Internet Explorer advarsel

Hovsa!

Det ser ud til, at du besøger Erhvervsliv Trekanten i browseren Internet Explorer. Da Microsoft har valgt at lukke ned for den fortsatte udvikling af Internet Explorer, og i stedet anbefaler Microsoft Edge, gør vi det samme. Vi henviser derfor til Microsoft Edge, Google Chrome eller Safari, som alle supporteres.

De tre browsere er standard på hhv. Windows-, Chromebook- og Mac-computere, og kan derudover installeres helt gratis.

Dandy Business Park med Jørgen Andersen i spidsen er tilbage med anden udgave af Innovationsfestivalen i erhvervsparken, hvor deltagerne kan blive klogere på, hvordan fremtidens bæredygtige løsninger ser ud. Fotocollage: Mads Hansen, Henrik Kruse, Morten Pape og Hans Chr. Gabelgaard.

Se fremtiden i øjnene på festival til erhvervslivet

Øjenhøjde er et kodeord til anden udgave af Innovationsfestivalen i Vejle, og det skal i princippet kun tage 15-20 minutter at få øjnene op for, hvad der kunne være næste skridt i udviklingen af din virksomhed.

For de gode løsninger og ideer er allerede derude, lyder budskabet fra festivalen, der har overskriften "Innovation i øjenhøjde for bæredygtig vækst".

Festivalen er klar med 60 komprimerede oplæg, som på en enkelt dag giver deltagerne en fornemmelse af, hvad der er hot netop nu, og her fylder dagsordenen med bæredygtighed i alle afkroge. Det gælder, når vi taler transport, bolig og alt det, vi putter i munden. Bæredygtige løsninger fylder det hele.

Ideen til festivalen kom for seks år siden, hvor Dandy Business Park og administrerende direktør Jørgen Andersen deltog i Folkemødet på Bornholm, og muligheden for at blive klogere på flere emner på ganske kort tid ramte noget.

- Min oplevelse af Folkemødet på Bornholm var, at jeg fik nogle meget koncentrerede oplæg på meget få dage. Det passede mig rigtig godt. Det er noget af det samme, som vi sigter efter. Her er det bare målrettet erhvervslivet, siger Jørgen Andersen.

Kan du lide dagens nyhedsbrev, og er du endnu ikke abonnent, så gør som hundredvis af virksomheder. Tilmeld dig vores nyhedsbrev her og følg os på LinkedIn.

God fornøjelse.

Billede af Henrik Kruse
Billede af skribentens underskrift Henrik Kruse Erhvervsjournalist
Innvotionsfestivalen skal være med til at få de gode ideer til at leve i virksomhederne. - Vores erfaring er, at meget af den forskning, der sker på universiteterne, den er genial. Men det kræver nogle gange, at du er ph.d.-studerende for at forstå det, og det giver ikke vækst hurtigt nok til Danmark, siger Jørgen Andersen, der er direktør i Dandy Business Park. Foto: Henrik Kruse 

Her er der ny viden i øjenhøjde: 20 minutter kan gøre forskellen

Det vrimler med geniale ideer, blandt andet på landets universiteter. Men hvad nytter det, hvis det ikke kan omsættes til konkret forretning - og en mere bæredygtig verden. Innovationsfestivalen vil derfor have viden ned i øjenhøjde, og helt konkret kogt ned til et oplæg på 15-20 minutter, der kan inspirere helt almindelige virksomheder til at gå efter nye løsninger.

Dandy Business Park i Vejle stod i 2019 bag første udgave af festivalen for erhvervslivet, og efter to år med corona er parken nu tilbage med en ny udgave torsdag 25. august. På den store "klinge" handler det om at medvirke til at skabe vækst og arbejdspladser - og det skal være af den bæredygtige slags.

- Vi tror på en bæredygtig verden, og vi tror også, at vi skal hjælpe virksomhederne med at forstå den nye verden. Det er ikke nok, at der bliver pumpet milliarder i universiteterne. Det ved de store virksomheder som Arla og Lego, og de ved, hvordan de kan udnytte det.

- Men den lille maskinfabrik med 20 medarbejdere fanger måske ikke de nyeste ting. Hvad nu hvis ejeren fik øje på, at der er kommet en ny måde at svejse på, siger Jørgen Andersen, som efter en tur på Folkemødet på Bornholm fik ideen til festivalen.

Hvilken vej blæser vinden, og hvordan får din virksomhed fat i medvinden fra nye opdagelser? Det kan du blive klogere på, når Dandy Business Park for anden gang inviterer til Innovationsfestival, der har en klar ambition om, at alle kommer hjem med noget, der kan bruges i virkeligheden.

