Hos Danfoss er herre- og dametoiletter – næsten – fortid
Der er kamp om talenterne, og når du er en global koncern som Danfoss med 43.000 ansatte, så har du brug for at være fremme i skoene, når du skal rekruttere. Det betyder, at der skal være plads til stiletter – både til mænd og kvinder. Men også dem der foretrækker en blå skjorte.
- Vi kan som virksomhed sidde og se på, hvad der sker ud i den store verden, når vi taler mangfoldighed. Men vi kan også selv være med til at drive bølgen for at være attraktive. Vi har valgt det sidste, siger Krestine Oldager, der er HR Director i Danfoss.
Et meget konkret eksempel er, at der ikke er herre- og dametoiletter på det nye Danfoss Campus i Kolding. Men det er bare et lille element.
- Vi bliver mere attraktive for en større gruppe af potentielle kandidater, når vi viser, at vi tager diversitet seriøst. Der er kamp om de bedste talenter, og hvis du åbner rammerne, så er der flere, der føler sig tilpas, og det er både i forhold til den bygning, hvor de skal arbejde og i overført betydning, siger Krestine Oldager.
Fra årsskiftet flyttede de første medarbejdere ind i det nye domicil i Kolding, og det var uden de traditionelle tændstikmænd og -kvinder på alle toiletter.
Her har koncernen, der på verdensplan beskæftiger 43.000 ansatte, bygget det de kalder et Danfoss Campus, der sætter retningen for, hvordan Danfoss indretter deres kontorer, og det er – næsten - uden dame- og herretoiletter.
Det er kun i receptionen, at man kan gå "forkert", forklarer Flemming Hansen, der er Head of Workplace Innovation i Danfoss. En af hans opgaver er understøtte dagsordenen med diversitet, og der er unisex-toiletter, der har været standarden i flere år, bare en lille del af opgaven.
- Når det gælder toiletter, så er det en rejse, som vi har været på et stykke tid. Det er ikke den første Danfoss-lokation, hvor vi ikke har herre- og dametoiletter. Jeg vil sige, at det faktisk i dag er helt naturligt, at vi bare har toiletter. Der er steder i verden, hvor det støder ind i noget kulturelt, og der er det fortsat adskilt. Men vores oplevelse er ikke, at folk er blevet udfordret af, at de ikke har toilet til deres eget køn, siger Flemming Hansen.
Selve campussen er bygget så ingen har faste pladser, og det gælder også cheferne, så de ansatte hver morgen skal vælge hvilken arbejdsplads, der passer dem og deres opgaver bedst og stedet har også egen barista.
Grundlæggende skal indretningen understøtte, at de ansatte forløser deres potentiale, og at de ansatte støder ind i hinanden på kryds og tværs. Men ingen er blevet "stødt" over, at det er slut med tissekummer.
- Vi har spurgt folk, hvad de synes om stedet, og tilbagemeldingerne har været meget positive, og det med toiletterne er ikke noget, der er blevet kommenteret, siger Flemming Hansen.
Diversitet skaber bedre teams
Principielt er det altså farvel til de tændstikmænd og -kvinder for signalerer mangfoldighed. Men det er ikke helt slut med dame- og herretoiletter alligevel. Ved receptionen er der fortsat skilte, der viser vejen i forhold til køn.
- Det er et af vores sites, der har mange eksterne kontakter, og der er ingen grund til at presse folk ud i noget, de ikke er komfortable med, når vi har inviteret dem ind som gæster. De skal gerne føle sig godt tilpas som gæster, siger Flemming Hansen.
Mere inklusion
I september har Danfoss lanceret fem nye medarbejdergrupper, der giver medarbejderne mulighed for at hjælpe med at forme organisationskulturen og skabe et tilhørsforhold gennem fællesskaber med fælles identitet, erfaring og interesser, der giver ledere og teams mulighed for at fremme inklusion. De fem grupper hedder:
• Danfoss Multicultural & nations - har fokus på medarbejdere af alle etniciteter/nationaliteter og deres støtter.
