter ord på sin meget åbne og direkte ledelsesstil.
- Du kan godt kalde min direkte måde at tale på for en strategi, men det er mest af alt et forsøg på at tale åbent og ærligt med folk i stedet for hen over hovedet på dem. Når alt andet svigter, så sig sandheden, som den er.
Du kan lytte til podcasten "Toppen taler" i nyhedsbrevet her eller via Itunes, Spotify eller Podimo.
Ledelse: Mads Nipper er en rockstjerne. Sådan beskrives han i hvert fald af en lang række erhvervsjournalister, der sandsynligvis har tildelt ham det kælenavn, fordi udover at bestride et af Danmarks mest profilerede job som topchef for Ørsted er han her og der og allevegne.
Han kommunikerer ofte med pressen. Han er tilstede på sociale medier, og så har han ry for at prioritere at være lige så synlig internt i virksomheden, som han er eksternt.
På mange måder er han derfor også en fornøjelse at interviewe. Han lægger ikke fingrene imellem, og han svarer med en eftertænksomhed og ærlighed, som gør det nemt at lande en historie med en klar vinkel.
Grunden til, at det er vigtig information for dig, som læser artiklen her, er, at det generelt er et fåtal af danske topchefer, som er så åbne, når det kommer til den eksterne kommunikation, og i det her tilfælde er det også en tydelig strategi, som Mads Nipper meget tidlig i karrieren har lagt. Det er med andre ord en del af hans ledelsesstil.
Det fortæller han i podcasten "Toppen taler".
Intet værre end ledelseslingo
- Der er ikke noget værre end folk, der taler i et kompliceret sprog og slår over i en ledelsesjargon, som ingen forstår. Du kan godt kalde min direkte måde at tale på for en strategi, men det er mest af alt et forsøg på at tale åbent og ærligt med folk i stedet for hen over hovedet på dem. Når alt andet svigter, så sig sandheden som den er.
Præcis som Mads Nipper prioriterer en åben og ærlig kommunikation både internt og eksternt i sin ledelse af andre, så forsøger han også at opfordre sine ansatte til at give ham det samme tilbage.
- Jeg forsøger altid at anerkende, når der er nogen, der er uenig med mig. Det betyder ikke, at jeg giver dem ret, men den største værdi opstår, når vi står med en konstruktiv konflikt.
Det er i dialogen, i konflikten eller i uenigheden, at vi skal finde den bedste løsning.
Historisk stor Lego-krise
Den ærlige kommunikationsform og den meget direkte facon har vist sig tidligt i Mads Nippers karriere at være et stærkt kort, når stormen raser, og en uheldig udvikling skal vendes. Første gang det for alvor kom Mads Nipper til gode, var da han sad i Lego, som omkring årtusindskiftet befandt sig i en historisk stor krise, hvor Legos produkt var på vej til at kuldsejle samtidig med, at kunderne forsvandt.
På det tidspunkt sad Mads Nipper i Tyskland, men han blev trukket hjem til Danmark, hvor han skulle forsøge at rette op på elendigheden.
Mads Nipper, koncernchef, ØrstedJeg sad jo personligt sammen med designere og kiggede på forskellige brandbiler. Jeg ved ikke hvordan man bygger sådan en, det kan kun de, men jeg var med helt tæt på i dialogen om at ramme det rigtige produkt
- Da krisen var størst, blev jeg hevet hjem til Danmark, hvor jeg som ansvarlig for Legos produktudvikling fik muligheden for virkelig at gøre en forskel. Det første, jeg gjorde, var at rykke helt tæt på mit hold, siger Mads Nipper og fortsætter:
- Jeg sad jo personligt sammen med designere og kiggede på forskellige brandbiler. Jeg ved ikke, hvordan man bygger sådan en, det vidste kun de, men jeg var med helt tæt på i dialogen om at ramme det rigtige produkt.
Ryk tæt på og giv plads
Ifølge Mads Nipper var Lego dengang kommet for langt væk fra deres oprindelige kerneprodukt.
Det kan godt være, at deres produkter så "super cool" ud, men de var ikke særligt sjove at bygge. Så løsningen blev at finde tilbage til et produkt, som var langt mere simpelt, sjovere at lege med, og som børnene såvel som de voksne fik mere værdi ud af.
Den transformation lykkedes, og selvom strategien med at rykke helt tæt på de ansatte igennem forløbet endte med at bære frugt, så er Mads Nipper også i dag bevidst om, at der er et tidspunkt under en krise, hvor det giver mening at rykke tæt på, men der er bestemt også et tidspunkt, hvor en dygtig leder skal kunne trække sig helt igen.
- Hvis den øverste produktansvarlige skal sidde med hver gang et produkt skal udvikles og forfines, så bliver der skabt noget af en flaskehals. Men jeg oplevede dengang, da krisen var ovre at få en af de største komplimenter, jeg nogensinde har fået fra mit hold. Designerne vendte nemlig tilbage og sagde tak for, at jeg satte en retning sammen med dem samtidig med, at de fik lov til at gøre det, de var bedst til.
Mads Nipper begår også fejl
Når Mads Nipper tænker tilbage på sin tid som koncernchef i Grundfos og produktchef i Lego, så er der især en periode, hvor Mads Nipper fortryder den måde, han handlede på.
- Jeg skulle i min tid i Tyskland, hvor det var skrigende åbenlyst, at der var ting, som gik virkeligt dårligt, have råbt op noget før. Jeg var en del af firmaets ledelse, og der tror jeg, at jeg svigtede i forhold til at være tilstrækkelig ærlig om, hvor galt det var fat.
Mads Nipper, koncernchef, ØrstedJeg skulle i min tid i Tyskland, hvor det var skrigende åbenlyst, at der var ting, som gik virkeligt dårligt, have råbt op noget før. Jeg var en del af firmaets ledelse, og der tror jeg, at jeg svigtede i forhold til at være tilstrækkelig ærlig om, hvor galt det var fat.
Til gengæld lærte Mads Nipper en del af forløbet, så han i dag har et bedre greb om, hvordan han skal agere, når alarmklokkerne begynder at ringe klart og tydeligt.
- Det der med at ramme det rigtige tidspunkt for at sige til mine ansatte: Jeg synes, der er noget her, I skal være opmærksomme på og så slippe det igen, så de selv får lov til at styre resten af slagets gang. Det er nok mere der, jeg er i dag. For det her med at fortie ting eller ikke være ærlig nok, når noget er åbenlyst udfordrende, det har jeg meget tydeligt lært, at det ikke er en farbar vej at gå.
Sag om russiske forbindelser eksploderede
I podcasten "Toppen taler" kan du også høre Mads Nipper beskrive sin seneste store fejl, som indtraf, da krigen i Ukraine begyndte. I podcasten fortæller Mads Nipper om, hvordan han håndterede kommunikationen om Ørsteds relation til det russiske gasselskab Gazprom helt forkert.
Du kan også høre, hvad der har formet Mads Nipper til at blive den leder, han er i dag, og hvad der skal til, før han ikke længere ønsker at være topchef i Ørsted.
Du kan lytte til podcasten via afspilleren her eller finde podcasten via Spotify, Itunes eller Podimo.