Innovationsfestival: De nye – og grønne - løsninger findes allerede. De skal "bare" omsættes til rigtige produkter og ydelser. Det er ambitionen hos Dandy Business Park, der nu for anden gang inviterer til festival, hvor der i stedet for fadbamser og musik er disket op med 60 indlæg om alt fra energiomstillingen, fremtidens fødevarer og kunstig intelligens, og hvor der samtidig er fokus på de bæredygtige løsninger.

- Vi laver festivalen, fordi vi gerne vil bringe den nyeste innovation ned i øjenhøjde til virksomheder. Hvad betyder det? Det betyder, at vi forsøger at få nogle af de fremmeste og nyeste produkter, forskningsresultater og undersøgelser præsenteret kort og præcist på festivalen, siger Jørgen Andersen, der er administrerende direktør i Dandy Business Park, der i dag rummer cirka 1000 medarbejdere fordelt over 200 virksomheder og otte erhvervshuse.

Ideen er, at deltagerne skal ofre 15-20 minutter på hvert indlæg, der bliver præsenteret i et sprog, der ikke kræver forudgående viden.

- Vi tror på, at den viden, der allerede ligger derude, den skal bringes i spil i virksomhederne, og vi tror på, at den viden kan hjælpe med at give noget bæredygtig vækst. Viden og information kan rykke virksomhederne, siger Jørgen Andersen.

Indlæg skal være i øjenhøjde

For direktøren er det vigtigt, at indehaveren af maskinfabrikken i Vinding eller produktionsvirksomheden i Kolding kommer hjem med noget.

- Det er ikke nok, at du blive præsenteret for et alternativt i plastik. Du skal også forstå, hvad det kan bruges til. Vores erfaring er, at meget af den forskning der sker på universiteterne, den er genial. Men det kræver nogle gange, at du er ph.d.-studerende for at forstå det, og det giver ikke vækst hurtigt nok til Danmark, siger Jørgen Andersen.

Det er derfor et krav, at indlægsholderne kan lave en kort præsentation, og de kan forklare pointerne i et sprog, som alle forstår.

Innovationsfestival

Dandy Business Park afvikler for anden gang en Innovationsfestival. Der er mere end 80 indlæg fordelt på 15 telte, og keynote speaker er Mia Wagner med foredraget: ”En løvinde skifter retning – om iværksætteri og innovation”.

Temaet for festivalen er ”Innovation i øjenhøjde for bæredygtig vækst”, hvor der er fokus på green Tech, fødevarer, kunstig intelligens, digitalisering og fremtidens bære­dygtige løsninger. Der deltog over 1.000 i den første Innovationsfestival i 2019, og i 2020 og 2021 blev festivalen sat på pause på grund af pandemien. 

Læs mere om Innovationsfestivalen på linket her.

- Det betyder for eksempel, at når Lene Grønning, der er centerchef på Teknologisk Institut, skal fortælle om bæredygtige løsninger, så beder vi hende høfligt om at præsentere det på et kvarter. Det skal være forståeligt, og det bruger vi rigtig meget tid på, siger Jørgen Andersen, og det skal hjælpe Dandy Business Park med deres egentlige formål: At skabe vækst og arbejdspladser.

- Det er det, som ligger til grund for Dandy Business Park. Vi skal have noget at leve af om 50 år, og vi tror på en bæredygtig verden, og vi tror også, at vi skal hjælpe virksomhederne med at forstå den nye verden. Det er ikke nok, at der bliver pumpet milliarder i universiteterne. Det ved de store virksomheder som Arla og Lego. Men den lille maskinfabrik med 20 medarbejdere fanger måske ikke de nyeste ting. Hvad nu hvis ejeren fik øje på, at der kommet en ny måde at svejse på, siger Jørgen Andersen.

Koncentreret indlæg

Baggrunden for festivalen opstod for seks år siden, hvor medarbejdere i Dandy Business Park var på besøg til folkemødet på Bornholm. Folkemødet er væsentligt større, men grundideen med en masse små telte og små foredrag, hvor virksomheder, myndigheder og forskere deltager er tyvstjålet fra Bornholm, forklarer direktøren

- Jeg var skeptisk, da jeg tog til Bornholm. Jeg synes, at det på afstand lignede noget, som var for politikere. Men jeg blev meget optaget af, at jeg i løbet af 15-20 minutter fik en viden. Det var interessant, siger Jørgen Andersen, der håber, at det komprimerede "program" får virksomheder til at sætte kurs mod Vejle.

- Min oplevelse af Folkemødet på Bornholm var, at jeg fik nogle meget koncentrerede oplæg på meget få dage. Det passede mig rigtig godt. Det er noget af det samme, som vi sigter efter. Her er det bare målrettet erhvervslivet, siger Jørgen Andersen.