• Danfoss Genders – har fokus på medarbejdere af alle kønsidentiteter (dvs. kvinder, mænd, non-binære) og deres støtter.
• Danfoss Abilities – har fokus på medarbejdere med psykiske og/eller fysiske handicap og deres støtter.
• Danfoss Generations – har fokus på medarbejdere i alle aldersgrupper og deres støtter.
• Danfoss Pride – har fokus på medarbejdere i LGBTQ+-miljøet og deres støtter.
Når man har valgt at bevare herre- og dametoiletter ved indgangen, så hænger det også sammen med, at det nye domicil blev udbygget fra en eksisterende bygning, hvor der allerede var installeret et herre- og dametoilet. Den del af bygningen var kun få år gammel.
- Men uanset hvad, så havde vi nok holdt fast i kønsopdelte toiletter for gæsterne, for vi skal være sikre på, at de gæster, der besøger os, at de ikke bliver ukomfortable, inden de tager jakken af, siger Flemming Hansen, der understreger, at i forhold til opgaven med at understøtte diversitet, så er spørgsmålet om unisex-toiletter bare et af mange elementer.
- Vi arbejder med energieffektive teknologier, som skal hjælpe den grønne omstilling. Det kræver diversitet og mangfoldighed blandt vores medarbejdere, og derfor er det en vigtig dagsorden at arbejde med. Grundlæggende kan du sige, at diversitet er meget mere end bare mænd og kvinder. Det er et vigtigt felt, men det handler også om kultur, religion, alder og at ikke mindst, at kan rumme alle former for personligheder, siger Flemming Hansen.
Her er overskriften "high-performing diverse teams" i hele koncernen, og diversitet er et vigtigt element.
- Diversitet betyder, at vi kan gøre tingene smartere, hurtigere og bedre, og at vi få flere perspektiver, men hvis vi som virksomhed vil understøtte diversitet og vil have en mangfoldighed, så handler det om meget mere end mænd og kvinder. Det handler om, at vi kan rumme forskellige faglige og kulturelle baggrunde. Det handler om forskellige personligheder. Det handler om alder. Men det vigtigste er, at der er plads til alle, siger Flemming Hansen.
Okay med stiletter - også hos mænd
Netop arbejdet med at skabe en mangfoldig arbejdsplads fylder også i HR-afdelingen, hvor HR Director Krestine Oldager sidder. Her har hun blandt andet fokus på ”D&I”. Det vil sige ”diversity og ”inclusion”.
- Vi kan som virksomhed sidde og se på, hvad der sker ud i den store verden, når vi taler mangfoldighed. Men vi kan også selv være med til at drive bølgen for at være attraktive. Vi har valgt det sidste, siger Krestine Oldager.
- Vi bliver mere attraktive for en større gruppe af potentielle kandidater, når vi viser, at vi tager diversitet seriøst. Der er kamp om de bedste talenter, og hvis du åbner rammerne, så er der flere, der føler sig tilpas, og det både i den bygning, hvor de skal arbejde og i overført betydning, siger Krestine Oldager.
For at kommer derhen stræber Danfoss efter at skabe en arbejdsplads, hvor der er højt til loftet, og plads til alle. Det betyder også, at den midaldrende mand kan tage en blå skjorte på, hvis det er det, der passer bedst.
- Vi skal tilgodese alle. Det gælder derfor også dem, der har været her i mange år. Og samtidig skal vi være noget for talenterne. Vi skal finde den rette balance. Vi skal rumme dem, der har været her i 25 år og gerne vil have en blå skjorte på, og dem som lige er blevet færdige med deres uddannelse. Du skal med andre ord ikke spilde energi på ikke at være dig selv. Den energi skal du bruge på at være kreativ og løse din opgaver, siger Krestine Oldager og fortsætter:
- Det er også ok, at du er mand og har stiletter på. Det skal der være plads til, og det har vi også. Der er selvfølgelig nogle, der lige skal vænne sig til det. Men det skal vi også have plads til, siger Krestine Oldager.