Der er stor interesse for at høre om både kunstig intelligens og plantebaserede fødevarer, men det er samtidig to emner, hvor der er mange, der ikke rigtig har fået hul på bylden. Foto: Mette Mørk/Jysk Fynske Medier

Tre hotte tendenser på erhvervslivets festival

Dandy Business Park er tilbage med anden udgave af Innovationsfestivalen efter pandemien satte festivalen på pause. Overskriften er fremtidens bære­dygtige løsninger. Her er tre bud på tre hotte emner, som deltagerne på forhånd  har vist stor interesse for, fortæller Jørgen Andersen, der er direktør i Dandy Business Park.

Hvordan får vi sat strøm til hele samfundet?

- Elektrificering af samfundet, alt der handler om transport og alt med elbiler, det fylder meget. Der er mange, der har interesse i at undersøge, hvordan det kommer til at fungere. Det har også tråde ud til varmepumper, og alt det der handler om Power-to-X. Alt, hvad der handler om energiomstilling, er bare interessant. Der har vi mange foredrag, og der er mange tilmeldinger fra et bredt felt.

Hvordan kommer der flere planter på bordet?

- Alt omkring plantebaserede fødevarer fylder også meget. Hvordan får vi plantebaserede fødevarer til at smage godt, og det bliver noget forbrugerne vælger til? Alle ved jo godt, at det er en god idé, men salget er ikke kommet med. Men vi oplever stor interesse for alle foredrag på festivalen. Der er indlæg fra virksomheder,  og der er spændende ting fra forskningsverdenen.

Hvordan udnytter man kunstig intelligens?

- Folk er sindssygt nysgerrige efter at høre om kunstig intelligens. Der er både virksomheder, der allerede arbejder med det, og forskning, der kan blive en del af fremtidige forretninger. Vi ved jo, at der ikke er ret mange, der i gang, så det er lidt sjovt, at der har været så stor interesse for det. Men vi fornemmer, at virksomhederne er meget interesseret i at finde ud af, hvordan de kan udnytte kunstig intelligens

Svensk tøjkæde åbner butik, færre lastbiler tæt på byen og ny næstformand i Business Kolding

Her kan du læse korte nyheder om profiler, begivenheder og regnskaber i Trekantsområdet.

Svensk tøjbutik åbner i Danmark

Lager 157, der nu kommer til Danmark, sælger primært basistøj. Den svenske tøjkæde har planer om at åbne i alt fem butikker i Danmark. PR-foto

Den svenske tøjkæde Lager 157, der i alt har 62 butikker i henholdsvis Sverige, Norge og Finland, gør nu sit indtog i Danmark. Og den første by, hvor kæden åbner en butik, bliver Kolding, skriver JydskeVestkysten.

Til det svenske medie Market har grundlægger og administrerende direktør Stefan Palm forklaret, at man har lagt vægt på gode trafikmuligheder og et stærkt opland. Den nye butik i Kolding bliver over 2.000 kvadratmeter og åbner efter planen i efteråret. 

Færre lastbiler på bynære veje

Nu kommer der færre lastbiler på de allermest bynære veje omkring havnen. Foto: Søren Gylling

Lastvognstrafikken til og fra Fredericia Havn vil snart ændre mønster. Det betyder, at der vil køre færre lastbiler på nogle af byens mest trafikerede strækninger, skriver Fredericia Dagblad.

Det gælder blandt andet på Holstensvej og på Strandvej-strækningen mellem Vestre Ringvej-krydset og Holstensvej. Ændringen følger af en række logistiske tiltag inde på det havneområde, som er lukket for offentlig adgang.

Ny næstformand i Business Kolding

Anita Larsen indtræder som ny næstformand for Fonden Business Kolding. PR-foto

Direktør Anita Larsen fra Kolding-virksomheden IPW Systems indtræder som ny næstformand for Fonden Business Kolding. 

Anita Larsen er udpeget af det lokale erhvervsnetværk Foreningen Business Kolding på et bestyrelsesmøde den 12. august og afløser Pernille France. Skiftet kommer efter, at Pernille France er blevet leder af Strategisk Vækst i Kolding Kommune.

- Jeg ser frem til arbejdet som næstformand for Business Kolding. Jeg har længe været en aktiv del af Business Koldings IT-netværk, og jeg glæder mig til at fortsætte med at sætte fokus på behovet for IT-kompetencer og til at bidrage til de lokale virksomheders rejse mod øget digitalisering. Og så håber jeg, at min mangeårige erfaring med virksomhedsledelse kan være med til at inspirere og kvalificere de tilbud, som vi giver de lokale virksomheder og iværksættere fremadrettet, udtaler Anita Larsen i en pressemeddelelse.